Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

گزارش و گفتگو
۱۳۹۸/۰۴/۱۱          دستگیری 14 نفر در زمینه حفاری های غیر مجاز در آذربایجان غربی

شناخت و هویت تاریخی هر ملت در پناه آثار مكتوب و ابنیه های تاریخی و نشانه های باستان شناسی معنا می یابد و از این رهگذر است كه می توان پیشینه و سیر تكامل هر جامعه را در گذر زمان نشان داد.

به گزارش نای قلم، ایران ما به عنوان یكی از بزرگترین تمدن های بشری دارای آثار تاریخی فراوانی است كه هر یك می تواند اندیشه، مهارت، هنر و زیبایی شناسی مردمانش را به تماشا بگذارد و به گنجینه ای بزرگ از آثار گذشتگان تبدیل كند.

این آثار ارزشمند در مسیر تاریخ پرفراز و نشیب ما از پس حوادث طبیعی، جنگ های ویرانگر و مهاجرت های ناگزیر به تناسب طول زمان زندگی و نوع تندبادهای حادثه خیز به نسل امروز رسیده است و در دوره ای كه بشر خود را خلاق، فهیم، دانا و علاقه مند به فرهنگ می داند، خواستار معرفی و نمایش آثار نیاكان خود بوده و حتی از این مسیر جهان را به تفرج و گردش در سرزمین خود می خواند و این دعوت را به عنوان فن و صنعت تلقی می كند.

از نگهداری آثار شخصی نیاكان ما در كنج صندوق ها و گنجه ها تا ایجاد سازمانی جهت حفظ و نگهداری آثار عام تاریخی، بیانگر توجه و حرمت گذاری به پیشینیانی است كه كمال خود را در ساخت نشانه های زندگی نشان داده اند و موجب افتخار و سربلندی فرزندان خود شده اند؛ از این رو حفظ و حراست از آثار تاریخی و باستانی ضرورت انكارناپذیر است.

با وجود اهتمام دولت در حفظ و حراست از میراث فرهنگی و اقداماتی كه در این حوزه انجام داده است، اما در برخی از شهرستان ها به این آثار فرهنگی تعرض صورت می گیرد.

با این وجود ضمن آنكه حفظ و حراست از آثار تاریخی و باستانی وظیفه ای همگانی است و همگان در قبال این سرمایه های ارزشمند كه به ما هویت بخشیده اند مسئول هستند، تاكید می شود میراث فرهنگی به عنوان یكی از تخصصی ترین سازمان ها لازم است مدیران و كارشناسان آن تخصص، دغدغه و دانش كافی این حوزه را باید داشته باشند تا پاسدار و نگهبان خوبی برای این سرمایه های ملی و جهانی باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی می گوید: برای حفاظت از بناها و آثار تاریخی یگان حفاظت اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی با جدیت در برابر متخلفان ایستاده است.

جلیل جباری در گفتگویی اظهار می دارد: بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ سرکشی و نظارت از اماکن تاریخی استان توسط یگان حفاظت و انجمن های میراث فرهنگی از ابتدای سال جاری تاکنون در استان صورت گرفته است.

وی می افزاید: در این نظارت ها ۱۴ متخلف در استان دستگیر شده است که با آنها براساس احکام قضایی برخورد می‌شود.

جباری تصریح می کند: هم اکنون ۵۰ نفر در یگان حفاظت میراث فرهنگی آذربایجان غربی مشغول حفاظت و صیانت از آثار تاریخی هستند.

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی ادامه می دهد: بیش از ۷۴۱ مورد بازدید و سرکشی غیرمترقبه از این آثار در سال جاری صورت گرفته است.

وی اذعان می دارد: ۸۹ انجمن میراث فرهنگی در استان نیز راه اندازی شده که از ظرفیت این انجمن‌ها در راستای فرهنگ سازی و حفاظت و انتقال میراث فرهنگی استان استفاده می‌شود و انجمن در مرکز استان به ریاست استاندار و در شهرستان‌ها به ریاست فرمانداران اداره می‌شود.

جباری با اشاره به اقدامات حوزه میراث فرهنگی اداره کل گفت: مرمت ۱۱۰ بنای تاریخی در طول سال مالی گذشته و مرمت ۱۰۰ مورد اشیا منقول تاریخی، نفیس و ارزشمند انجام شده و ۲۰ عنوان مطالعه باستان شناسی در محوطه‌های تاریخی استان نیز اجرا شده است.

جباری درباره آثار ثبت شده و تعیین حریم آثار در استان بیان کرد: در زمینه ثبت آثار غیر منقول بقایای چهار طاقی تکاب متعلق به دوران ساسانی، پل فتحلی خان افشار، قلعه سردار بوکان و نقوش صخره‌ای بدلبو جزو میراث غیرمنقول به ثبت رسیده هستند.

وی با اشاره به اینکه در زمینه تعیین حریم آثار مجموعه قلعه اسماعیل آقا، منطقه تاریخی ربط و دوزداغی به ثبت رسیده است؛ گفت: در یک سال گذشته هشت اثر حاصل از کاوش‌های تپه حسنلو، پنج اثر ناملموس و ۲ اثر طبیعی در استان در یکسال اخیر به نامهای دریاچه مامیشو و آبشار سوله دوکل به ثبت ملی رسیده است.

آذربایجان غربی دارای بیش از یک هزار و ۶۰۰ اثر تاریخی، محوطه و تپه باستانی است که در ردیف آثار ملی به ثبت رسیده‌اند.

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا