گزارش و گفتگو
۱۳۹۴/۰۶/۰۱          جشنواره‌ انگور فرصتي برای معرفی پتانسيل‌هاي كشاورزي و فرهنگ آذربایجان‌غربی

آذربایجان غربی با دارا بودن ظرفیت‌های کشاورزی در حوزه انواع محصولات کشاورزی از جمله کشت و برداشت انگور از جمله استان‌های تولیدکننده انواع انگور با کیفیت عالی در کشور است.

آذربایجان غربی از نظر سطح، چهارمین استان و از نظر تولید، بین شش استان اول تولیدکننده انگور کشور قرار دارد.

هم اکنون ۲۲ هزار هکتار تاکستان در آذربایجان غربی وجود دارد که سالانه حدود ۲۴۰ هزار تن انگور در ۵۰ نوع از آن‌ها برداشت می‌شود.

۳۰ درصد از کل انگور تولیدی آذربایجان غربی به صورت تازه خوری، ۲۵ درصد آن به کشمش تبدیل و ۴۵ درصد نیز به واحدهای صنایع تبدیلی برای تولید کشمش، کنسانتره و شیره انگور تحویل داده می‌شود.

 میزان ارزش اقتصادی انگور تولید شده در استان ۴۰۰ میلیارد تومان در سال است که تقریبا با میزان گندم تولیدی استان برابری می‌کند.

با توجه به اهميت اين محصول و نقش آن در اقتصاد خانواده، برگزاری جشنواره‌های انگور در معرفی ظرفیت‌های کشاورزی آذربایجان غربی و اشاعه رسم و رسوم سنتی منطقه آذربایجان غربی بسیار حائز اهمیت است.

به گفته معاون خدمات شهری شهرداری ارومیه جشنواره انگور در دهه دوم شهریور ماه سال جاری به مدت پنج روز در دهکده ساحلی چی چست ارومیه برگزار می‌شود.

 مهرداد سلامتی اظهار مي‌دارد: حفظ آیین و رسوم و فولکلور آذربایجانی، ایجاد زمینه های کار آفرینی برای جوانان، شناساندن نقش انگور در اقتصاد خانواده و آشنایی بازدیدکنندگان با غذاهای سنتی، بازی‌های بومی و محلی آذربایجانی، طرز تهیه بادرنجبو، فرآوری انگور و شیره انگور و تهیه رب گوجه فرنگی به صورت سنتی از جمله مهم‌ترین اهداف برگزاری این جشنواره محسوب می‌شوند.

وی ادامه مي‌دهد: با توجه به این که شهرداری ارومیه سالانه برگزارکننده این مراسم است و همچنین اجرای این جشنواره به معاونت خدمات شهری شهرداری ارومیه واگذار شده است بر این اساس برنامه ریزی‌های از سوی این معاونت انجام شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری ارومیه مي‌گويد: بر اساس طراحی‌های صورت گرفته قرار است، در یک بخش از دهکده ساحلی چی چست مراسم این جشنواره برگزار شود و در قسمت دیگر 2 خانواده روستایی که به صورت کاملا سنتی زندگی و طرز تهیه شیره انگور را به صورت سنتی آموزش می‌دهند، تقسیم شود.

سلامتی ادامه مي‌دهد: میزبانان اصلی این مراسم که آیین و فولکلور آذربایجانی را احیا می‌کنند با لباس آذری در این جشنواره حاضر خواهند شد.

وی مي‌گويد: در این مراسم با بیش از 30 گونه انگور شناسایی شده از میهمانان پذیرایی شود.

سلامتی همچنین از ایجاد محیط مناسب برای پارک خودروهای میهمانان جشنواره انگور در این دهکده خبر مي‌دهد و مي‌افزايد: دهکده ساحلی چی چست آماده ارائه هر گونه خدمات رفاهی و تفریحی به میهمانان خارجی و داخلی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی هم در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه این جشنواره شهریور ماه همزمان با برداشت این محصول برگزار می‌شود، مي‌گويد: با توجه به اینکه آذربایجان غربی قطب تولید انگور در کشور به شمار می‌رود افزود: وجود پیشینه تاریخی به همراه رتبه برتر استان در زمینه تولید این محصول مهم به همراه مراحل برداشت و استحصال فرآورده های متنوع از انگور موجب شد تا سومین جشنواره انگور با موضوع اقتصاد و سلامتی در ارومیه برگزار گردد.

وی برگزاری جشنواره های متعدد در استان را برای توسعه گردشگری مهم ارزیابی کرده و مي‌افزايد: جشنواره انگور و جشنواره های مشابه فرصت بسیار مناسبی برای معرفی توانمندی‌های گردشگری استان در زمینه های مختلف می‌باشد.

جباری ادامه مي‌دهد: سومین جشنواره انگور، اقتصاد و سلامتی به همت شهرداری ارومیه و مشارکت دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی آذربایجان غربی از تاریخ ۲۴ لغایت ۲۸ شهریور ماه سال جاری در محل دهکده ساحلی چی چست ارومیه برگزار می‌شود.

وی همکاری دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی را در اجرای هرچه بهتر این جشنواره ضروری دانسته و تصريح مي‌كند: با برنامه ریزی‌های انجام شده مقرر شد تا در طول برگزاری جشنواره به منظور آشنایی هم‌وطنان با جاذبه های گردشگری ارومیه و استان تورهای دسته جمعی به همت انجمن دفاتر خدمات مسافرتی استان تشکیل شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی یادآور مي‌شود: برپایی غرفه های مختلف در ارتباط با فرآورده های انگور و صنایع دستی و اجرای برنامه های فرهنگی از جمله بخش‌های جنبی این جشنواره است.

معرفی آداب و سنن دیرین مردم منطقه در زمینه مراحل برداشت و استحصال فرآورده های انگور و معرفی توانمندی‌های استان در بخش گردشگری و جاذبه های طبیعی از اهداف این جشنواره ملی است.

در محل برگزاری این جشنواره برپایی غرفه های فرآوری مشتقات انگور، استحصال شیره انگور، بسته‌بندی انگور، غرفه عکس، پوستر و تابلو از مراحل کاشت، داشت و برداشت انگور پیش بینی شده است.

برگزاری بازی‌های بومی و محلی آذربایجان غربی، احیای سنت‌های دیرین و محلی، تئاتر خیابانی و پخت ۱۵ تن آش دوغ و ثبت آن در فهرست آثار فرهنگی کشور به نام شهر ارومیه از دیگر برنامه های سومین دوره از جشنواره انگور در ارومیه است.

انتهاي پيام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا