گزارش و گفتگو
۱۳۹۸/۰۵/۲۶          چرا نمایندگان طرح تشکیل استان «آذربایجان مرزی» را مطرح کردند؟

طرح تشکیل استان آذربایجان مرزی با مرکزیت شهر خوی که از سوی ۶۷ نماینده مطرح شده بود امروز در مجلس اعلام وصول شد.

به گزارش نای قلم، ۶۷ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح تشکیل استان آذربایجان مرزی با مرکزیت شهر خوی را به هیئت رئیسه مجلس ارسال کردند که در جلسه امروز مجلس اعلام وصول شد.

طراحان این طرح در دلایل توجیهی طرحشان اعلام کردند که امروز کشور در شرایطی قرار گرفته که نیازمند ارتقای بهره‌وری جهت توسعه زیرساخت‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در سایه نقسیمات مناسب و کارآمد است به طوری که با کوچک کردن استان‌ها و همگن و یکپارچه‌تر کردن فاصله شهر‌ها و روستا تا مراکز استان‌ها می‌توانیم به توسعه متوازن و عادلانه تری دست یابیم.

شهرستان‌های شمال استان آذربایجان غربی با محوریت شهرستان خوی بزرگترین شهرستان شمال غرب کشور و دومین شهرستان استان از نظر جمعیت است، این شهرستان از طریق مرزی رازی با شهر وان ترکیه هم مرز بوده است، ارتباط زمینی و هوایی رو به گسترش دارد، همچنین شهرستان ماکو با داشتن ظرفیت‌های ترانزیتی و منطقه آزاد تجاری و شهرستان پلدشت با ارتباط مرزی توسعه یافته و ظرفیت‌های کم نظیر شهرستان‌های سلماس، شوط، چایپاره و چالدران فرصت بی نظیری را برای تشکیل یک استان مستقل ایجاد کرده است.

به همین دلیل و برای تقویت انسجام اجتماعی و افزایش مشارکت مردمی در عرصه رشد و آبادانی منطقه ای طرح تشکیل استان آذربایجان مرزی با مرکزیت شهر خوی تقدیم می‌شود.

نماینده مردم نماینده مردم خوی، چایپاره در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در تشریح دلایل طرح تشکیل استان آذربایجان مرزی به مرکزیت شهر خوی با بیان اینکه این طرح حدود یک سال بررسی شده است، اظهار کرده است: ساختار جغرافیایی طولی و فاصله ۷۰۰ کیلومتری شمال تا جنوب آذربایجان غربی، موجب عدم خدمت رسانی مناسب به نیمه شمالی این استان شده است و به همین علت در برخی از شهر‌ها محرومیت‌های ویژه‌ای وجود دارد.

سید تقی کبیری، با بیان اینکه این طرح سال‌های گذشته هم مطرح شده بود، ادامه داده است: پیشتر زیر ساخت‌های لازم برای اجرایی شدن این موضوع وجود نداشت، اما در چند سال اخیر با ایجاد زیر ساخت‌هایی در مرکزیت شهرستان خوی و شمال استان آذربایجان غربی، امکان شروع طرح وجود دارد؛ زیر ساخت‌هایی مانند دو کوریدور مهم کشوری که شرق کشور را به شمال غرب و جنوب خلیج فارس وصل می‌کند.

کبیری افزوده است: همچنین شهر چالدران و خوی به منطقه آزاد ماکو اضافه شده و در زمینه درمانی، در ۲ سال اخیر حدود، ساخت ۴ بیمارستان نیمه شمالی آذربایجان غربی به قطب درمانی شمال غرب کشور تبدیل کرده است؛ به علاوه افتتاح ۲ فرودگاه در این منطقه و اتصال خطوط ریلی کشور به سمت اروپا در محدوده استان پیشنهادی آذربایجان مرزی، پیشرفت بحث راه‌سازی و خطوط هوایی را نشان می‌دهد.

نماینده مردم نماینده مردم خوی، چایپاره در مجلس اظهار کرده است: جمعیت بالای یک میلیون نفر در این محدوده از دلایل دیگر تشکیل این استان جدید است؛ سال گذشته جلساتی را با هماهنگی آقای جهانگیری و پیگیری از وزارت کشور داشتیم و قرار شد که وزارت کشور این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد. مطابق مکاتبات ما با وزارت کشور مخالفتی صورت نگرفت، اما اعلام شد این طرح فعلا در دستور کار نیست؛ به همین دلیل این موضوع را از طریق مجلس پیگیری کردیم.

کبیری با بیان اینکه تنها مشکل طرح، بار مالی است، یادآور شده است: ما این تجربه را در حدود ۲ سال گذشته برای مناطق آزاد هم داشتیم؛ با توجه به اینکه شهر خوی منطقه آزاد نبود و ایجاد منطقه آزاد بار مالی داشت، از طریق مجلس ورود کردیم و خانه ملت هم آن را تصویب کرد؛ بعد با دولت هم رایزنی کردیم تا اینکه آن‌ها این موضوع را تصویب کردند.

او تأکید کرده است: در حال حاضر ۶۷ نماینده طرح ایجاد این استان جدید را امضا کرده‌اند و در مدتی که تا آذر ماه هدر رفت بودجه به دست می‌آید، پیگیری خواهیم کرد که بار مالی این طرح در بودجه سال ۹۹ برطرف شود.

کبیری در پاسخ به اینکه آیا تقسیم استان آذربایجان غربی مشکلات امنیتی به وجود نمی‌آورد، اذعان کرده است: همانطور که در گذشته استان آذربایجان شرقی تقسیم شد و استان اردبیل به وجود آمد و همچنین استان‌های خراسان شمالی و جنوبی به وجود آمدند، مشکل امنیتی به وجود نخواهد آمد، این عدم توازن و نبود امکانات است که مشکلات را به وجود می‌آورد.

*نمایندگان مردم آذربایجان غربی مخالف تشکیل استان مرزی با مرکزیت خوی هستند

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در عین حال گفته است: اساساً ارائه طرحی برای تفکیک استان آذربایجان غربی اشتباه بزرگی است و به هیچ عنوان هیچ کدام از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی با آن موافقت نمی‌کنند.

روح‌الله حضرت پور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به ارائه طرح تشکیل استان مرزی با مرکزیت خوی در مجلس شورای اسلامی اظهار کرده است: این طرح از سوی نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی مطرح‌شده ولی نمایندگان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی و دیگر نمایندگان با این طرح موافق نبوده مطمئناً نیز مورد تأیید قرار نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه این طرح از سوی من امضا و تأیید نشده است، گفت: هیچ‌یک از نمایندگان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی این طرح را امضا نکرده‌اند و برخی از نمایندگان که این طرح را تأیید کرده‌اند نیز رأی خود را پس خواهند گرفت.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تأکید کرده است: این طرح نباید مطرح می‌شد و برای آذربایجان غربی هیچ نفعی ندارد و به‌هیچ‌عنوان اجازه نخواهیم داد این طرح تصویب شود.

*طرح بار شدید مالی برای دولت در پی دارد

نماینده مهاباد در مجلس نیز در نامه‌ای انتقادی خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی نوشت که این طرح ناپخته و غیرکارشناسی و بدون هماهنگی با نمایندگان استان و عدم رعایت حساسیت‌های امنیتی قومی و مذهبی استان آذربایجان غربی طرح شده است و بار شدید مالی برای دولت در پی خواهد داشت.

جلال محمودزاده در بخشی دیگر از نامه خود نوشت: مطابق مطالعات انجام شده توسط گروه کارشناسی آمایش سرزمین آذربایجان غربی عدم دسترسی شهرهای جنوب به مرکز استان یکی از دلایل عدم توسعه یافتگی آذربایجان غربی که این مسئله در خصوص عدم دسترسی شمال استان نمی کند.

وی تاکید کرد: اگر نیاز باشد استان دیگری به منظور توسعه زیرساخت‌های سیاسی، اجتماعی، امنیتی و اقتصادی در استان ایجاد شود به دلیل دوری و عدم دسترسی مردم به شهرها و بخش عظیمی از کردهای جنوب آذربایجان غربی به مرکز استان، می بایست در یکی از شهرهای جنوب که سابقه تاریخی مرکزیت جغرافیایی، اداری و فرهنگی و توان زیرساختی داشته و بلوک جنوب استان است، ایجاد شود.

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا