گزارش و گفتگو
۱۳۹۸/۰۷/۲۳          ضرورت صرفه جویی آب در بخش کشاورزی

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به افزایش یک متری تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه نسبت به سال قبل گفت: برای اینکه به سمت احیای دریاچه حرکت کنیم باید به فکر صرفه جویی آب در بخش کشاورزی باشیم.

به گزارش نای قلم، مسعود تجریشی در نشست تخصصی نقد و بررسی عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه که در دانشگاه ارومیه برگزار شد، اظهار کرد: طی چند سال اخیر سه قرارداد با مهندسان‌ مشاور یکم در جنوب دریاچه، دانشگاه تبریز در شرق دریاچه و دانشگاه ارومیه در غرب دریاچه بسته شد.

وی اضافه کرد: هدف از این اقدامات این بود که مشکلات و راهکارها را بررسی کنیم.

تجریشی ادامه داد: مطالعات و بررسی‌ها نشان داده است که می‌توانیم در بخش کشاورزی حوضه دریاچه ارومیه۴۰ درصد مصرف آب را کم کنیم و آن را به دریاچه ارومیه اختصاص دهیم، طی سال گذشته نیز در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۲۹ درصد از مصرف آب کشاورزانی که در پایاب سدها بودند بدون بروز هیچ مشکلی اجتماعی کاهش پیدا کرد.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: در کل حوضه آبریز دریاچه ارومیه اراضی کشت آبی ۱۵ هزار هکتار افزایش پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: اما با کاهش مصرف آب در پایاب سدها و هدایت بارش‌های خوب امسال به سمت دریاچه، یک متر تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته افزوده شده است.

تجریشی ادامه داد: قرار بود پس از شرایط تثبیت به سمت احیا حرکت کنیم و در فاز احیا باید آب بیشتری را غیر از رهاسازی‌ها به سمت دریاچه بفرستیم که این آب باید از صرفه‌جویی در بخش کشاورزی تامین شود.

به گفته وی در حال حاضر حدود ۲۸۰۰ کیلومتر مربع وسعت دریاچه است که نسبت به سال قبل افزایش یافته است و امیدواریم این شرایط را حفظ کنیم و بتوانیم در آینده وسعت را افزایش دهیم.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه در پایان گفت: در حال حاضر در دریاچه بیش از ۳ میلیارد متر مکعب آب وجود دارد، سازمان حفاظت محیط زیست نیز ۱۵۰ میلیارد تومان بودجه از منابع این سازمان را به دریاچه ارومیه اختصاص داده است و امیدواریم بتوانیم پس از تثبیت دریاچه به سمت احیا پیش رویم.

*افزایش ۱۵هزار هکتاری کشت آبی در اراضی حوضه آبریز دریاچه ارومیه

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه هم گفت: طی سال گذشته ۱۵هزار هکتار کشت آبی در اراضی حوضه آبریز دریاچه ارومیه افزایش یافته است.

مسعود تجریشی افزود: برنامه ریزی شده تا سال آینده گیاهان دارویی به اندازه کل سطح زیر کشت کشور در ۲ استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی کشت و برداشت شود.

وی با اشاره به راه اندازی مرکز آینده پژوهی دریاچه ارومیه گفت: مرکز آینده پژوهی دریاچه ارومیه در رشکان ارومیه با اساس نامه پژوهشی در راستای مدیریت دریاچه بعد از احیاء کامل شکل خواهد گرفت.

تجریشی با اشاره به اینکه تغییر در مدیریت آب در منطقه حوضه آبریز دریاچه ارومیه به خوبی انجام شده است، تصریح کرد: در طی ۳ سال گذشته پروژه ها و قرار دادها از جمله پروژه فائو و جایکا با هدف کمک به معیشت کشاورزان و مدیریت آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه انجام شده که نتایج اثر بخشی را به همراه داشته است.

* آرتمیا یک گنج بی پایان در دریاچه ارومیه است

رئیس دانشگاه ارومیه گفت: آرتمیا یک گنج بی پایان در دریاچه ارومیه است و دانشگاه ارومیه به دلیل تجربه و مطالعات علمی انجام داده در این خصوص، توانایی تولید و پرورش تخم آرتمیا را دارد.

رحیم حب نقی اضافه کرد: دانشگاه ارومیه توانایی پرورش تخم آرتمیا را دارد.

وی با اشاره به ظرفیت دانشگاه ارومیه در کشاورزی و مدیریت آب، تصریح کرد: برای افزایش بهره وری و همچنین ارزش افزوده، مرکز تحقیقات آرتمیای ارومیه، سال گذشته تاسیس و درحال حاضر به استان های کرمان،بوشهر، آذربایجان شرقی وهرمزگان در این حوزه مشاوره علمی می دهد.

رئیس دانشگاه ارومیه اضافه کرد: پساب آب شیرین کن ها و مزارع میگو یک ظرفیت برای پرورش آرتمیا هستند.

حب نقی اظهار کرد: دانشگاه ارومیه استخرهایی به وسعت ۲۰۰۰ هکتار در جنوب دریاچه برای پرورش ماهی و آرتمیا راه اندازی کرده و آماده استفاده از پساب مزارع میگو و آب شیرین کن ها است.

وی ادامه داد: کاهش ۴۰ درصدی مصرف  آب در بخش کشاورزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه، یک دستاورد خوب برای ستاد است که با تاسیس مرکز آینده پژوهی در ارومیه می توان این تجربیات را به سایر نقاط کشور انتقال داد.

‍*25 تالاب کشور در کنوانسیون رامسر ثبت شده است

معاون محیط زیست دریایی و تالابهای سازمان محیط زیست هم گفت: 25 تالاب کشور در کنواسیون رامسر به ثبت رسیده‌اند که از این تعداد تالاب زریوار مریوران در سال گذشته به ثبت این کنواسیون رسید.

احمدرضا لاهیجان زاده افزود: مساحت ۲۵ تالاب ثبت شده 1.4 میلیون هکتار است.

وی ادامه داد: براساس کنواسیون رامسر 42 نوع تالاب وجود دارد که 41 نوع آن در ایران وجود دارد که شامل تالاب های ساحلی دریایی، خشکی و مصنوعی است.

لاهیجان زاده افزود: در زمینه حفاظت از تالاب‌های مرزی نیز با کشورهای همسایه و از جمله عراق گفت و گوها و نشستهایی انجام شده‌است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان محیط زیست بیان کرد: ایران دارای ۱۴۱ تالاب مصوب در هیات دولت است که ۴۱ تالاب اگر دچار مشکل بی آبی شوند قابلیت تبدیل به کانون گرد و غبار را دارند.

وی گفت: هم اکنون ۱۷۰ کشور عضو کنوانسیون رامسر هستند در حالیکه در سال ۱۹۷۱ که این کنوانسیون تشکیل شد فقط ۱۸ کشور عضو آن شدند.

لاهیجان زاده درباره طرح کشاورزی پایدار نیز اضافه کرد: این طرح وارد سال ششم اجرا شده است و در کنار اعتبارات خاص کشور و دولت کشور ژاپن نیزپنج تا ۶ میلیون دلار در زمینه کمک می‌کند.

*انتقال تجربیات منطقه‌ای در خصوص نقش جوامع محلی در احیای دریاچه ارومیه

در ادامه مهران نظری مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: انتقال تجربیات منطقه‌ای در خصوص نقش جوامع محلی در احیای دریاچه ارومیه و ایجاد فرصتی برای کشورهای منطقه که بتوانند دستاوردهای خود را در زمینه حفاظت از تالاب ها به اشتراک بگذارند از اهداف این سمینار است.

وی با اشاره به برگزاری ششمین جلسه برد مدیریت مشارکتی مرکز منطقه‌ای رامسر در مرکز و غرب آسیا در حاشیه این کارگاه در ارومیه اضافه کرد: از اهداف این سمینار انتقال مشترک تجربیات طرح حفاظت از تالابهای ایران و تبادل اطلاعات و یافته‌های علمی کشورهای حاضر در جلسه است.

وی با اشاره به اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان‌غربی برای حفظ کارکرد تالاب‌ها و حفاظت و حراست از آنها در طی سالهای جاری و سالهای گذشته اقدامات مهمی را انجام داده‌ است، افزود: که از مهمترین آنها الگوسازی مشارکت جوامع محلی در احیای دریاچه ارومیه از طریق استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی است.

نظری به طرح های دیگری تحت عنوان «همکاری در احیای دریاچه ارومیه از طریق مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی» اشاره کرد و گفت: این طرح با همکاری و حمایتهای کشور ژاپن و در چندین فاز متعدد وبا مشارکت چشمگیر کشاورزان در استانهای آذربایجان غربی و شرقی در حال اجرا است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی یادآورشد: تالابهای استان آذربایجان‌غربی نیز با توجه به شرایط خاص توپوگرافی استان و تنوع زیستی بالای موجود در این استان ازاهمیت شایان توجهی از نظر ملی و بین المللی برخوردارند به طوریکه در حال حاضر این استان دارای 6 تالاب بین المللی و حدود 40 تالاب مهم و با اهمیت است.

گفتنی است،  کارگاه انتقال تجربیات منطقه‌ای در خصوص نقش جامع محلی در احیای دریاچه ارومیه با حضور مهمانان خارجی از هفت کشور آسیایی از کشورهای آذربایجان، ارمنستان، عراق، ازبکستان، سوریه، عمان و قزاقستان ازروز دوشنبه در ارومیه آغاز به کار کرد.

این گزارش می افزاید، کارگاه انتقال تجربیات منطقه ای در خصوص نقش جوامع محلی در احیای دریاچه ارومیه و ششمین جلسه برد مدیریت مشارکتی مرکز منطقه ای رامسر در مرکز و غرب آسیا به مدت سه روز در ارومیه با حضور کارشناسان و محققان هفت کشور اسیایی در ارومیه برگزار می‌شود.

استان آذربايجان غربی با احتساب درياچه اروميه  مساحتی معادل چهار هزار و 355 کیلومتر مربع یعنی 65.2 درصد از مساحت کل کشور در شمال غربی کشور پهناور ايران قرار گرفته است و به لحاظ برخورداری از شرايط خاص توپوگرافی، باعث شده تا تنوع زيستگاهی کم نظيری از تالاب ها، دشت ها تا جنگل ها و تپه ماهورها و مناطق کوهستانی را در اين استان شاهد باشيم.

در این استان شاهد حضور بیش از 300 گونه پرنده، 58 گونه پستاندار و تنوع بالایی از گیاهان و سایر جانداران در بیش از 70 زیستگاه رودخانه ای و تالابی می‌توان بود.

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا