گزارش و گفتگو
۱۳۹۸/۰۶/۰۵          تدبیر برای جبران «حوادث ناشی از کار»

بر اساس ماده 60 قانون تأمین اجتماعی، «حوادث ناشی از کار، حوادثی است که در حین انجام وظیفه و به سبب آن، برای بیمه‌شده اتفاق می‌افتد.»

مطابق این ماده، «مقصود از حین انجام ‌وظیفه، تمام اوقاتی است که بیمه‌شده در کارگاه یا مؤسسات وابسته یا ساختمان‌ها و محوطه آن، مشغول کار باشد و یا به دستور کارفرما، در خارج از محوطه کارگاه، عهده‌دار انجام‌ مأموریتی باشد. اوقات مراجعه به درمانگاه و یا بیمارستان ‌و یا برای معالجات درمانی و توانبخشی و اوقات رفت و برگشت‌ بیمه‌شده از منزل به کارگاه، جزو اوقات انجام‌ وظیفه محسوب‌ می‌گردد؛ مشروط بر این‌که حادثه، در زمان عادی رفت و برگشت به کارگاه اتفاق افتاده باشد. حوادثی که برای بیمه شده حین اقدام برای نجات سایر بیمه‌شدگان و مساعدت به آنان‌اتفاق می‌افتد، حادثه ناشی از کار محسوب می‌شود.»

تمامی كارگران ساختمانی، كارگاه های صنعتی، بهداشتی، معادن و دیگر موارد نیازمند آموزش های به روز و كارآمد هستند.

بیشتر این كارگاه ها دارای ابزارآلات و تجهیزات و همچنین موادی هستند كه افراد برای كار با آنها، نیازمند سپری كردن آموزش های مختلف هستند تا در زمان كارشان دچار حادثه نشوند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی از کاهش 32 درصدی حوادث ناشی از کار در چهار ماهه سال جاری در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته اعلام کرد.

رضا تقی زاده در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: در چهار ماهه سال جاری 144 حادثه ناشی از کار وجود داشت که در مدت زمان مشابه سال گذشته 211 مورد بود.

وی با اشاره به کاهش 45 درصدی حوادث منجر به فوت در استان، اضافه کرد: سال گذشته 28 مورد حادثه منجر به فوت در استان وجود داشت.

به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، در چهار ماهه نخست امسال شش مورد حادثه منجر به فوت وجود داشت که در مدت زمان مشابه سال گذشته این تعداد 11 مورد بود.

وی با اشاره به تعداد زیاد فوتی های ناشی از کار تصریح کرد: ایجاد مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار در آذربایجان غربی ضروری است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان از انعقاد تفاهم نامه اداره کار و امور اجتماعی استان با سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای ایجاد مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار در آذربایجان غربی خبر داد و افزود: با توجه به رسالت اصلی این مجموعه که جلوگیری از حوادث و سوانح شغلی، ارتقای فرهنگ ایمنی و بهداشت کار در محیط های کاری، کاهش آلاینده ها در گروه های اقتصادی و کاهش ریسک است، بنابراین نتیجه این اقدامات در پیشرفت بنگاه های اقتصادی و حفظ سرمایه های انسانی و مادی تاثیر گذار خواهد بود.

تقی زاده یکی از مهمترین اهداف و برنامه های این مرکز را کمک به امنیت شغلی کارگران و صیانت از نیروی کار عنوان کرد و گفت: مبنا و خروجی تمام برنامه ریزی ها و برگزاری دوره های آموزشی باید به کاهش حوادث در استان منجر شود.

* قرارداد سفید امضا؛ تنها تامين کننده منافع کارفرمايان

سال‌هاست قراردادهايي در بازار کار به امضاء مي‌رسد که تنها تامين کننده منافع کارفرمايان بوده و در قالب آن هيچ حق و حقوقي براي کارگران در نظر گرفته نمي شود.

در اين نوع از قراردادهاي يکطرفه، کارگر مجبور به امضاي برگه اي مي‌شود که محتواي آن بعدا با نظر کارفرما تهيه خواهد شد. امضاي برگه‌هايي به عنوان دريافت عيدي، درخواست بيمه نشدن، دادن اختيار کامل تعيين شرايط کار و اخراج به کارفرما از سوي نيروي کار؛ مهم ترين مواردي است که در قالب قراردادهاي سفيدامضاء اتفاق مي‌افتد و برخي افراد مجبور مي‌شوند براي قرار داشتن در يک فرصت شغلي به ارائه تعهداتي خارج از چارچوب قانون کار دست بزنند.

اينها حقايق تلخي است که زندگي کارگران را درگير خود کرده است. جماعتي که براي امرار معاش تن به هر گونه قراردادهاي تحميلي ناعادلانه مي دهند و بارها شده که بخشي از حق و حقوق آنها توسط کارفرمايان پايمال مي‌شود.

هر چند که مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تصریح کرد، مشکل اصلی تخلف قرارداد سفید امضاء در اصناف است.

وی با اشاره به اینکه تسویه حساب های سفید امضا بدتر از قراردادهای سفید امضاست، خاطرنشان کرد: در حوزه نظارت بر حسن اجرای قانون و مقررات قانون کار اقدامات جدی انجام شده است و بازرسان در سال 500 مورد بازرسی دارند.

* ثبت نام بیش از ۲۰ هزار و ۲۸۱ متقاضی در سامانه کارا

مدیر کل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در بخش دیگری از سخنان خود از ثبت نام بیش از ۲۰ هزار و ۲۸۱ متقاضی در سامانه کارا خبر داد.

وی افزود: ۲۰ هزار و ۲۸۱ نفر متقاضی برای اخذ تسهیلات در سامانه کارا ثبت نام کردند و سه هزار و ۷۲۸ نفر موفق به اخذ تسهیلات شدند که برای ۱۰ هزار و ۷۹۲ نفر در استان اشتغال زایی شده است.

به گفته نقی زاده اعتبار استان در مرحله اول ۴۸۰ میلیارد تومان بود که ۱۶۰ درصد آن یعنی بیش از میزان اعتبار تخصیص یافته جذب شد.

او اضافه کرد: در خصوص اشتغال فراگیر اعتبار استان ۷۰۲ میلیارد تومان بود که ۷۰ درصد آن در راستای عمل به طرح‌های ملی بلوکه شده است و تنها ۳۳۰ میلیارد آن محقق شد.

مدیر کل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان عنوان کرد: سه هزار و ۸۶۴ متقاضی اشتغال فراگیر که با ۲۱۹ طرح با اعتبار ۲۵۰ میلیارد تومان موافقت به عمل آمد.

نقی زاده گفت: سه هزار و ۸۳۹ نفر کارورز در طرح کارورزی ثبت نام کرد و ۸۸۰ مورد عقد قرارداد شده اند.

وی همچنین تصریح کرد: امسال هفت هزار و ۷۷۱ مقرری بیمه بیکاری در استان برقرار شده است که این آمار نسبت به سال ۹۷ تغییری نکرده است.

نقی‌زاده با اشاره به ثبت ۱۱ هزار و ۵۵۲ دادخواست حقوقی طی سال ۹۷ در استان گفت: از این تعداد برای ۱۱ هزار و ۵۷ نفر رای صادر شده که ۶۶ درصد آرا سازشی بوده است.

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا