گزارش و گفتگو
۱۳۹۸/۰۸/۲۵          روش حمایت از تولیدکنندگان اشتباه است

شکی نیست که ایجاد اشتغال با سرمایه‌گذاری ممکن است، اما چطور باید افراد را به سرمایه‌گذاری ترغیب کرد؟ تولیدکنندگان می‌گویند رفع مشکلات ساختاری تاثیر بیشتری نسبت به مواردی مانند دادن زمین مجانی یا وام ارزان دارد.

سرمایه‌گذار وقتی سرمایه‌گذاری می‌کند که بازاری برای فروش محصول یا خدمت خود داشته باشد. اگر چنین بازاری وجود نداشته باشد همه چیز هم مجانی باشد کسی دست به سرمایه‌گذاری نمی‌زند.

یک فعال اقتصادی گفت: حمایت از کارآفرینان، تولیدکنندگان و کارفرمایان موضوعی است که همیشه وجود داشته و حمایت‌های مختلفی هم صورت می‌گیرد. بحث دادن زمین مجانی یا ارزان قیمت، دادن تسهیلات به تولیدکنندگان و ... همواره وجود داشته است، اما لازم است به صورت زیربنایی موضوع را بررسی کنیم تا متوجه شویم چه می‌شود کرد که افراد ترغیب به سرمایه‌گذاری شوند.

جمشید عدالتیان در گفتگویی با بیان اینکه ایجاد اشتغال و رفع بیکاری امکان‌پذیر نیست مگر اینکه سرمایه‌گذاری و تولید اتفاق بیفتد، عنوان کرد: سرمایه‌گذار وقتی سرمایه‌گذاری می‌کند که بازاری برای فروش محصول یا خدمت خود داشته باشد. اگر چنین بازاری وجود نداشته باشد همه چیز هم مجانی باشد کسی دست به سرمایه‌گذاری نمی‌زند.

او ادامه داد: به نظر می‌رسد نکته اولی که باید به آن توجه کنیم این است که باید زمینه بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی و فروش محصولات فراهم شود.

این کارشناس اقتصادی گفت: از طرف دیگر تولیدکنندگان در تهیه مواد اولیه تولید مشکل دارند.

 او با بیان اینکه قطعا دولت باید از تولیدکنندگان حمایت کند و در مواردی هم می‌بینیم که چنین قصد و نیتی وجود دارد، اما روش‌ها اشتباه است، متذکر شد: باید زنجیره تامین را کامل ببینیم. در بحث حمایت از تولیدکننده عنوان می‌شود که زمین مجانی یا ارزان قیمت می‌دهیم. مشکل تولیدکننده زمین یا حتی سرمایه اولیه نیست. مشکل این است که بازاری وجود ندارد یا ساختار‌های موجود باعث می‌شود هزینه تولید به شدت بالا برود. بنابراین اگر در راستای اشتغال‌زایی به دنبال کمک به تولیدکنندگان هستیم لازم است مشکلات ساختاری را حل کنیم.

*حمایت همه‌جانبه از اشتغال‌زایی

بار‌ها در سال‌های اخیر این اظهارنظر را شنیده‌ایم که مشکل اشتغال با پول‌پاشی حل نمی‌شود. دادن پول به افراد با این فرض که آنها کسب و کاری راه می‌اندازند در بسیاری موارد تلف کردن منابع است. تامین سرمایه بخشی از فرآیند ایجاد اشتغال است. در راستای ایجاد اشتغال در کنار افراد باید کارآفرینان و تولیدکنندگان نیز مورد توجه قرار گیرند. مهم است که حمایت به چه صورت انجام می‌شود. برخی از حمایت‌ها بی‌فایده هستند و بی‌اثر و در مواردی شاید زمینه سوءاستفاده را هم فراهم آورند. برای مثال دادن زمین مجانی یا ارزان قیمت به تولیدکنندگان شاید افرادی را وسوسه کند زمین را بگیرند و سوداگری کنند، کما اینکه به دلیل نوسانات قیمت زمین مواردی از فروش زمین کارخانه‌ها را داشته‌ایم. مشکلات تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران در موارد زیادی ساختاری است. اصلی‌ترین حمایت‌هایی که می‌تواند دولت صورت دهد کاهش هزینه‌های تولید است. برای مثال می‌توان این پیشنهاد را مطرح کرد که جای دادن وام به تولیدکنندگان بهتر است در زمینه بهبود نظام توزیع سرمایه‌گذاری کرد. تهیه مواد اولیه نیز موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد، چراکه مواد اولیه گران باعث می‌شود بنگاه‌ها زیر ظرفیت تولید کار کنند و دست به تعدیل نیرو بزنند.

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا