گزارش و گفتگو
۱۳۹۸/۰۷/۰۱          حکایت سربازان گمنامی که غریبانه به فراموشی سپرده شدند

آذربایجان غربی 699 نفر شهیده در طول سال های دفاع مقدس تقدیم اسلام کرده است و تعداد کل جانبازان زن استان نیز یک هزار و 150 نفر است که از این تعداد 480 نفر بالای 25 درصد جانبازی دارند.

به گزارش نای قلم، فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال خبرنگار نای قلم از برگزاری هشت برنامه ویژه بانوان به مناسبت هفته دفاع مقدس خبر داد.

دفتر حماسه شورانگیز دفاع مقدس در اوراق فراوان خود گفتنی ها و ناگفتنی های بسیاری دارد، یکی از آن ناگفتنی ها نقش مادران و همسران رزمندگان و شهداست.

سردار حبیب شهسواری برگزاری یادواره زنان شهیده و ایثارگر، نشست رسالت زینبی، اردوی خواهران اهل سنت، کارگاه خانواده مقاوم، تجلیل از بانوان فعال ایثارگر و توزیع بسته های فرهنگی را از جمله برنامه های پیش بینی شده به مناسبت هفته دفاع مقدس عنوان کرد.

وی نقش زنان در دفاع مقدس را تشریح کرد؛ زنانی که از اعماق قوی ترین احساس ها رها شده بودند و فاطمه گونه و زینب وار در صحنه های مختلف جنگ حضور پیدا کردند.

در دفتر دفاع مقدس حماسه زنانی به ثبت رسیده است که در هشت سال مقدس دوش به دوش مردان حضوری حماسه آفرین و استثنایی داشتند.

به گفته فرمانده سپاه شهدای استان، این سربازان گمنام در دوران هشت سال دفاع مقدس سنگ تمام گذاشتند و مستقیم و غیرمستقیم در نقش های امدادی، رزمی دفاعی، پشتیبانی و ... یار و مشوق مردان و راویان صادق دلاوری های رزمندگان آن دوران بودند.

این بزرگترین حادثه حماسی در تاریخ کشورمان به مثابه گوهر یکدانه ای است که زوایای آن نه تاب مستوری دارد و نه در پس غبار کهنگی خواهد ماند بلکه با گذشت زمان و با عزمی همگانی به دست آیندگان خواهد رسید، گرچه به گفته شهسواری در خصوص روایت نقش زنان در ایام دفاع مقدس کوتاهی شده است، کوتاهی در حق شیرزنانی که حدود نیمی از آحاد جامعه را تشکیل می دهند و مشارکت آنها یعنی هماهنگی نیمی از نیروهای جامعه در راستای یک هدف.

فرمانده سپاه شهدای استان، کلیدواژه اولیه و مهم ترین نقش زنان در هشت سال دفاع مقدس را اعزام رزمندگان و همسران خود به میدان جنگ و پشتیبانی از آنها عنوان و اظهار کرد: شجاعت رزمندگان از مادر ایثارگری بود که تربیت چنین فرزندی را به بهترین نحو و با معیارهای اسلامی و به نکویی انجام داده بود و همچنین صبوری و تلاش های همسرانی که با ایثارگری ها و با قبول مسوولیت، سرپرستی و تربیت یادگاران آن عزیزان، دفاع از کشورمان را به شایستگی انجام دادند.

وی همچنین یکی از مهم ترین جنبه های مشارکت زنان در دفاع مقدس را فعالیت های آنها در زمینه پشتیبانی و تدارک جبهه ها عنوان کرد و افزود: زنان در ستادهای پشتیبانی فعالانه حضور می یافتند و با انجام اقداماتی نظیر ارائه کمک های نقدی و غیرنقدی، جمع آوری کمک های مردمی، تقسیم و بسته بندی مواد ارسالی به جبهه ها، تهیه لباس و آذوقه برای رزمندگان و .... حضور چشمگیری داشتند، ضمن اینکه خیل زنان و دختران در خطوط مقدم و پشتیبانی، جراحات رزمندگان را با تفقد و صبوری مادرانه التیام می بخشیدند، به نوعی سنگین ترین وظیفه در بیمارستان های صحرایی و نیز در شهرها بر عهده زنان فداکار، بهیار، پرستار، و پزشک بود.

پرستاری از مجروحان جنگ، انتقال مجروحان، نظافت بیمارستان ها و... همه نشانگر شور انقلابی و انسان دوستی زنان مجاهدی بود که در تداوم و تدارک دفاع مقدس فعالیت و ایثارگری بی شائبه ای داشتند.

در حال حاضر نیز برای خیلی از زنان سرزمینمان جنگ گویی پایان نیافته است، این انسان های بالنده همچنان یادگاران و رادمردان بازگشته از جنگ را در خانه دارند و فرشته وار به تیمارداری از شهیدان زنده مشغول هستند، به واقع سهم این زنان در اجتماع غریبانه به فراموشی سپرده شده و همچنان گمنام هستند.

گفتنی است، آذربایجان‌غربی با تقدیم ۱۲ هزار شهید، ۱۷ هزار جانباز و بیش از ۲ هزار آزاده سرافراز سهم بارزی در هشت سال دفاع مقدس در کشور داشته است.

رشادت‌های دلاورمردان آذربایجان غربی در برخی عملیات مهم چون عملیات ثامن‌الائمه، فتح‌المبین، بیت‌المقدس، رمضان، والفجر، خیبر، بدر، کربلا در تاریخ سراسر ایثار و شهامت و جانفشانی هشت سال دفاع مقدس کشور ثبت شده است.

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا