گزارش و گفتگو
۱۳۹۴/۰۵/۱۳          روان‌سازی ترافیک اروميه با روی ریل رفتن تراموا

 

آرش نوراني زنوز

 

امروزه مسایل و مشکلات مرتبط با امر جابه‌جایی در شهرهاي بزرگ به شکل ازدحام ترافیک، اتلاف زمان، آلودگی هوا و سایر مزاحمت‌های محیط زیستی خودنمایی می‌کند. همراه با رشد سریع جمعیت شهری و توسعه‌ی شهرها، عامل مهمی که در ابعاد گوناگون زندگی انسان‌ها موثر بوده و مورد توجه قرار می‌گیرد، حمل و نقل ترافیک است. جابه‌جا شدن انسان‌ها در شهرها از بابت زمان، ایمنی، هزینه دارای اهمیت خاصی بوده و مورد توجه مدیران شهری است. حمل و نقل ریلی به شیوه تراموا به علت دارا بودن مزیت‌هایی از قبیل سرعت، پاک و بدون آلودگی محیط زیست، جابه‌جایی انبوه، دارای جایگاه ویژه در حمل و نقل شهری است.

ایجاد این سیستم می‌تواند باعث گستره انتخاب وسایل نقلیه عمومی و در نتیجه کاهش حجم وسایل نقلیه شخصی و به تبع آن، کاهش ترافیک و آلودگی هوا شود. گسترش جمعیت شهری و مسئله ترافیک از جمله مهم‌ترین عواملی است که لزوم طراحی و اجرای سیستم‌های حمل‌ونقل سریع و کم هزینه از جمله تراموا را در شهر اروميه ضروری ساخته است.

به طوري كه اوايل هفته جاري بود كه خبري مبني بر اتمام مطالعات راه اندازی تراموا تا پایان شهریور ماه سال جاری بر روي خروجي سايت اطلاع‌رساني شهرداري اروميه قرار گرفت.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و برنامه ریزی شهری شورای اسلامی شهر ارومیه گفته بود در حال حاضر مطالعات اجرایی شدن این طرح در حال اجراست اما به دلیل اینکه این پروژه به صورت مشارکتی اجرا می‌شود، میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای آن فعلا نامعلوم است.

به گفته وی با راه اندازی تراموا در خیابان امام (ره)، خدمات دهی سایر ناوگان حمل و نقل عمومی شامل تاکسی و اتوبوس از این خیابان حذف مي‌شود كه تاثير بسزايي در كاهش ترافيك خواهد داشت.

محمدی با اشاره به مسیرهای تراموا شهری اعلام كرده اين مسير شامل مسیر خیابان بهداری- کاشانی، امام خمینی (ره) و پایانه مسافربری شهرستان ارومیه و مسیر فلکه تخم مرغی- فلکه مدرس– خیابان امینی به همراه فلکه جیران تا پایانه مسافربری ترمینال شهرستان خواهد بود.

محمدی با اعلام اینکه یک شرکت سرمایه گذار آلمانی عملیات راه اندازی تراموای شهری ارومیه را به عهده گرفته، اعلام كرده است كه مدت زمان اجرا و راه اندازی کامل تراموای ارومیه به مدت دو سال خواهد بود که بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته کار بر اساس زمان بندی در حال اجراست.

به دنبال انتشار اين خبر، خوشبختانه با آرای اعضای شورای هماهنگی ترافیک استان کلیات مطالعات احداث مرحله نخست خطوط تراموا در ارومیه به تصويب رسيد.

در این جلسه که با حضور سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی، فرماندار ارومیه، شهردار ارومیه و اعضای شورای هماهنگی ترافیک استان برگزار شد، مطالعات احداث خطوط تراموا در شهر ارومیه به تصویب اعضای این شورا رسید.

سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی در اين زمينه گفت: خطوط ریلی تراموا ارومیه در قالب 2 مسیر به طول 20 کیلومتر با هدف توانمندسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در افق توسعه شهر، کاهش ترافیک، افزایش ظرفیت جابجایی مسافر مطالعه و در مدت 2 سال اجرا می‌شود.

علی اسلامنور افزود: براساس این مصوبه در مرحله نخست، خط شماره یک از ابتدای جاده دریا (شهرک گلمان ارومیه)، خیابان هفت تیر، میدان ولایت فقیه، میدان انقلاب، بلوار مدرس، بلوار شهریار، سه‌راهی ایثار تا پارک تخم مرغی شهرک ایثار به طول 9 کیلومتر در قالب 12 ایستگاه اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: در مرحله بعدی نیز خط شمار 2 این پروژه از محدوده دروازه مهاباد ارومیه آغاز و در امتداد خیابان باکری، میدان ولایت فقیه، شهید مطهری، مدنی 2، میدان امام حسین (ع)، خیابان ارتش، خیابان حسنی – آهندوست، شهرک فرهنگیان و پارک تخم مرغی احداث می‌شود.

مدیرحمل و نقل و ترافیک استان نيز در این جلسه با اشاره به مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک استان و وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر ارومیه گفت: ناوگان اتوبوس‌رانی ارومیه با داشتن عمر متوسط 12 سال در چند سال آینده برای ارائه خدمات به شهروندان نیازمند نوسازی و جایگزینی خودروهای فرسوده ای دارد که در حال حاضر بیش از 60 درصد آن ناوگان بالای 10 سال دارند و با توجه به هزینه های بالای خرید اتوبوس و هزینه های نگهداری آن شهرداری و مدیریت شهری را در آینده نزدیک با مشکل جدی مواجه می‌سازد.

پیمان آرامون افزود: به همین منظور با انجام مطالعات جامع حمل و نقلی و تاکید بر استفاده از سامانه های ریلی در مناطق جاذب سفر استفاده از خطوط ریلی تراموا معقول و بسیار ضروری است.

وی در ادامه در خصوص آمار تصادفات و تلفات جاده‌ای در استان نیز گفت: بر اساس آمار پزشکی قانونی در 3 ماه نخست امسال 25 نفر در حوادث رانندگی داخل شهرها جان باخته‌اند که این میزان در سال گذشته 29 نفر بود.

پیمان آرامون آمار کشته‌های حوادث رانندگی در جاده‌های روستایی استان در سه ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال با 3 نفر کاهش 16 نفر عنوان کرد و افزود: بر اساس آمار منتشره از سوی سازمان پزشکی قانونی در همین مدت 67 درصد جان باختگان حوادث رانندگی در استان با تحصیلات پایین‌تراز دوره راهنمایی هستند که این آمار بر نقش سواد و آگاهی رانندگان از قوانین رانندگی در کاهش میزان حوادث دارد و باید مورد توجه و اهتمام سازمان‌های مسئول قرار گیرد.

شهردار ارومیه نیز در ادامه این جلسه با تشریح برنامه های شهرداری ارومیه در ساماندهی مبلمان شهری، ارتقاء و بهبود کیفیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر و توجه به مساحت زیست محیطی شهر ارومیه گفت: براساس نتایج مطالعات جامع ترافیک ارومیه در سال 1386 و نتایج بهنگام سازی این مطالعات در سال گذشته و همچنین امکان سنجی سامانه های حمل و نقل ریلی در شهر ارومیه استفاده از سیستم‌های حمل و نقلی برای جابه‌جایی 15 هزار نفر در ساعت در افق 1405 شهر ارومیه تاکید شده بود که با تصویب شورای اسلامی شهر و با بررسی سیستم‌های حمل‌ونقل کشورهای پیشرفته استفاده از خطوط ریلی تراموا در اولویت کار شهرداری ارومیه قرار گرفت.

محمد حضرت‌پور در ادامه افزود: برای اجرای مرحله نخست این طرح 180 میلیارد تومان اعتبار برآورد شده است.

انتهاي پيام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا