گزارش و گفتگو
۱۳۹۴/۰۶/۲۲          سرمایه‌گذاری در آذربايجان غربي سیر نزولی دارد

توسعه اقتصادی امروزه به عنوان مهم‌ترین دل مشغولی مدیران سیاسی جوامع تبدیل شده است. صاحب‌نظران اقتصادی دستیابی به رشدی موزون و توسعه ای پایدار را کلید حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی تلقی می‌کنند. توسعه استان‌ها در چارچوب توسعه ملی نیز جایگاهی بسیار ارزنده در برنامه ریزی‌های منطقه ای یافته و شاخص موفقیت و کارایی مدیران تلقی می‌گردد. این مدیران در همه سطوح اجرایی موظف به پاسخگویی تقاضای روز افزون بخش‌ها و جوامع تحت مسئولیت در زمینه های اشتغال و درآمد و رفع مشکلات و تنگناهای مبتلابه آن‌ها می‌باشند.

ارتقاء مستمر شاخص‌های مختلف توسعه و بهبود تدریجی آن‌ها، امروزه به عنوان مهم‌ترین وظیفه دولت‌ها و نمایندگان آن‌ها در سطح مناطق تلقی می‌شود به طوری که به عامل تعیین کننده بقای آن‌ها در حکومت تبدیل شده است. در واقع دستیابی به عدالت اجتماعی و افزایش سطح درآمد و رفاه و رضایت‌مندی و به طور کلی تحقق همه آرزوها و آمال بشری با شاخص‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی تعریف شده و توسعه مبنای قضاوت در زمينه میزان موفقیت‌های و کارائیها و ملاک مقایسه‌ها قرار گرفته است.

در فرایند توسعه اقتصادی و اجتماعی مقوله سرمایه گذاری واجد اهمیت بنیادی است در حقیقت سرمایه گذاری را باید پیش شرط تولید و به عبارت صحیح‌تر شرط لازم آن دانست، اقتصاددانان سرمایه را نيروي محركه و موتور رشد و توسعه اقتصادی دانسته و کلیه الگوهای مورد نظر را بر اساس همین فرضیه طراحی کرده‌اند. به اعتقاد اکثریت صاحب‌نظران بین رشد و میزان سرمایه گذاری رابطه قطعی و اجتناب ناپذیری برقرار است که دستیابی به اولی را بدون کاربرد دیگر غیرممکن می‌سازد.

اما متأسفانه بنا به گفته معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار آذربایجان غربی روند سرمایه گذاری در آذربايجان غربي از سال 86 سیر نزولی دارد.

تقي كهوريان اظهار مي‌دارد: رکودی که در استان حاکم شده همراه با تورم است که این امر باعث کاهش سرمایه گذاری شده است به طوری که از سال 86 در زمینه سرمایه گذاری با سیر نزولی مواجه هستیم.

وی مي‌افزايد: در ادامه روند کاهش سرمایه‌گذاری و رکود، سرانه تولید در استان پایین آمده که این امر نیز باعث شده بهره‌وری و در نهایت درآمدها کاهش یابد.

کهوریان اضافه مي‌كند: یکی از راه‌های رسیدن به توسعه پایدار ایجاد زمینه‌های سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذاری و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای این امر است تا به این طریق به سمت افزایش تولید در استان حرکت کنیم.

وي از مدیران و کارشناسان ادارات و دستگاه‌های اجرایی استان خواست تا نقطه نظرات کارشناسی خود را برای تهیه تقویم طرح توسعه استان، نیازها، راه‌های رفع موانع برای رسیدن به شاخص‌های توسعه استان و مشکلات و نقشه راه تامین منابع مالی و استانی شدن درآمدهای ملی ارائه كنند.

کهوریان اظهار مي‌دارد: باید در تهیه طرح‌ها به صورت فازبندی شده و مرحله به مرحله برنامه‌ریزی شود تا بتوانیم استان را در مسیر پیشرفت و توسعه پیش ببریم.

معاون استاندار آذربایجان غربی، با اشاره به بالا بودن هزینه‌های زندگی در استان نسبت به میانگین کشوری و پایین بودن درآمدهای خانواده‌ها اضافه مي‌كند: در تهیه طرح توسعه پایدار نباید نسبت به نیازهای روز مردم بی تفاوت بود لذا باید راه‌های رفع این موانع و چگونگی تامین منابع مورد بررسی و برنامه‌ریزی قرار گیرد.

از اين رو در استان آذربايجان غربي که از یک سو روندهای مستمری از ارتقاي تدریجی شاخص‌های توسعه را تجربه می‌کند و از سوی دیگر با تقاضاهای فزاینده اشتغال به دلیل رشد مستمر جمعیت و جوانی آن و گرایش‌های نیرومند رشد رو به روست، سرمایه گذاری به عنوان یک راه حل اساسی اهمیتی بنیادی می‌یابد. زمینه های مختلف جذب سرمایه در بخش‌های کشاورزی، گردشگری، صنعت و معدن و خدمات ... بر اهميت، سرمايه‌گذاري در تعالي و توسعه منطقه تاكيد دارد. با توجه به مراتب فوق به نظر مي‌رسد بررسی و تعیین اولویت‌ها و راهبردهای سرمایه‌گذاری استان که بتواند به عنوان یک راهنما و دلیل نیرومند عمل کرده و نیازهای اطلاعاتي سرمایه گذاران را به نحو مطلوب تامین كند، ضروری می‌باشد. چرا كه سرمایه‌گذاران برای مدیریت بهینه سرمایه‌گذاری خود و کسب سود بیشتر و دست زدن به حداقل ریسک و در واقع گزینش مناسب‌ترین حیطه‌ها و زمینه‌های فعالیتی نیاز به شناخت کامل از بازار سرمایه استان از یک سو و تضمین امنیت سرمایه‌گذاری همراه با اعمال حمایت‌های همه جانبه از سوی دیگر دارند.

انتهاي پيام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا