گزارش و گفتگو
۱۳۹۸/۰۹/۲۴          تغییرات خاموش سبک زندگی با طعم فست‌فود

فرهنگ غذایی ما از دیرباز تا کنون بخش جذابی از مناسبات فرهنگی ما محسوب می‌شده است. در جامعه ما غذا بسیار مورد احترام است و «سفره» همیشه در این فرهنگ حرمت دارد.

در فرهنگ غذایی ما باور عمومی بر این است: غذایی که می‌خوریم از نعمات خداوند است و از این‌رو بی‌احترامی به غذا یک‌جورهایی بی‌احترامی به خالق محسوب می‌شود.

فرهنگ دور سفره نشستن به عنوان محلی که افراد خانواده سه بار در روز، دور آن قرار می‌گیرند و با همدیگر گپ می‌زنند، در فرهنگ غذایی ما بسیار ارزشمند محسوب می‌شود؛ تا جایی که غذاخوردن به صورت انفرادی نوعی بی‌احترامی به اعضای خانواده و نشانه‌ای از نابسامان بودن ارتباطات خانوادگی به شمار می‌رود.

علاوه بر همه اینها ایرانی‌ها عادات غذایی بسیار سالمی هم داشته‌اند که رفته رفته در حال از بین رفتن است. مثلا زود شام خوردن! به طوری که مردم بعد از غروب آفتاب شام می‌خوردند و فاصله بین شام تا زمان خوابیدن زیاد بود. در این شرایط هضم غذا به خوبی انجام می‌شد و بیماری‌هایی مانند ورم‌معده کمتر بود.

دیگری مصرف نوشیدنی‌های دست‌ساز و سالم بود. درست برعکس امروز، قدیمی‌ها نوشابه گازدار نمی‌خوردند و بیشتر آب، دوغ و انواع شربت‌های سنتی مصرف می‌کردند. شربت سکنجبین، سرکه شیره و عرقیات هم جایگاه ویژه‌ای در برنامه‌غذایی روزانه مردم داشتند. این در حالی است که ما امروز فکر می‌کنیم غذا بدون نوشابه گازدار از گلو پایین نمی‌رود!

اما حالا چند سالی می‌شود که با ادعای کمبود وقت در زندگی روزانه، فرهنگ غذایی را تغییر داده‌ایم. این در حالی است که ساعات مفید کار پایین است و با بسیاری از کشورهای جهان قابل مقایسه نیست اما همین اعتقاد ما به کمبود وقت باعث شده تا فست‌فودها و غذاهای کنسروی در جامعه ما مصرف بسیار بالایی داشته باشند.

طی یک سال اخیر، فست‌فودهای بمبی در جامعه مان تبدیل به یک اپیدمی شده‌اند؛ فست‌فودهای بسیار پرحجم و چرب که تا ساعاتی پس از نیمه‌شب نیز صف‌های طویل مقابل محل فروششان بسته می‌شود تا به «بمب‌باز»ها ساندویچ‌ها و پیتزاهای «بمب» و «دینامیت» و «غول» بفروشند.

مدیران این فست‌فودها هم هیچ ادعایی بر سر کیفیت غذایشان ندارند و تمام تبلیغاتشان با مانور دادن روی حجم زیاد غذا و تناسب آن با قیمتش انجام می‌شود؛ تبلیغات موفقی که ما را به سمت پرخوری‌های شبانه سوق می‌دهد.

استقبال مردم از فست‌فودهای بمبی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که یکی از آنها گران بودن منوی غذایی رستوران‌های گیاهی و یا رستوران‌های استاندارد است که تمرکز سرآشپزهایشان ارائه غذای سالم‌پروتئینی، با حجم کم و دورچین سبزیجات است که قیمت بالاتری دارند.

تغییر رویه غذایی در کاهش سلامت مردم هم بسیار تاثیرگذار بوده و حذف غذاهای سنتی باعث شده تا بیماری‌های مزمنی چون چاقی و فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت و حتی سرطان شیوع بالایی پیدا کند.

طبق تحقیقات، جوانان و نوجوانانی که در یکی از وعده‌های غذاییشان فست فود می‌خورند، نسبت به همسالان خود کالری، نمک و چربی بیشتر دریافت می‌کنند و چاقی در بین آنان رایج است.

اگر به این مضرات، کم شدن اوقاتی که خانواده در کنار هم برای خوردن غذا سپری می‌کنند و کم گذاشتن و اهمیت ندادن مادران به سلامت خانواده را هم اضافه کنیم، می‌بینیم که فست فودها، یک ابزار موفق و کارامد برای از بین بردن سبک زندگی اصیل و سنتی هستند که ما با آغوش باز آن را پذیرفته‌ایم.

بنابراین اگر قرار است فرهنگ اصیل مان حفظ شود، باید نوع غذا خوردن آن هم در کنار پیشرفت‌ها و مدرنیته جایگاه خود را از دست ندهد و مسئولان به ویژه متولیان فرهنگی باید در این رابطه چاره‌اندیشی کنند.

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا