گزارش و گفتگو
۱۳۹۸/۰۸/۱۲          طلاق عاطفی؛ جدایی بدون طلاق

نسبت به یکدیگر سرد شدند و آن احساس سابق را ندارند، اما هنوز زیر یک سقف زندگی می‌کنند، زیر یک سقف دودی و نامشان در شناسنامه هم قرار دارد. به اصطلاح زن و شوهر هستند ولی فقط در کنار هم به‌دلیل یک نقطه مشترک آن هم فرزندانشان نفس می‌کشند، اما زندگی نمی‌کنند. طلاق عاطفی، جدایی بدون طلاق است و زمانی اتفاق می‌افتد که زن و مرد در کنار هم به سردی زندگی می‌کنند، ولی تقاضای طلاق قانونی ندارند و داشتن فرزند یا نگاه منفی جامعه به طلاق می‌توانند دلیل عدم طلاق قانونشان باشد.

یک روانشناس درباره طلاق عاطفي گفت: بسياري از دانشمندان، طلاق عاطفي را مقدمه‌اي بر طلاق قانوني مي‌دانند، خاتمه‌دادن به ازدواج به اين سادگي نيست و هر فردي از مراحلي عبور مي‌کند تا سرانجام به طلاق قانوني برسد.

سميرا اسماعيلي با بيان اينکه از شروع طلاق عاطفي تا رسيدن به طلاق قانوني پنج مرحله مجزا وجود دارد، افزود: اين پنج مرحله معمولا سه سال طول مي‌کشد، ولي ممکن است مدت آن در عده‌اي کمتر و در عده‌اي ديگر بيشتر باشد.

وي با اشاره به اينکه در مرحله اول، فرد به سرزنش طرف مقابل خود مي‌پردازد، گفت: شروع‌کننده تمرکز خود را متوجه همسر مي‌کند و او را در تمام اتفاق‌هاي گذشته، حال و آينده مقصر مي‌داند. در اين مرحله فرد داراي يک تصوير بد و نامناسب نسبت به خود است و ممکن است به‌راحتي آسيب ببيند.

اسماعيلي ادامه داد: مرحله بعد سوگواري است، در اين مرحله غم و اندوه فراوان بر شروع کننده مستولي مي‌شود. به هر اظهارنظري واکنش تند نشان مي‌دهد و به‌شدت در افکار و احساسات خود غوطه‌ور مي‌شود. تمرکز حواس خوبي ندارد، به‌گونه‌اي که در انجام کارهاي روزمره‌اش با مشکلاتي مواجه خواهد شد. در اين مرحله اگر زوج داراي فرزند باشند، به‌تدريج در انجام مسئوليت‌هايشان سستي به خرج مي‌دهند و ممکن است يکي از والدين دست‌روي بچه بگذارد تا شايد همسر از دست داده را دوباره صاحب شود.

اين روانشناس با بيان اينکه خصوصيات مرحله سوم خشم است، گفت: در اين مرحله شروع کننده خود را محق مي‌داند که عصباني شود و همسرش بايد تاوان اعمالش را پس دهد. حتي گاهي بي‌دليل نسبت به فرزندان خود حساسيت‌هاي بي مورد دارد و به آنها پرخاش و توهين مي‌کند ولي با اين حال در پشت اين چهره، ترس‌هاي بسياري نهفته است؛ چگونه مي‌توانم تنها زندگي کنم؟ توانايي گذران زندگي را دارم؟ مي‌توانم از خودم حمايت کنم؟

وي با اشاره به تنهايي در افراد تصريح کرد: بسياري از افراد بعد از دوران بلوغ، احساس مي‌کنند تنها هستند، به تدريج شروع کننده شخصيت خود را طوري تطابق مي‌دهد که ديگر نيازي به همسر ندارد، مرد يا زن سعي مي‌کنند به خود اطمينان پيدا کنند و تصميم نهايي را بگيرند.

اسماعيلي با بيان اينکه آخرين مرحله از فرايند، طلاق قانوني است، ادامه داد: ورود مجدد به زندگي آخرين مرحله از فرايند طلاق قانوني است، مرد يا زن احساس ميژ‌کند که دوباره کنترل بيشتري بر زندگي خود دارند در اين مرحله فرد مي‌تواند برنامه‌ريزي دراز مدت انجام دهد.

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا