Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

گزارش و گفتگو
۱۳۹۸/۰۱/۲۴          احتمال صادر نشدن مجوز صادرات وجود دارد

کشاورزی و باغ داری به عنوان ارکان درآمدی خانوارهای روستایی و همچنین تامین کننده بخش قابل توجهی از سبد غذایی خانوار، جزو اولویت های اقتصادی استان آذربایجان غربی محسوب می‌شوند.

به گزارش نای قلم، در این بین سيب يكي از محصولات باغي است كه بخشي از صادرات غيرنفتي استان را نیز تشكيل مي دهد.

آذربایجان غربی قطب اصلی تولید سیب درختی در کشور است و 53 هزار هکتار از باغات سیب استان بارور هستند، ارومیه با 23 هزار و 150 هکتار رتبه اول سطح زیر کشت این محصول در استان را به خود اختصاص داده است.

این استان سالانه بیش از 800 تا یک میلیون و 200 هزار تن سیب درختی تولید می کند؛ مشکل صادرات سیب درختی هر ساله گریبان گیر کشاورزان استان است و هنوز راهکاری برای آن لحاظ نشده است به طوری که ممنوعیت صادرات محصول سیب درختی طبق بخشنامه ابلاغی به گمرک‌ها تا ۱۵ فروردین امسال بوده است ولی تا امروز نیز این ممنوعیت تدوام داشته، صادر نمی شود و خسارات مالی زیادی به کشاورزان به بار آورده است.

بر اساس اعلام باغداران، رفته رفته تقاضای این محصول با ورود گیلاس و آلوچه و زردآلو از بین می رود و اکنون بهترین فرصت برای عرضه این محصول به بازارهای کشورهای همسایه می باشد.

به گفته مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی هم‌اکنون در حدود ۱۰۰ هزار تن سیب درختی در سردخانه‌های استان موجود است.

عزیز امانی می گوید: در صورت عدم صدور مجوز صادرات، این میزان به لحاظ نیاز مصرف داخلی کشور و عدم وجود سیب در بازار می‌تواند به مصرف داخل کشور برسد.

وی اضافه می کند: با توجه به درخواست صادر‌کنندگان و باغداران استان، مکاتباتی از طریق سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی  برای لغو ممنوعیت صادرات سیب استان  انجام شده است.

امانی تصریح می کند: در صورت صدور مجوز صادرات این موضوع به صادرکنندگان و باغداران استان اطلاع رسانی می شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان می افزاید: کشاورزان و صادرکنندگان باید این موضوع را در نظر گیرند که به سبب تامین نیاز داخلی و جلوگیری از افزایش قیمت سیب در کشور احتمال صادر نشدن مجوز صادرات وجود دارد و نباید بر این اساس محصول خود را به فروش نرسانند.

امانی با بیان اینکه ۴۲ درصد باغات سیب استان در شهرستان ارومیه متمرکز شده است، اضافه می کند: باغداران شهرستان های سلماس، میاندوآب، اشنویه و مهاباد نیز به ترتیب بخش عمده ای از محصول سیب درختی استان را تولید می کنند.

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا