گزارش و گفتگو
۱۳۹۸/۰۷/۳۰          آغاز طرح بیمه پایه اجباری سلامت در استان

"یکی از راهکارهای دولت‌هاي مردم سالار و مردم محور براي دستیابی به جامعه‌اي سالم با سلامت پايدار، گسترش بيمه است چرا که بيمه از جمله راه‌هاي تامين و تحقق آرامش‌، آسايش و كاهش استرس افراد و خانواده‌هاست و نياز به توضيح ندارد كه خانواده و افراد سالم و متعادل پيش نياز ترقي‌، رشد و تعالي جوامع است‌ و با گسترش و تعميم آن تمام ابعاد زندگي فرد در جامعه‌، تحت پوشش بيمه قرار مي‌گيرد لذا با درك چنين ضرورتي است كه پرداختن به مقوله بيمه از اهميت و جايگاه بالايي برخوردار است‌.

يكي از مهمترين شاخه‌هاي صنعت بيمه‌، بيمه درمان است كه در ميان ساير موضوعات بيمه‌اي از اهميت ويژه‌اي ‌برخوردار است و اين اهميت از آنجاست كه ارتباط مستقيم با سلامت انسان‌ها دارد چرا كه مي‌دانيم داشتن جامعه سالم به انسان سالم بستگي دارد و آرامش خاطر و دوري از دلواپسي‌هاي تنش‌آور در زمينه برخورد با بيماري‌ها به صورت مستقيم و نحوه‌ تامين هزينه‌هاي آن ‌و نهادهاي ارايه ‌دهنده خدمات درماني از طريق ديگر از جمله دغدغه‌هاي افراد و دولت‌ها بوده است‌.

اميد به زندگي يكي از شاخص‌هاي توسعه‌ يافتگي جوامع امروزي است و سلامت و پوشش بيمه درمان يكي از عوامل موثر در افزايش اميد به زندگي افراد به شمار مي‌رود‌‌. چرا كه مقوله‌ سلامت به منظور بهره‌مندي جامعه از سرمايه‌هاي انساني سالم‌، شاداب و پويا جهت قرار گرفتن در مسير توسعه و پيشرفت‌، مقوله‌اي است كه پرداختن به آن از ضروريات است‌ و عدم تحقق پوشش كامل بيمه‌هاي درماني به هر دليل هزينه‌هاي زيادي را به مردم و جامعه تحميل مي‌كند و جامعه را از پويايي‌، سلامت و شادابي دور مي‌كند‌.

با روي كار آمدن دولت تدبير و اميد و با توجه به اهتمام‌، استراتژي و رويكرد سلامت محور دولت يازدهم در راستاي اجراي ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه فرصت ممتازي فراهم شد ‌تا آحاد مردم از مزاياي بيمه سلامت بهره‌مند شوند‌."

*۶۱ درصد جمعیت استان تحت پوشش بیمه سلامت

به طوری که به گفته مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان غربی در حال حاضر ۶۱ درصد جمعیت استان تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته اند.

نادر نانبخش که به منظور تشریح برنامه های هفته سلامت با خبرنگاران سخن می گفت، اظهار کرد که از جمعیت سه میلیون و ۲۶۵ هزار نفری آذربایجان‌غربی تاکنون بیش از دو میلیون نفر از خدمات بیمه سلامت بهره مند هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از آغاز طرح بیمه پایه اجباری سلامت با ارزیابی وسع در استان همزمان با سایر استان های کشور خبر داد و گفت که بر اساس برآورد اولیه حدود پنج درصد جمعیت این استان تحت پوشش بیمه اجباری سلامت قرار می‌گیرد.

مدیر کل بیمه سلامت استان اظهار کرد: این طرح با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امر ارزیابی وسع مالی متقاضیان بیمه سلامت اجرا می شود.

نانبخش توضیح داد: ارزیابی وسع مالی هموطنان متقاضی در سامانه الکترونیکی مخصوص توسط کارکنان این وزارتخانه انجام و میزان برخورداری این افراد از تخفیفات لازم تعیین و دهک درآمدی آنها مشخص، سپس جهت صدور بیمه نامه در سامانه در اختیار سازمان بیمه سلامت ایران قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه حق سرانه متقاضیان دهک های اول، دوم و سوم به طور 100 درصدی توسط دولت پرداخت می شود، ادامه داد: متقاضیان دهک چهارم باید 50 درصد حق سرانه مصوب و متقاضیان دهک های بعدی باید 100 درصد حق سرانه ماهانه را پرداخت و دفترچه بیمه سلامت یک ساله دریافت کنند که حق سرانه مصوب ماهیانه 484 هزار ریال برای امسال تعیین شده است.

* نسخه نویسی الکترونیک در هشت شهر استان

"دارو درمانی یكی از قوی ترین ابزارهای درمان بیماری ها به شمار می رود و از طرفی دیگر یكی از شایعترین خطاهای پزشكی، خطاهای ناشی از نسخه نویسی كاغذی است.

نسخه نویسی كاغذی گاهی به دلیل دست خط پزشكان، موجب به خطر افتادن ایمنی بیمار و افزایش احتمال وقوع خطاهای پزشكی می شود و در این راستا پیاده سازی نسخه نویسی الكترونیك می تواند مشكلات متعدد كاغذی را بهبود دهد و علاوه بر آن، موجب صرفه جویی و كاهش هزینه های مراقبت، كاهش اشتباهات نسخه نویسی، خطاهای دارویی، عوارض ناخواسته دارویی، بهبود دارو درمانی و ایمنی بیمار نیز می شود.

بر این اساس نسخه نویسی الكترونیك یكی از راه حل هایی است كه كمیسیون بهداشت و درمان مجلس در برنامه پنجم و ششم توسعه اجرای آن را توصیه كرده و در این میان در هر جای جهان كه بحث بیمه ملی مطرح می شود، بر نظم و انضباط در هزینه ها نیز تاكید می كنند و این موضوع نیز راهی جز الكترونیكی شدن برخی خدمات ندارد.

اهمیت این موضوع موجب شده تا دست اندركاران حوزه سلامت برای اجرای خوب این طرح گام هایی بردارند. بر این اساس نسخه نویسی الكترونیكی نیز در استان آذربایجان غربی مورد توجه قرار گرفته و تمام دست اندركاران امر تلاش می كنند این كاربه نحو خوبی مدیریت شده و در نهایت نتیجه خوبی در راستای خدمات رسانی مطلوب رقم زده شود."

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان غربی در این خصوص گفت: نسخه نویسی الکترونیک در هشت شهر استان اجرا می شود.

نانبخش اظهار امیدواری کرد این طرح تا پایان امسال به جز مرکز استان در تمام شهرستان های استان اجرا شود.

وی ادامه داد: اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی تاکنون در هفت شهرستان نقده، سلماس، ماکو، چالدران، چایپاره، شوط و پلدشت در استان آغاز شده است.

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان غربی تصریح کرد: در شهرستان بوکان نیز هماهنگی و برنامه ریزی های لازم انجام گرفته است.

نانبخش اذعان کرد: فرایند نسخه نویسی براساس کد ملی افراد بوده و بیمه شدگان بیمه سلامت می توانند خدمات درمانی خود را با ارائه شماره ملی از مراکز ارائه دهنده خدمت دریافت کنند و نسخ این افراد به صورت الکترونیکی توسط پزشکان تجویز و در سامانه قرار خواهد گرفت و بیمه شده با مراجعه به داروخانه یا مراکز پاراکلینیک و ارائه مجدد کدملی خود می تواند دارو یا خدمات خود را اخذ کند که این روش علاوه بر سهولت ها و مزایای متعدد برای بیمه شدگان و موسسات درمانی موجب صرفه جویی قابل توجه در مصرف کاغذ مخصوص دفترچه و هزینه چاپ آن که توسط خود بیمه شدگان پرداخت می شود.

به گفته وی، بیمه شدگان بیمه سلامت استان آذربایجان غربی به طور متوسط ماهانه 85 هزار جلد دفترچه تعویض یا تمدید و از این بابت بیش از 255 میلیون تومان صرفا جهت هزینه چاپ پرداخت می کنند که با تحقق فرایند نسخه نویسی الکترونیک این هزینه ها به صفر می رسد.

نانبخش همچنین از آغاز برنامه تبادل اسناد بستری به صورت الکترونیک خبر داد و گفت: اجرای طرح تبادل الکترونیک اسناد شامل نسخه نویسی الکترونیکی، نظام ارجاع الکترونیکی، استحقاق سنجی الکترونیکی و انتقال الکترونیکی اسناد بیمارستانی است.

وی بیان کرد: الکترونیکی کردن تمام خدمات سرپایی و بستری از اهداف این طرح است تا تمام داده‌ها در بستر امن و مطمئن الکترونیک ذخیره شود و مورد بهره برداری قرار گیرد.

 مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان غربی اظهار داشت: با اجرای طرح تبادل الکترونیک اسناد اطلاعات پرونده الکترونیک سلامت به صورت کامل در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار می‌گیرد.

وی اعلام کرد: این طرح تا پایان امسال در تمام بیمارستان‌های دولتی آذربایجان غربی اجرایی می‌شود.

نانبخش همچنین با اشاره به اجرای برنامه نظام ارجاع در تمام سطوح، تصریح کرد: برنامه نظام ارجاع امری مؤثر در تحقق عدالت در نظام سلامت است که در صورت دستیابی به این مهم می‌توان شاهد تحقق عدالت در سلامت در قالب دسترسی به خدمات بر اساس نیاز بیماران بود.

*معضلی به نام همپوشانی بیمه

همپوشانی بیمه ها به معنی پوشش بیمه ای همزمان یك نفر در دو یا چند سازمان بیمه گر است، افراد زیادی هستند كه همزمان چند دفترچه بیمه از چند سازمان بیمه گر مانند تامین اجتماعی، سازمان بیمه سلامت، سازمان بیمه نیروهای مسلح، بیمه روستایی یا كمیته امداد دارند.

بر اساس قانون هر فرد باید تحت پوشش یك سازمان بیمه پایه باشد و رفع همپوشانی بیمه ای و جلوگیری از بیمه همزمان افراد در چند سازمان بیمه گر از جمله تكالیفی است كه در قانون برنامه توسعه ششم به دولت و سازمان بیمه سلامت تكلیف شده است. استفاده از سامانه مشترك اطلاعاتی بیمه سازمان های بیمه پایه از جمله الزامات تحقق این تكلیف قانونی است.

نانبخش با اشاره به معضل همپوشانی بیمه خاطرنشان کرد: افراد بیمه شده در سازمان‌های دیگر، موظف به ابطال دفترچه دوم هستند.

وی افزود: هر شخصی که دارای سابقه بیمه در سازمان‌های دیگر باشد و حق بیمه واریز نکند، در سامانه بیمه سلامت مشخص می شود.

به گفته مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان غربی، یكی از راه حل‌ها برای رفع و كنترل ‏همپوشانی بیمه‌ای، استفاده از سیستم استحقاق سنجی است. بر این اساس وقتی بیمار به بیمارستان دولتی مراجعه می‌كند، دیگر دفترچه ‏بیمه را ارائه نمی‌دهد و فقط كد ملی می‌دهد و اگر همپوشانی وجود داشته باشد، بیمار فقط می‌تواند از دفترچه‌ای كه بر اساس قانون ‏مجوز دارد، استفاده كند.‏

وی اذعان کرد: در استان آذربایجان غربی تا پایان شهریورماه 21 هزار و 450 دفترچه رفع همپوشانی شده است.

* سامانه ۱۶۶۶ راهی برای پاسخگویی بهتر به شهروندان

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان غربی سپس به سامانه تلفنی ۱۶۶۶ اشاره و اظهار کرد: این سامانه با رویکرد رعایت حقوق شهروندی در این استان فعال است.

وی ادامه داد: مردم از این طریق می‌توانند مشکلات و سوال‌های خود را در خصوص مسائل بیمه سلامت مطرح و پاسخ خود را دریافت کنند.

نانبخش افزود: این سامانه به مرکز کشور متصل است و در صورت نیاز به استان‌های مربوطه وصل می‌شود.

وی اضافه کرد: سامانه ۱۶۶۶ راهی برای پاسخگویی بهتر به شهروندان در خصوص مسائل مرتبط با بیمه سلامت بوده و به طور میانگین هفته‌ای چند تماس برای رسیدگی به این استان متصل شده است زیرا بیشتر مسائل توسط اپراتور مسؤول در تهران حل و فصل می‌شود.

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان غربی همچنین گفت: 190 سامانه ملی رسیدگی به شکایات، شماره تلفن 32245454 سیستم رسیدگی به شکایات معاونت درمان، شماره 09141455220 ستاد هدایت دانشگاه علوم پزشکی استان آماده رسیدگی به شکایات شهروندان است.

هفته بیمه سلامت از ۳ آبان آغاز می‌شود و تا ۹ آبان ادامه دارد و برنامه‌ها و همایش‌های متنوعی متناسب با این هفته در آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا