گزارش و گفتگو
۱۳۹۸/۰۷/۱۸          استفاده از تلفن همراه بدون فرهنگ‌سازي و آموزش‌هاي لازم

امروزه افراد زمان زیادی از وقت خود را با تلفن همراه، تبلت و یا مواردی از این‌دست سپری می‌کنند که این خود به‌یقین می‌تواند زمینه‌ساز بروز مشکلات روحی و روانی، بیماری‌های جسمی و یا حتی برخی ناهنجاری‌ها شود.

گفتنی است در حال حاضر موبایل به یکی از سرگرمی‌های اصلی کودکان و نوجوانان تبدیل شده، این در حالی است که در گذشته‌های نه‌چندان دور استفاده از موبایل بسیار محدود‌تر بوده ولی امروزه به دلیل افزایش تمایل به شهرنشینی، کوچک‌شدن متراژ خانه‌ها، شاغل‌بودن والدین و همچنین کم‌حوصله‌بودن، دیگر بسیاری از والدین به‌جای بازی با فرزندان و وقت‌گذراندن با آنها سعی دارند موبایل و یا تبلت در اختیار فرزند خود قرار دهند؛ اتفاقی که شاید بتواند آنها را از سنین پایین با فضای مجازی و اینترنت و نحوه استفاده از آنها آشنا کند اما به‌طور حتم می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را برای فرزندان رقم بزند.

طبق تحقیقات به عمل آمده ضعیف‌شدن چشم، کم‌حوصلگی،عدم توانایی در برقراری ارتباط با دیگران، گوشه‌گیری و غیره را می‌توان در زمره پیش‌پاافتاده‌ترین معایب استفاده بیش از اندازه از موبایل و تبلت در کودکان دانست.

از این رو برای واکاوی پیامدهای منفی استفاده بیش از اندازه از تلفن همراه با مریم‌سادات ظهوریان فعال اجتماعی گفت‌و‌گو کرده ایم که در ادامه می‌خوانید.

*آيا امروزه زندگي بدون موبايل امکان‌پذير است؟

در گذشته‌هاي نه‌چندان دور تجربه زندگي بدون موبايل را داشته‌ايم ولي به‌قدري ورود موبايل با سرعت صورت گرفت که شايد بتوانيم بگوييم که نسل ما با زندگي بدون موبايل آشنايي چنداني ندارد. شايد فرزندان ما تصور چنداني از زندگي بدون موبايل نداشته باشند اما افراد ميانسال با اين نوع زندگي به‌طور کامل آشنايي دارند.

*استفاده افراطي از موبايل چه معايبي را به‌دنبال خواهد داشت؟

بايد در نظر داشت که موبايل امروزه به يکي از شاخصه‌هاي زندگي الکترونيک تبديل شده که مي‌تواند با خود معايب و نيز آثار مثبت بسياري به‌دنبال داشته باشد که متاسفانه به دليل زياده‌روي شايد نکات منفي اين مساله بيشتر مشهود است. زماني که ما به يک مساله عادت کنيم کنارگذاشتن آن مشکل مي‌شود، چراکه در حال حاضر شايد برخي افراد با ورود به جايي که خبري از آنتن‌دهي موبايل نباشد احساس راحتي بيشتري کنند، اين در حالي است که در مقابل بسياري از افراد قبل از ورود به محل خاصي از آنتن‌‌دهي آن محل کسب اطلاع مي‌کنند که اين خود مي‌تواند از وابستگي بسيار بالاي اين عده خبر دهد. بايد يادآور شد که امروزه بسياري از افراد کارهاي روزمره و يا حتي وظايف سازماني و شغلي خود را با تلفن همراه گره زده‌اند، بنابراين کنارگذاشتن تلفن همراه در بسياري موارد امکان‌پذير نخواهد بود. در حال حاضر متاسفانه بسياري از افراد زمان زيادي از وقت خود را با تلفن همراه هدر مي‌دهند آن‌هم زماني که مي‌توانند به کارهاي اساسي و مهم اختصاص دهند.

*استفاده بيش از اندازه از تلفن همراه چه آثار مثبتي را به‌دنبال داشته است؟

آنچه مسلم است امروزه شاهد ايجاد کارآفريني و افزايش آمار اشتغال به‌واسطه تلفن همراه هستيم. بنابراين در حال حاضر اگر تلفن همراه نباشد شايد براي بسياري از افراد مشکلات اساسي ايجاد شود. نمي‌توانيم به‌طور کامل موبايل را از زندگي حذف کنيم، چراکه بسياري از مشاغل با تلفن همراه گره خورده است.

*نبود فرهنگ‌سازي و آموزش‌هاي لازم براي استفاده از تلفن همراه چه پيامدهايي را با خود به‌همراه داشته است؟

متاسفانه تلفن همراه نيز مانند بسياري از وسايل مدرن دنياي معاصر بدون فرهنگ‌سازي و انجام آموزش‌هاي لازم مورد استفاده عموم مردم قرار گرفت که اين خود بعضا زمينه‌ساز بروز مشکلات و آسيب‌هاي اجتماعي و فردي بسياري شد، به‌گونه‌اي که در سايه اين مهم شاهد اتلاف وقت بيش از اندازه بسياري هستيم يا اينکه استفاده‌هاي صحيحي از تلفن همراه صورت نمي‌گيرد که اين خود مي‌تواند مشکلات عديده‌اي را با خود همراه کند، به‌گونه‌اي که افزايش آمار طلاق عاطفي، عدم وقت گذاشتن مناسب براي فرزندان و مواردي از اين‌دست را مي‌توان در زمره نبود فرهنگ‌سازي و همچنين آموزش‌هاي لازم براي نحوه استفاده از تلفن همراه دانست. از سوي ديگر بايد يادآور شد که دسترسي به حجم بالاي اطلاعات بدون دسته‌بندي و طبقه‌بندي‌شده خود يکي ديگر از مشکلات استفاده بي‌رويه از تلفن همراه است، چراکه بايد به‌خاطر داشت امروزه کودکان و نوجوانان به‌راحتي مي‌توانند با حجم عظيمي از اطلاعات وسيع مواجه شوند که اين خود در نحوه تربيت آنها چه‌بسا آثار سوئي را بر جاي بگذارد. شايد يکي ديگر از معايب استفاده افراطي از تلفن همراه را بتوان درگيرکردن کودکان و نوجوانان يا حتي بزرگسالان به بازي‌هاي اينترنتي و موبايلي دانست؛ اتفاقي که طي چندسال گذشته بسيار شاهد آن بوديم به‌گونه‌اي که برخي افراد حتي براي انجام بازي‌هاي موبايلي از تحصيل و يا شغل خود نيز دست کشيده‌اند! يکي ديگر از معايب استفاده بي‌رويه از تلفن همراه و فضاي مجازي را مي‌توان بعضا برخي هنجارشکني‌ها دانست، چراکه امروزه برخي هنجارشکني‌ها توسط عده‌اي در کوتاهترين زمان ممکن در سرتاسر دنيا منتشر مي‌شود که اين خود از مهمترين آثار منفي استفاده بي‌رويه از تلفن همراه و فضاي مجازي است.

*در دسترس بودن اطلاعات براي کودکان و نوجوانان به‌علت استفاده بي‌رويه و بدون نظارت از تلفن همراه چه تبعات منفي را به‌دنبال دارد؟

متاسفانه امروزه کودکان و نوجوانان به‌راحتي با حجم زيادي از اطلاعات مواجه مي‌شوند که به دليل استفاده بي‌رويه از فيلترشکن و همچنين نظارت ناکافي والدين اين مهم مي‌تواند براي آنها بسيار خطرناک و آسيب‌زا باشد، به‌گونه‌اي که ادامه‌داشتن اين روند مي‌تواند در سلامت جامعه نيز تاثيرات منفي بسياري داشته باشد.

*به‌نظر شما مهمترين راهکار براي کاهش ميزان استفاده از تلفن همراه چيست؟

فضاي مجازي در حال حاضر براي کودکان، نوجوانان و جوانان و يا حتي افراد سالمند جذابيت‌هاي بسيار دارد، از اين‌رو آنها تمايل دارند زمان زيادي از وقت خود را به‌صورت خودآگاه يا ناخودآگاه آنجا سپري کنند. مهمترين راهکار براي کاهش ميزان استفاده از تلفن همراه ايجاد جذابيت بالاتر از جذابيت فضاي مجازي و گوشي‌هاي موبايل است. وقت‌گذاشتن والدين براي فرزندان خود راهکار موثري براي کاهش ميزان استفاده کودکان از تلفن همراه تبلت و غيره است، چراکه در حال حاضر بسياري از والدين به دليل داشتن مشغله‌هاي کاري فراوان و همچنين نبود فضاي کافي سعي دارند که فرزندان خود را با اين‌گونه وسايل سرگرم کنند. همچنين بايد سرگرمي‌هايي را براي کودک فراهم کرد که جذابيت آن بسيار بالاتر و بيشتر از تلفن همراه و بازي‌هاي اينترنتي باشد.‌ هرچند اين کار بايد به‌صورت تدريجي انجام شود، چراکه قطع‌کردن ارتباط کودک با فضاي مجازي و تلفن همراه به يکباره خود مي‌تواند عاملي براي ايجاد استرس يا تنش‌هاي روحي در کودک شود. براي بزرگسالان نيز مي‌توان با ايجاد برنامه‌هاي مناسب و همچنين ايجاد فرهنگ‌سازي براي انجام مطالعه و همچنين آگاه‌سازي از مضرات استفاده بي‌رويه از تلفن همراه موجب کاهش ميزان استفاده از تلفن همراه شد.

الهام صمدزاده

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا