گزارش و گفتگو
۱۳۹۴/۰۵/۱۴          تصویر حقیقی از جاده‌های آذربایجان غربی

خاطره در جاده نقش می‌بندد و ماندگار می‌شود. چه بسا خاطره‌هایی در جاده های دور و نزدیک متولد شدند، خاطره هر مزه ای می‌گیرد گاهی شیرین مثل سفر و گاهی تلخ مثل تصادف...

جاده ساخته می‌شود و برای دیدار پل می‌شود. جاده قربانی نمی‌گیرد بلکه حادثه قربانی می‌گیرد. دور از میزان است که خون و دل خوردن سازنده جاده را نبینیم و تصویری ترسناک بسازیم و جاده های وصال را جاده های مرگ بنامیم.

و اما چرا حادثه؟... در پاسخ به این سوال باید دید که صاحب نظران و کارشناسان چه نظری دارند!؟

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در پاسخ به این سوال که چه عواملی در بروز حوادث رانندگی نقش دارد؟ معتقد است که بروز تصادفات جاده ای عوامل متعددی نقش آفرین هستند و سهم هر کدام مشخص است. در بسیاری از مواقع همگان جاده را مقصر اصلی تصادف می‌دانند ولی بعد از بررسی کارشناسی مشخص می‌شود عوامل دیگر از جمله عامل انسانی مقصر بوده است. البته قبول داریم نمی‌توان عامل انسانی را به تنهایی مسبب اصلی تصادفات دانست ولی باید دید در کشورهای پیشرفته، بزرگراه های متعدد و استاندارد ساخته شده با این وجود حوادث رانندگی اتفاق می‌افتد.

خلیل محبت خواه با اشاره به اینکه جاده های استان با توجه به افزایش تردد، ظرفیت و گنجایش این تعداد خودرو را ندارد، افزود: احداث بزرگراه و تعریض جاده‌ها و اصلاح نقاط پرحادثه از مهم‌ترین برنامه های کاری اداره کل راه و شهرسازی استان است.

رتبه تک رقمی آذربایجان غربی در اجرای طرح‌های راهداری

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با بیان اینکه استان به لحاظ طول معابر شهري و روستايي بين 10 استان اول كشور قرار دارد و نيازمند اختصاص اعتبار بالايي براي ساخت، ترميم، بهسازي و نگهداري شبكه راه‌ها است، افزود: آذربايجان غربي با دارا بودن 17 شهرستان و دو هزار و 872 روستا دارای شبكه وسيعي از انواع راه‌ها به طول 12 هزار و 580 كيلومتر است.

محبت خواه با تاکید بر اینکه استان از اهمیت اقتصادی خاصی برخوردار بوده و دارای مبادی متعدد ورود و خروج مسافر و کالا در سطح كشور و بین‌المللی است، تصریح کرد: با توجه به اینکه در سه ماهه نخست امسال بیش از 90 کیلومتر روکش آسفالت و تقویتی در شبکه راه‌های شریانی آذربایجان غربی اجرا شده، آذربایجان غربی جزء استان‌های برتر در اجرای سریع طرح‌های راهداری با استفاده حداکثری از منابع اداره است. علی رغم کمبود منابع مالی خوشبختانه بسیاری از پروژه های راه‌سازی و راهداری در جاده های استان فعال هست.

وی با تاکید بر اینکه برای حذف 67 نقطه پرحادثه در جاده‌های استان نیاز به منابع مالی کلان است، تصریح کرد: برای اجرای طرح‌های راهداری و افزایش ایمنی جاده‌ها منتظر ننشسته‌ایم تا اعتبار تخصیص بیابد بلکه با بهره گیری از توان راهداران و امکانات داخلی راه و شهرسازی استان حجم بالایی از نقاط پرحادثه اصلاح شد و محورهای ارتباطی استان ایمن سازی شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی یادآور شد: هم اکنون عملیات لکه گیری و روکش آسفالت در بیش از 400 کیلومتر از راه‌های اصلی و فرعی در حال اجراست و پیش بینی می‌شود این مقدار روکش آسفالت در صورت تامین قیر در فصل کاری امسال به پایان برسد.

ساماندهی محورهای ارتباطی جنوب استان

این مقام مسئول در پایان سخنان خود از آغاز عملیات راه‌سازی در محور سردشت- بانه و پیشرفت 15 درصدی طرح ملی بهسازی محور میاندوآب- شاهین دژ- تکاب خبر داد و گفت: اجرای این دو پروژه نقش کلیدی در ساماندهی محورهای ارتباطی جنوب استان دارد.

محبت خواه با تاکید بر اینکه روند اجرای طرح‌های راه‌سازی در جنوب استان نسبت به سال‌های گذشته شتاب گرفته است، گفت: بیشتر جاده های جنوب استان سخت گذر و کوهستانی بوده و اصلاح فنی و هندسی این محورها زمان بر و هزینه های کلان می‌خواهد.

بهسازی محور میاندوآب – شاهین دژ – تکاب

سرپرست مدیریت ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در خصوص پروژه ملی بهسازی محور میاندوآب – شاهین دژ – تکاب اظهار کرد: محور میاندوآب – شاهین دژ – تکاب به طول 145 کیلومتر است که عملیات راه‌سازی در 67 کیلومتر اجرا شده است. همچنین اعتبار آن از منابع مالی ملی و استانی تامین می‌شود.

سلمان قره باغی پیشرفت اجرایی کل طرح را 15 درصد عنوان کرد و گفت: تاکنون 353 میلیارد و 704 میلیون ریال هزینه شده که به صورت مشترک بین استان آذربایجان غربی و استان زنجان است و در حوزه آذربایجان غربی حدود 150 میلیارد ریال است.

وی با اعلام اینکه برای کل طرح یک هزار و 441 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است، افزود: مجموع مطالبات پروژه : 87 میلیارد ریال است.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: این طرح در سه شهرستان میاندوآب، شاهین دژ و تکاب اجرا می‌شود.

قره باغی به پیشرفت اجرایی 30 درصد قطعه یک این پروژه به طول 10 کیلومتر و 500 متر از شهر میاندوآب به سمت شاهین دژ اشاره کرد و گفت: قطعه دو نیز به طول سه کیلومتر حد فاصل شاهین دژ–محمودآباد، 45 درصد پیشرفت اجرایی دارد و در یک کیلومتر و 500 متر از این محور اساس پخش شده و آماده آسفالت است.

سرپرست مدیریت ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی ادامه داد: اجرای دو دستگاه تونل در این محور با 70 درصد پیشرفت اجرا می‌شود که در صورت تامین اعتبار عملیات اجرایی آن‌ها به پایان می‌رسد.

قره باغی اضافه کرد: اصلاح نقاط پرحادثه به طول 3 کیلومتر در محور میاندوآب–شاهین دژ در دستور کار قرار دارد و هم اکنون عملیات در دو نقطه پر حادثه آغاز شده است. همچنین از خروجی شهر تکاب تا سه راهی پهلوان به صورت چهار خطه بوده که در یک سمت عملیات اجرایی آن به اتمام رسیده و در سمت دیگر در حال اجرای لایه های اساس و آماده کردن برای آسفالت‌هاست. از سه راهی پهلوان به سمت شاهین‌دژ نیز به طول 3 کیلومتر به صورت راه اصلی بوده که در مرحله اجرای لایه های روسازی بوده و در صورت تامین اعتبار امسال به بهره برداری خواهد رسید.

تبدیل محور فرعی سردشت – بانه به راه اصلی

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان سردشت از آغاز عملیات تعریض و روکش آسفالت به طول 12 کیلومتر در حوزه استحفاظی آذربایجان غربی خبر داد و گفت: این محور فرعی بعد از اتمام طرح تعریض و روکش آسفالت به راه اصلی تبدیل می‌شود.

مهران رسولی افزود: نزدیک به 40 میلیارد ریال برای اجرای این طرح اعتبار مورد نیاز است و عملیات اجرایی پروژه تعریض و روکش آسفالت محور سردشت- بانه در روزهای آتی آغاز می‌شود.

وی تاکید کرد: میزان ترافیک محور سردشت – بانه کم بوده و جزء محورهای پرتردد استان محسوب نمی‌شود.

بله! جاده‌ها ساخته شده و گسترش یافته و در کارنامه سازنده ثبت می‌شوند. حال باید دید با داشته‌ها چه کرده ای و چه حاصل شده است؟

جمله معروف «حادثه خبر نمی‌دهد.» در ذهن خیلی‌ها حک شده و واقعیتی پایدار است. می‌توان خبری از حادثه نداشت ولی می‌توان پیشگیری کرد. ساخت و توسعه جاده های ایمن یکی از مهم‌ترین گام‌های پیشگیری در عرصه کاهش حوادث رانندگی و تصادفات جاده ای به شمار می‌رود.

و اما در پاسخ به چرا حادثه؟... باید همه جوانب رخداد یک حادثه را بسنجیم. امروزه کارشناسان حوزه حمل و نقل در تحلیل تصادفات علاوه بر بررسی نقش سه راس مثلث تصادفات یعنی جاده، عامل انسانی و وسیله نقلیه بر تاثیرات محیطی، سن راننده، نوع وسیله نقلیه، ساعت بروز تصادف و... مطالعه دارند. بنابراین بی انصافی است انگشت بر جاده گذاشت و جاده‌های وصال را جاده‌های مرگ نامید.

انتهاي پيام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا