گزارش و گفتگو
۱۳۹۸/۰۴/۱۱          اقامتگاه های بوم گردی؛ فرصتی برای توسعه گردشگری در روستاها

یکی از قلمروهایی که توان جذب سرمایه های داخلی و خارجی و به پیروی از آن، توسعه اقتصادی را در پی دارد، گردشگری است که این واژه امروزه به یکی از کلمات کلیدی دنیای اقتصاد مبدل شده است.

در سال‌های اخیرگردشگری به یکی از ارکان اقتصاد تجارت جهانی تبدیل و نقش بسزایی در شکوفایی منطقه از طریق افزایش درآمد، تنوع اقتصادی، خارج شدن منطقه از انزوا و ایجاد فرصت‌های شغلی ایفا می‌کند که شاخه بوم‌گردی طی سال های اخیر مورد توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است. 

بوم گردی یا طبیعت گردی شاخه ای از توریسم است که امروزه بیش تر مورد توجه گردشگران قرار گرفته است و اشتغال پایدار و توسعه اقتصادی روستاها را به دنبال دارد.

استفاده از طبیعت بکر روستاها خوردن غذاهای کاملا سالم و ارگانیک که در محل تولید می شود بدون هیچ گونه افزودنی شیمیایی یا ماده نگهدارنده لمس یک زندگی ساده و سنتی روستایی شرکت در فعالیت های روزانه روستایی و خرید تولیدات دامی و صنایع دستی از جمله فعالیت هایی است که گردشگران داخلی و خارجی فقط در اقامتگاه های بوم گردی می توانند تجربه کنند.

 چند سالی است که در بسیاری از استان ها ایجاد و تبدیل اقامتگاه های بوم گردی مورد توجه قرار گرفته و این مکان ها به یکی از مکان های مناسب برای اسکان مسافران و گردشگران داخلی و خارجی در شکل و فضایی منطبق با ساختار و فرهنگ آن مکان تبدیل شده و پذیرای مسافران هستند.

استان آذربایجان غربی نیز این قاعده مستثنی نبوده و برخی از شهرستان ها و روستاهای استان از خانه های بوم گردی بهره برده اند.

این سرزمین بسیار زیبا، بهره‌مند از طبیعتی بکر و دیدنی‌هایی مجذوب‌کننده است که مسافران و گردشگران را هنگام حضور در این منطقه با حیرت و شگفتی روبه‌رو می‌سازد.

با توسعه گردشگری پایدار و سفر در آذربایجان غربی، نیاز به محل‌هایی برای اسکان در گوشه و نقاط استان احساس شده و با گسترش روند گردشگری طی این سال‌ها، اقامتگاه‌های بوم گردی متعددی در اقصی نقاط استان تأسیس ‌شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی اولویت های گردشگری استان را توسعه گردشگری سلامت، توسعه طبیعت گردی، افزایش اقامتگاه های بوم گردی، آموزش جوامع محلی به عنوان میزبانان اصلی گردشگران، شناسائی و معرفی جاذبه های روستائی، چاپ و نشر و تهیه کتاب ها و فیلم های مستند مختلف عنوان کرد.

* اهمیت و جایگاه بوم گردی بر رونق صنعت گردشگری استان

جلیل جباری بر اهمیت و جایگاه بوم گردی بر توسعه اقتصاد روستاها و رونق صنعت گردشگری استان تاکید می کند از طرح های بوم گردی در روستاهای هدف گردشگری و روستاهایی که قابلیت گردشگری دارند در راستای ایجاد اشتغال روستایی حمایت و استقبال می شود.

وی اقامتگاه های بوم گردی را فرصتی برای توسعه گردشگری در روستاها عنوان می کند و می افزاید: استان آذربایجان غربی از ظرفیت ها و قابلیت های بالایی برای اجرای طرح های بوم گردی برخوردار است.

این مقام مسوول تصریح می کند: ۵۱ مورد درخواست تبدیل واحدهای اقامتی و خانه‌های روستایی برای تبدیل به اقامتگاه‌های روستایی و ۴۳ مورد درخواست احداث در استان وجود دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان ادامه می دهد: از 43 مورد درخواست احداث، ۳۰ مورد برای استفاده از تسهیلات بانکی معرفی شدند.

وی اضافه می کند: برابر ابلاغ سازمان مرکزی در ارتباط با پرداخت تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی جهت احداث و یا تبدیل بنا به اقامتگاه بوم‌گردی، تاکنون ۱۵ مورد تسهیلات به مبلغ ۲۰ میلیارد ریال در وجه متقاضیان واریز شده است و در هر واحد بوم‌گردی برای سه نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

به گفته این مقام مسوول، این واحدها به دو صورت ایجادی و تبدیلی هستند که در مورد ایجادی، فرد اقدام به ساخت واحد بوم‌گردی جدید می‌کند و در نوع تبدیلی، خانه قدیمی روستایی با رعایت استانداردها تبدیل به یک مکان رفاهی می‌شود.

*۱۸ واحد بوم‌گردی در آذربایجان‌غربی وجود دارد

وی خاطرنشان می کند: در حال حاضر ۱۸ واحد بوم‌گردی در آذربایجان‌غربی وجود دارد که بیشترین تعداد این واحدها با شش مورد در تکاب قرار گرفته ‌اند.

جباری اضافه می کند: سال گذشته یک هزار و 200 گردشگر از کشورهای ایتالیا، اتریش، فرانسه و استرالیا در واحدهای بوم گردی استان اقامت داشتند.

 وی می‌گوید: استقبال بسیار خوبی از سوی گردشگران خارجی نسبت به واحدهای بوم گردی استان شده است به طوری که اقامت در این واحدها در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 100 درصد افزایش دارد.

این مقام مسوول با بیان اینکه در سال‌های اخیر آمارهای امیدوارکننده‌ای از ورود و اقامت گردشگران داخلی و خارجی در مراکز اقامتی استان وجود دارد، اضافه می کند: میزان اقامت گردشگران در واحدهای اقامتی،هتل ها و هتل آپارتمان های استان طی سه ماهه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته رشد ۶.۲ درصدی داشته است.

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا