گزارش و گفتگو
۱۳۹۷/۱۱/۲۷          صرفه جویی در مصرف آب؛ وظیفه ای اجتماعی/ برنامه هاي فرهنگي و آموزشي در روستاهای استان اجرا می شود

لعیا نورانی زنوز/ نشست خبری سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای 40 ساله انقلاب برگزار شد.

به گزارش نای قلم، علیرضا رضوی در این نشست بر موضوع مهم و کلیدی صرفه جویی آب توسط مردم ساکن در روستاها تاکید کرد، موضوعی که نباید به دلیل اهمیت آن به سادگی از کنارش گذشت.

بر کسی پوشیده نیست که آب به عنوان بنیانی ترین عنصر حیات، زیربنای سلامتی و باعث آبادانی شهرها و روستاها به شمار می رود اما الگوی غلط مصرف در جامعه روستایی و شهری یکی از چالش های اساسی امروز است لذا با توجه به میزان منابع آب و سرانه مصرف، مدیریت در مصرف منابع آبی ضرورتی انکار ناپذیر است.

علاوه بر الگوی غلط مصرف و استفاده نادرست از منابع آب های سطحی و زیرزمینی، محدودیت منابع آبی، نبود مدیریت و برنامه ریزی اصولی و صحیح برای استفاده از مقدار آب موجود و کاهش نزولات جوی باعث شده که مشکلات و مسائل زیادی به وجود آید.

*اصلاح الگوی مصرف آب؛ منطقی ترین راه برای گذر از بحران

به نظر می رسد مناسب ترین و منطقی ترین راه برای گذر از این بحران "اصلاح الگوی مصرف و ترویج فرهنگ صحیح استفاده از آن" است که با آموزش و دستیابی به شیوه های نوین صرفه جویی به خوبی می توان راه رسیدن به توسعه پایدار را هموار و بسیاری از تهدیدها را تبدیل به فرصت کرد.

این موضوع در استان آذربایجان غربی با دو هزار و 838 روستای دارای سکنه و یک میلیون و 146 هزار جمعیت روستایی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

به گفته سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی از این تعداد دو هزار و 376 روستا با یک میلیون و 121 هزار نفر برخوردار از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی و یک هزار و 908 روستا با 97 هزار خانوار تحت پوشش مستقیم شرکت آب و فاضلاب روستایی استان هستند.

علیرضا رضوی با اشاره به کاهش نزولات جوی و محدود شدن منابع تامین آب شرب، می گوید: مسئله اهمیت آب بر همگان مشخص است و ساکنان در روستاها باید در استفاده‌های روزمره به مصرف درست آب توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه مصرف آب و صدور قبض حدود 63 میلیون متر مکعب است، اضافه می کند: 245 لیتر در شبانه روز به ازای هر نفر از اهالی روستاییان آب تولید و 176 لیتر در شبانه روز مصرف می شود که این نشان دهنده فرسودگی شبکه آب است که هدررفت 28.2 درصدی به دنبال دارد.

وی از مشترکان خواست با استفاده بهینه و صرفه جویی در مصرف آب، شرکت آب و فاضلاب روستایی را در تداوم خدمات رسانی به روستاها یاری کنند.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی اطلاع‌رسانی نسبت به مصرف بهینه آب از طریق رسانه‌ها و مطبوعات را بسیار مهم دانسته و یادآور می شود: رسانه‌ها باید نسبت به صرفه‌جویی آب اطلاع‌رسانی دقیقی انجام دهند.

رضوی با تشریح اقدامات صورت گرفته برای آبرسانی به روستاها اضافه می کند: قبل از پیروزی انقلاب، تنها 112 روستا از آب شرب برخوردار بودند که در سایه پیروزی انقلاب و توجهات نظام به مناطق محروم و روستایی، در حال حاضر دو هزار و 376 روستا با 305 هزار نفر جمعیت از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردار هستند.

وی با اعلام راه اندازی دستگاه های بسته بندی آب آشامیدنی، اظهار می دارد: برای مواقع بحرانی و بروز حوادث طبیعی و به منظور آبرسانی سیار بهداشتی ومطمئن، سه دستگاه بسته بندی آب شرب در شرکت آب و فاضلاب روستایی راه اندازی شده که هر یک از آین دستگاه ها قادر به بسته بندی یک هزار بسته 1.5 لیتری در هرساعت هستند.

اما در این بین نباید فراموش کرد که برنامه ها و اقدام های انجام شده مسئولان زمانی می تواند موفقیت آمیز و نتیجه بخش باشد که مردم همکاری لازم را داشته باشند و فرهنگ مصرف بهینه آب را رعایت و برنامه ها را درست و کامل اجرا کنند.

با توجه به اینکه حجم بسیار زیادی از آب در بخش کشاورزی و با بازده پایین مصرف می‌ شود لذا با اعمال راهکارهای صرفه‌ جویی و مدیریت مصرف، می توان در مقدار قابل ‌توجهی از آب صرفه ‌جویی کرد.

به طور قطع مدیریت مصرف می‌تواند به ما در عبور از بحران آبی یاری دهد و این مهم با آموزش های اصولی و فرهنگ سازی محقق می شود که مسئول روابط عمومی شرکت آب

و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی در گفتگوی اختصاصی می گوید: روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب روستایی استان با تدوین برنامه جامع، مقوله مدیریت مصرف و نهادینه سازی مصرف صحیح آب را با جدیت و تلاش همه جانبه پیگیری می کند و این امر نیازمند کمک و مشارکت عمومی است.

*فرهنگ مدیریت صحیح آب در روستاها نهادینه شود

وحید مینایی مهر می افزاید: تا زمانی که جامعه درک صحیحی از اهمیت آب و نقش مصرف بهینه آن در تامین پایدار این منبع حیاتی نداشته باشد، نباید انتظار داشت که فرهنگ مدیریت صحیح آب در روستاها نهادینه شود.

وی با بیان اینکه بحث صرفه جویی به عنوان مدیریت مصرف مد نظر است و ما نیز با مدیریت مصرف می توانیم به حفط منابع آبی بپردازیم و آب را برای آیندگان ذخیره کنیم، تصریح می کند: استفاده از ظرفیت‌های اثرگذار نظیر اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی برای آگاهی بخشی وضعیت بحرانی آب و همکاری و تعامل بیش از پیش رسانه‌های جمعی برای ایفای نقش جدی‌تر در راستای فرهنگ‌سازی از راهکارهای موثر در رعایت الگوی مصرف توسط روستاییان است.

مینایی با اشاره به حضور کارشناسان در مدارس روستایی و آموزش و فرهنگ‌سازی در زمینه معرفی وضعیت آب و آموزش روش‌های مصرف بهینه آب به دانش‌آموزان، خاطرنشان می کند: دانش آموزان بهترین رسانه برای انتقال پیام به جامعه در خصوص اهمیت آب هستند چرا که هم تاثیرپذیر و هم تاثیرگذارند بنابراین آموزش و مشارکت آنها می تواند موجب تعمیق باورها و ترویج هنجارهای درست در مدیریت مصرف منابع آب در خانواده ها شود.

مسئول روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی اجراي برنامه هاي فرهنگي و آموزشي در زمينه مفاهيم و روش هاي استفاده صحيح و بهينه از آب را از جمله رویکردهای اساسی پیرامون نهادینه سازی فرهنگ صحیح آب در بین دانش آموزان روستایی عنوان می کند.

وی در این راستا به برگزاری مسابقات و برنامه‌های متنوع در مدارس روستایی در خصوص شیوه‌های مدیریت بهینه مصرف آب، تهیه بسته‌های فرهنگی شامل دفترچه‌های یادداشت و کتابچه‌های مخصوص حاوی موضوع مصرف بهینه آب اشاره می کند.

 مینایی در بخش دیگری از سخنان خود فرهنگ سازی عمومی بین روستاییان به ویژه توسط دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی در رابطه با مصرف بهینه آب را لازمه تحقق آن برشمرد و می گوید: در این راستا جلسات متعددی برگزار شده است.

وی استفاده از ظرفیت ائمه جمعه، جماعات، ماموستاها و مبلغان مذهبی در خصوص تشویق مشترکان به منظور استفاده صحیح از آب شرب، برگزاری جلسات آموزشی برای معلمان و مدیران مدارس در خصوص شیوه‌های مدیریت بهینه مصرف آب، برگزاری جشنواره‌های موضوعی برای بانوان روستایی و جلسات آگاهی بخشی زنان به عنوان مدیران خانه و ارتباط موثر و مستمر با اصحاب رسانه را از دیگر برنامه‌های مهم در راستای مدیریت مصرف آب در روستاهای استان نام می برد.

مسئول روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی به نقش مساجد و ائمه جماعات و ماموستاها در ترویج فرهنگ صحیح آب اشاره کرده و می افزاید: مساجد و مراکز دینی نقش انکارناپذیر در شکل گیری باورها و ارزش های مردم دارند و بستری مناسب برای آموزش و اطلاع رسانی هستند از این رو حضور مدیران شرکت آب و فاضلاب روستایی در مساجد روستایی به منظور فرهنگ‌سازی مصرف بهینه آب به جد پیگیری می شود.

* استفاده متعادل در مصرف آب از اصول اساسی اقتصاد اسلامی است

وی استفاده متعادل در مصرف آب را از اصول اساسی اقتصاد اسلامی دانسته و یادآور می شود: از نظر اسلام و قرآن، مؤمنان باید برای رسیدن به جامعه نمونه و برتر این اصول را در نظام اقتصادی زندگی خود در نظر بگیرند.

مینایی به این نیز اشاره کرد که برنامه های فرهنگی و اجتماعی در زمینه اصلاح الگوی مصرف آب در روستاها در سال آینده در سطح گسترده تری برگزار می شود.

امید که اصلاح الگوی مصرف آب در روستاها به عنوان جزیی از فرهنگ مردم تبدیل شود.

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا