گزارش و گفتگو
۱۳۹۴/۰۵/۱۹          اعتیاد سم کشنده جامعه مدرن

گرايش به مواد مخدر امروزه به صورت يك مشكل جدي مطرح شده و افزایش آن در طی سال های گذشته در بین آحاد مردم به صورت پنهان و آشکار نشان می‌دهد وجود پدیده اعتیاد به مواد مخدر منحصر به گروه‌های اقلیت و حاشیه نیست بلکه همه گروه‌ها را درگیر پدیده خانمان‌سوز اعتیاد کرده است.

اعتیاد به مواد مخدر و داروها به صورت مجاز و غیرمجاز به صورت مشکل فراگیر درآمده است، باید توجه داشت که مردم امروز هم مثل مردم دوران گذشته هر فردی را که از هر نوع موادی استفاده کند در رده معتادان قرار می‌دهند اما به این مسئله توجه ندارند که سه قطب اصلی معتادین در سه جایگاه متفاوت از جامعه قرار می‌گیرد به طوریکه بر مبنای تأثیر مواد مخدر بر ارگانیزم معتاد در قطب اول دسته بندی می‌شود. بر مبنای عوامل عاطفی معتاد در رده قطب دوم تعریف شده است. و بر اساس نقش محیط اطراف بر فرد معتاد در قطب سوم شرایط متفاوتی را از دو قطب دیگر تجربه می‌کند.

بر این مبنا به نظر می‌رسد وجود افراد معتاد که عمدتاً با مریضی جسمی و روانی فراوان هم دست و پنجه نرم می‌کنند موجب بار مالی و اجتماعی فراوان بر جامعه است و اگر راهکارهای کنترل مواد و افراد سالم در زمان و موعد خودش به کار گرفته شود حتماً جامعه‌ای شاداب و بادوام و با کارکرد مطلوب را به منصه ظهور خواهد گذاشت که برای حصول به این مهم هم توجه مدیریتی قوی و کارآمد و اصولی شرط لازم و کافی محسوب می‌شود. چرا که وجود افراد بدور از آلودگی مواد هست که می تواند بخشی از تحول اجتماعی و اقتصادی را رقم بزند.

دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناس در ارتباط با دلایل گرایش به اعتیاد می گوید: گرايش به اعتياد دلايل مختلفي دارد که مي توان آنها را در سه گروه دلايل فردي، خانوادگي و اجتماعي تقسيم بندي کرد. محمد احمدی می افزاید: کنجکاوي از اصلي ترين انگيزه هاي فردي گرايش به مواد اعتيادآور است، چه بسيار جوانان و نوجواناني که در ابتداي مصرف فقط به خاطر يک کنجکاوي ساده به اين راه کشيده شده اند، اما به هرحال مسير زندگي آنها تغيير کرده و بعدها در جاده پرفرازونشيبي قرار گرفته اند. کنجکاوي به اين دليل مهم است، زيرا در بيشتر زمان ها سن شروع اعتياد بين ١٥ تا ١٩سالگي است. نوجوانان در اين سنين از روي کنجکاوي تجربه مصرف موادمخدر را براي بار اول به دست مي آورند. معمولااين افراد دليل مصرفشان را فقط تاثير مواد روي بدن گزارش مي کنند.

به گفته وی از ديگر علت هاي گرايش افراد به مواد اعتيادآور، شکست هاي روحي و عاطفي است. زماني که فرد به دليل شرايط سني و به طور ناخواسته اين قبيل شکست ها را تجربه کرد، به واسطه ضعف و عدم اعتماد به نفس و براي فرار از موقعيت ايجاد شده و از سويي به قصد آسيب رساندن به خود مصرف مواد را تجربه مي کند. هرکسي ممکن است در طول زندگي ناگزير به ترک يک رابطه عاطفي يا احساسي شود، در چنين شرايطي افراد معمولايک دوره ناراحتي و افسردگي گذرا را تجربه مي کنند.

احمدی تصریح می کند: اين رويداد مي تواند براي بعضي از اشخاص دليلي باشد که آنها را به سمت مصرف مواد اعتيادآور هدايت کند. يکي ديگر از علت هاي فردي گرايش به مصرف مواد اعتياد آور، صاحبان برخي حرفه ها و مشاغل هستند که فرد به دليل انجام بعضي از آنها مواد مصرف مي کند. اين علت ها شامل ساعت کار زياد، سختي کار و شغل هايي که احتياج به دقت و تمرکز زيادي دارد، مي شود. در اين نوع کارها، فرد در ابتداي مصرف تاثير محسوس مواد اعتياد آور را بر عملکردش احساس مي کند، غافل از اينکه اين تاثير مقطعي است و پس از زماني کوتاه، به دليل تحمل دارو و وابستگي جسمي اي که بدن به آن پيدا مي کند، فرد بايد موادش را بيشتر کند و در مدت اندکي بايد فقط مصرف کند تا بتواند سرپا بايستد.

* تعداد معتادان شناسایی شده در آذربایجان غربی 15 هزار و 700 نفراست

مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی هم می گوید: پديده اعتياد به عنوان يكي از مشكلات بهداشتي، درماني و اجتماعي قرن حاضر شناخته شده است، اعتياد نه تنها منجر به آسيب هاي شديد و عميق جسمي و رواني در فرد معتاد مي شود، بلكه آسيب هاي اجتماعي مانند افزايش طلاق، بزهكار ، و بيكاري را نيز بدنبال دارد.

راضیه خدادوست می افزاید: اعتیاد امروزه به عنوان مهم ترین آسیب اجتماعی جامعه انسانی را مورد هجوم خود قرار داده است و يكي از معضلات اساسي جامعة ماست و مهار و تهديد آن نيازمند توجه به وجوه گوناگون آن است.

وی با اشاره به وضعیت استان خاطرنشان می کند: تعیین اثرات سوء مصرف و وابستگی به مواد دراستان مانند سایر نقاط کشور و اثر سوء آن درشاخص های توسعه نیازمند مطالعه جمعیت شناختی وسیعی است بااینحال آمارهای ارائه شده توسط سازمانهای ذیربط میتوان شمای کلی این تاثیرات را برآورد کرد اگر چه گزارشات مربوطه نیز با توجه محدودیت های مربوطه به گزارش دهی بسیار پایین تر از آن چیزی است که اثرات زیانبار این پدیده را نشان می دهد.

مدیرکل بهزیستی استان اظهار می دارد: براساس آخرین گزارشات شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر تعداد معتادان شناسایی شده که به مراکز درمان سوءمصرف مواد مراجعه می کنند 15 هزار و 700 نفراست که از این تعداد91درصد مربوط به مردان و 9 درصد شامل زنان است.

خدادوست با بیان اینکه در اجرای برنامه های مربوط به پیشگیری از اعتیاد در جمعیت تحت پوشش منبع اصلی سند جامع پیشگیری از اعتیاد است، ادامه می دهد: توجه و اجرای هرسه نوع مداخله پیشگیری همگانی، اتنخابی و موردی به طور متوازن، استفاده از ظرفیت های سایر سازمانها و نهادهای خصوصی و مردم نهاد وتجربیات مربوطه در سایر استانها  و توجه به تفاوتهای به تفاوتهای  فرهنگی،مذهبی،اجتماعی،اقتصادی در شهرستانها در مداخلات پیشگیرانه از جمله اهداف راهبردی بهزیستی به شمار می رود.

وی کاهش میزان بروز اعتیاد به مواد در جمعیت تحت پوشش استان را هدف اصلی عنوان و اضافه می کند: توانمندسازی مردم در محیط های مختلف،تقویت مشارکتهای درون و برون سازمانی، توانمندسازی افراد و گروههای مختلف از طریق برنامه های آموزشی و اطلاع رسانی و بهبود دسترسی واجدین شرایط به خدمات مشاوره ای،درمان و کاهش آسیب از دیگر استراتژیهای بهزیستی به شمار می رود.

* آغاز اجرای طرح شیوع شناسی اعتیاد

معاون پیشگیری بهزیستی آذربایجان غربی نیز از آغاز اجرای طرح شیوع شناسی اعتیاد خبر می دهد و می گوید: طرح ملی شیوع شناسی اعتیاد با هدف دست یافتن به آمار واقعی از ویژگی‌های مصرف مواد مخدر و الگوی مصرف آن ‌با همکاری مشترک سازمان بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام می‌شود.

پروین محمد پوری می افزاید: به دست‌آوردن اطلاعات دقیق نقش موثری در تصمیم‌گیری‌‏ها و برنامه‎ریزی‎ها داشته زیرا وجود آمارهای درست یکی از شاخص‎های اصلی برای توسعه یافتگی است.

به گفته وی در استان 22 خوشه پیش بینی شده که بر اساس نقشه جغرافیایی و به طور تصادفی از هر خانواده ساکن در منطقه سرشماری به عمل می آید.

معاون پیشگیری بهزیستی آذربایجان غربی اظهار می دارد: این پرسشنامه ها جمعیت 15 تا 65ساله مردان و زنان را شامل می شود و اطلاعات پر شده توسط خانواده ها کاملا محرمانه است و هیچ کس به غیر از گروه های تحقیق به آنها دسترسی ندارد و تیم اجرا کننده این طرح آموزش های لازم را جهت اعتماد سازی در میان خانواده ها گذرانده اند و خانواده های گرامی این اطمینان را داشته باشند که هیچ کس حتی سایر اعضای همان خانواده از اطلاعات آنها خبردار نخواهد شد و این پرسش نامه ها بدون نام وصرفاً کاربرد اطلاعاتی دارند و به منظور تعیین نرخ شیوع و مصرف مواد مخدر توزیع می شوند تا مسئولین مربوطه در آینده بهتر بتوانند برای پیشگیری و تخصیص اعتبار برای درمان و هزینه های مختلف تصمیم گیری نمایند.

وی تصریح می کند: شیوع شناسی در دو مرحله اجرا می شود که مرحله اول تمام شده و مرحله دوم نیز به زودی آغاز می شود.

معاون پیشگیری بهزیستی آذربایجان غربی اضافه می کند: بلوک های مشخص شده کاملاً تصادفی و بر اساس نقشه های فضایی انتخاب شده اند و علاوه بر نقاط کلان شهرهای استان شامل مناطق کم برخوردار و روستاها و آبادی ها نیز می شود.

محمدپوری در ادامه به تبیین طرح های الويت دار بهزیستی در حوزه پیشگیری  پرداخته و می افزاید: پیشگیری از معلولیت ها و آسیبهای اجتماعی و نیز غربالگری شنوایی و بینایی از جمله اولویتهای معاونت پیشگیری به شمار می رود.

وی غربالگری شنوایی 80 درصد نوزادان متولد شده در سه ماهه اول امسال را از نتایج مثبت این طرح عنوان و تصریح می کند: مابقی نیز به همت مدیرکل بهزیستی توسط دستگاههای سنجش سیار خریداری شده در مناطق دور افتاده مورد معاینه قرار می گیرند.

براساس گفته کارشناسان می توان با برنامه ریزی و کارهای مطالعاتی و پژوهشی موضوعات را اجتماعی و از این طریق برخی از مشکلات و مسایل را رفع کرد. از این رو بحث اعتیاد باید از طریق وارد کردن مردم و گروه های مرجع، اجتماعی شود تا مردم در قبال این موضوع احساس تعهد و مسئولیت کنند.

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا