گزارش و گفتگو
۱۳۹۸/۰۴/۱۶          روند رو به رشد و گسترش حاشیه نشینی در استان

حاشیه نشینی پدیده ای شهری است که به دنبال افزایش بی رویه ی جمعیت و تمایل افراد به زندگی در شهرها، مهاجرت های روستا- شهری شکل می گیرد و این امر باعث برهم زدن توازن شهری و اسکان افراد در مناطق حاشیه ای شهرها شده است.

به گزارش نای قلم، حاشیه‌نشینی و پیامدهای آن از بزرگترین معضل های شهری به شمار می رود كه مشكل های اجتماعی و اقتصادی فراوانی به وجود می آورد.

وجود نابرابری، ساختار نامناسب شغلی، نبود تسهیلات خدماتی و بهداشتی، مسكن نامناسب، پایین بودن سرمایه فرهنگی، ضعف امنیت و ... از معضل های نواحی حاشیه‌نشین به شمار می رود كه آن را به بستری برای پیدایش و اشاعه آسیب‌های اجتماعی تبدیل كرده است همچنین چون افراد در مناطق حاشیه نشین به دلیل اینكه از شهرهای كوچك و روستاهای مختلف گرد هم آمده اند، دچار نوعی تناقض فرهنگی و اقتصادی هستند و همخوانی فرهنگی میان این افراد وجود ندارد، لذا ضرورت توجه و كنترل وضعیت حاشیه نشینی و جلوگیری از گسترش بی رویه آن بیش از پیش ضروری به نظر می رسد.

با توجه به اهمیت موضوع جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان آذربایجان غربی با موضوع اجرای طرح "توانمندسازی جامعه روستایی با هدف پیشگیری از مهاجرت های بی رویه و نامتعارف و اسکان آنها در مناطق حاشیه نشین" با حضور مرتضی حاتمی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان غربی و سایر مسئولان استان در سالن امامت دادگستری کل استان در ارومیه برگزار شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان غربی گفت: با گسترش مهاجرت روستائیان و حاشیه نشینی آسیب های اجتماعی افزایش می یابد.

مرتضی حاتمی اظهار کرد: این طرح با هدف پیشگیری از مهاجرت های بی رویه و نامتعارف و اسکان روستایان در مناطق حاشیه نشین با توجه به خالی شدن روستاها و مهاجرت به شهرها و روند رو به رشد و گسترش حاشیه نشینی که تهدید بسیار بزرگی است و بسیاری از جرم ها و آسیب ها به ویژه آسیب های اجتماعی را به دنبال دارد در دستور کار این جلسه قرار گرفته است.

وی افزود: نیاز بر آن است که توجه بیشتری به مشکلات روستاها شود و بر اساس برنامه ریزی های درست نیاز روستاییان اتخاذ و تصمیمات کارشناسی صورت گیرد و از مناطق مورد هدف جهت پیشبرد برنامه در روستاها هدف مورد نظر انتخاب و به صورت آزمایشی مورد اجرا قرار گیرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان آذربایجان غربی در ادامه سخنان خود گفت : از دیرباز روستاها محل تولید، کشاورزی و دامداری، معماری و کانون ایجاد امنیت غذا و افتخار و حفظ صلابت و سلامت جوامع شهری بوده است.

حاتمی با اشاره به دو راهبرد اصلی پیشگیری و مقابله با گسترش مهاجرت روستاییان بیان کرد: بررسی و رسیدگی به علل و عوامل مهاجرت روستاییان به شهرها، مرکز استان، استان های همجوار و غیره نیازمند انجام اقداماتی در سطح ملی –استانی و محلی در قالب راهبردهای عمده و اساسی است.

حاتمی در پایان سخنان خود عنوان کرد: در راستای توانمندسازی روستاها با توجه به حوزه های مختلف از قبیل مدیریت منابع آب و خاک، صنایع دستی و گردشگری، حرفه آموزی و ایجاد اشتغال همچنین مهیا ساختن بنیان ها و مسایل زیربنایی برای بازگشت و مهاجرت از شهرها به روستاها ضروریست با همکاری دستگاه های متولی در قالب نقطه آبادانی به شکل چرخه آبادانی یک الی دو دهستان در مرکز استان به عنوان نقطه آبادانی در نظر گرفته شود .

پدیده و معضل حاشیه نشینی به عنوان یكی از مشكلات شهری مطرح است كه امروز از آن به بیماری خاموش كلان شهرها نیز یاد می شود لذا باید راهكاری عملی و درست برای رفع آن یافت.

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا