Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

گزارش و گفتگو
۱۳۹۴/۰۶/۰۲          آذربایجان غربی رتبه چهارم صنعت چاپ کشور را داراست

با توجه به اهمیت صنعت چاپ در دنیای امروز این صنعت پایه و اساس توسعه فرهنگی و اقتصادی است و تاثیر آن در پیشرفت استان و نقش آن در تولید بر کسی پوشیده نیست به همین دلیل باید به عنوان یکی از محورهای توسعه مورد توجه قرار گیرد. به توجه به آنچه ذکر شد حوزه چاپ و نشر از جمله حوزه‌هايي است كه ارتباط مستقيم با دو بخش فرهنگ و اقتصاد دارد و به تبع آن هر نوع تغيير و تحولي در اين حوزه آثار و نتايج مهم اقتصادي و فرهنگي را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش نای قلم، بر اين اساس حركت‌ها و اقدامات در عرصه چاپ و نشر بايد به گونه‌اي باشد كه هم دستاوردهاي فرهنگي آن كه از اهميت بالايي به‌ويژه در استان آذربایجان غربی برخوردار است، چشمگیر باشد و هم به لحاظ اقتصادي نتایج خوبی را به دنبال داشته باشد. امري كه تحقق آن مستلزم دقت و توجه كافي به ظرفيت‌هاي پيدا و پنهان استان در اين زمينه و به دنبال آن برنامه‌ريزي درست و تصميم‌گيري دقيق براي بهره‌گيري مناسب از چنين ظرفيت ارزشمندي است.

گام‌هاي مهمي كه در سال‌هاي گذشته و با تلاش و همت فعالان حوزه چاپ و نشر در استان و البته با ورود جدي و به موقع بخش خصوصي براي رشد و رونق اين صنعت برداشته شده است، از اهميت زيادي برخوردار بوده و اين حركت‌ها نه ‌تنها گواه روشني بر توانمندي فراوان استان در این حوزه چاپ و نشر است، بلكه اين پيام را نيز به دنبال دارد كه در استان آذربایجان غربی كه فرهنگ و مباحث فرهنگي در آن اهميت خاصي دارد، پرداختن به اين مباحث و شكل‌گيري روند تازه‌اي از حرکت‌ها و اقدامات ثمربخش براي رشد و توسعه صنعت چاپ ضرورتي اجتناب‌ناپذير به حساب مي‌آيد.

آذربایجان غربی رتبه چهارم صنعت چاپ کشور را داراست

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی می گوید: آذربایجان غربی از لحاظ امکانات چاپی و صنعت چاپ جزء چهار استان برتر کشور است.

حجت الاسلام محمد باقر کریمی اظهار می دارد: هر چند که در بخش صنعت چاپ استان اشکالات زیادی وجود دارد اما وضعیت آذربایجان غربی در این حوزه به لحاظ کمی و کیفی بهتر از سایر استان ها است.

وی در عین حال متذکر می شود: با توجه به این که صنعت چاپ در استان ضعف هایی دارد اما قابلیت‌های بی‌شماری برای توسعه آن نیز وجود دارد.

کریمی در بخش دیگری از سخنان خود فراگیری علم روز را در صنعت چاپ ضروری دانسته و اظهار می دارد: هر صنعتی در حال پیشرفت است و صنعت چاپ نیز از این قاعده مستثتی نیست، بنابراین لازمه پیشرفت صنعت چاپ این است که ما از علم روز عقب نمانیم.

وی ادامه می دهد: خوشبختانه شرایط برای بهره‌گیری و رسیدن به تکنولوژی روز در صنعت چاپ مهیا است.

کریمی سپس اظهار می دارد: استان آذربایجان غربی در تاریخ 26 شهریورماه میزبان برگزاری پانزدهمین جشن صنعت چاپ خواهد بود.

به گفته وی بر اساس اعلام دبیرخانه مراسم انتخاب و تجلیل از پیشکسوتان، چاپخانه‌داران، فعالان، کارگران و کارآفرینان نمونه استان آذربایجان غربی روز پنج‌شنبه 26 شهریور ماه در این استان برگزار می‌شود.

شایان ذکر است استان آذربایجان غربی یکی از 16 استان منتخب به منظور برگزاری پانزدهمین جشنواره صنعت چاپ با حمایت دفتر چاپ معاونت امور فرهنگی است.

 پانزدهمین جشنواره صنعت چاپ کشور از 11 شهریور ماه لغایت 31 شهریور ماه در 16 استان کشور برگزار می‌شود.

 هم اکنون ۲۶۰ واحد صنفی صنعت چاپ در استان فعالیت می کند، با اين حال هنوز هم جاي پرداختن به موضوع چاپ و نشر در ابعاد بيشتر و گسترده‌تر در استان وجود دارد و با توجه به جايگاه و موقعيت استان به لحاظ فرهنگي و نيز ظرفيت‌ها، توانمندی‌ها، فرصت‌ها و امكانات موجود، گام‌هاي بيشتري را مي‌توان براي رشد صنعت چاپ در استان برداشت. مشروط بر آنكه هماهنگي و همكاري ميان بخش‌هاي خصوصي و دولتي بيش از پيش تقويت و مسئولان ذي‌ربط و دست‌اندركاران اين حوزه با حمايت و تشويق فعالان عرصه چاپ و نشر، زمينه‌هاي رشد و ارتقاي استان در اين حوزه را فراهم كند.

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا