گزارش و گفتگو
۱۳۹۸/۰۷/۲۸          همنوایی جهادگران با سرود حزن‌آلود محرومان/14 هزار نفر جهادگر در خدمت محرومان هستند

رئیس سازمان بسیج سازندگی سپاه شهدای آذربایجان غربی گفت: بیش از ۱۴ هزار نفر از جهادگران استان در خدمت محرومان و زدودن فقر و سختی ها هستند.

به گزارش نای قلم، بعد از انقلاب بود که گروه های جهادی کار خود را با شعار کمک رسانی به مناطق محروم آغاز کردند و با آرام شدن اوضاع پس از جنگ، دغدغه مستضعفان و محرومان دوباره به یکی از مسائل جهادگران به ویژه دانشجویان تبدیل شد به طوری که از جهاد علمی به جهاد عملی سوق پیدا کردند.

فعالیت گروه های جهادی هرچند ابتدا رنگ و بوی عمرانی داشت اما به مرور و با توجه به نیازهای روزافزون مناطق محروم جلوه‌های دیگری از جمله فرهنگی، آموزشی، اقتصادی، پزشکی و... به خود گرفت و جهادگران بی ادعا براساس توانایی‌ها و حوزه کاری خود وارد این گروه‌ها شدند و هنوز هم که جهاد باقیست مرهمی بر زخم كهنه محرومیت ها هستند به طوری که به گفته شهروز حیدریان در حال حاضر ۶۰۵ گروه جهادی در عرصه های مختلف درمانی و سلامت، بهداشتی، عمرانی، دامپزشکی، مسکن مددجویان و فرهنگی در آذربایجان غربی فعالیت دارند.

در شرایطی که جامعه به ویژه نواحی روستایی با بیکاری، فقر و رکود اقتصادی دست و پنجه نرم می کند و دولت توانایی رفع آنها را به تنهایی ندارد، به گفته رئیس سازمان بسیج سازندگی سپاه شهدای استان که در نشست خبری سخن می گفت، همه اقشار بسیج از جمله بسیج محلات، مهندسان، پزشکی، دانشجویی، فرهنگیان و طلاب در ساخت و ترمیم خانه عالم، خانه بهداشت، سرویس بهداشتی، غسالخانه، حمام، مسجد، حسینیه، مدارس، منزل افراد كم بضاعت، برگزاری كلاس های مشاوره ازدواج، آموزش خانواده، صنایع دستی، شیرینی پزی، احكام قرآن و نماز، آموزش خیاطی، واكسیناسیون، غربالگری بهداشتی، ویزیت رایگان، توزیع دارو، جمع آوری محصول كشاورزان كم بضاعت، هرس درختان، غرس نهال و سمپاشی زمین ها در این مدرسه کارورزی یاری گر محرومان هستند.

حیدریان همچنین از افزایش 20 درصدی اردوهای جهادی در استان خبر داد که این حکایت از تعامل خوب جهادگران در محرومیت زدایی و زدودن فقر و سختی ها دارد.

اردوهای جهادی همانند مثلثی است که جهادگران، مردم و مسوولان اضلاع آن را تشکیل می دهند و هر کدام به نوعی از منافع آن بهره مند می شوند از این روست که رئیس بسیج سازندگی آذربایجان غربی از همه مسئولان خواست زمینه خدمت رسانی بیشتر برای بسیجیان را فراهم کنند.

این جهادگران که پای کارتر از قهرمانان دوران دفاع مقدس شهر، دیار، زندگی و برنامه های خود را برای مدتی رها کرده و خالصانه و عاشقانه به منطقه‌ای دور و محروم می روند و در خط مقدم مناطق مستضعف می جنگند و با پهن کردن بساط کسب و کار خود گرد محرومیت را از چهره این روستاها می زدایند، حامل پرچمی هستند که واژه زیبا و بامسمای «جهاد» بر آن نقش بسته است.

حیدریان در تشریح اثرات این نوع جهاد گفت: پیوند دانشجویان با مردم مستضعف و مناطق محروم باعث زنده شدن اخلاق و ایجاد حس مسئولیت پذیری و خودسازی در افراد می شود.

او ادامه داد: آشنایی جهادگران با مشكلات جامعه و سختی زندگی در مناطق محروم باعث می شود در زمان عهده دار شدن یك مقام و موقعیت در آینده و مواجهه با مشكلات بهتر بتوانند با آنها روبرو شوند.

ایجاد انگیزه و تحریک و تشویق مدیران برای خدمت به مستضعفین و محرومان، آگاهی مدیران از آمارها و اطلاعات منطقه و رسیدگی و اصلاح عملکردها، برطرف شدن مشكلات مناطق محروم و کاهش مهاجرت روستائیان به شهرها را از دیگر ثمرات فعالیت گروه های جهادی می توان برشمرد.

به گفته حیدریان، تشكیل بسیج سازندگی این بارقه امید برای محرومان، نشان از آن دارد كه بسیج به عنوان یادگار انقلاب ویژه یك مقطع و یك ماموریت خاص نیست بلکه ماموریت بسیج فراتر از تعریف در یك بعد آن و مشق عشق در مکتب جهاد است، بسیجیان و جهادگران بی منت الگوگرفتگان نسل آفتاب و سرو قامتان آزادانديش هستند، همان هایی که با صبر، همت، صداقت، شجاعت و پايمردي در برابر ظلم ایستادند و برای مقابله با دشمنان دست از پا نشناختند و عاشقانه پا به میدان مین و خطر نهادند تا ایرانمان ایران باقی بماند.

گفتنی است، بسیج سازندگی پس از انحلال جهاد سازندگی در 17 اردیبهشت سال 1379 به فرمان مقام معظم رهبری تشکیل شد.

لعیا نورانی زنوز

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا