گزارش و گفتگو
۱۳۹۷/۱۰/۰۱          هزینه‌ها سرسام آور است

این روزها هزینه‌های جاری مراسم خواستگاری و ازدواج به قدری زیاد است که بیشتر آقایان و خانواده‌های آنها از پیش قدم شدن در ازدواج اجتناب می‌کنند، چرا که چشم و هم چشمی و توقعات بالا باعث افزایش هزینه‌های ازدواج و بالا رفتن سن ازدواج شده است، حال در این میان مسئولان با افزایش مبلغ وام ازدواج قصد پوشش دادن بخشی از هزینه‌های ازدواج و فراهم کردن شرایط برای ازدواج جوانان را دارند. این در حالی است که مبلغ وام ازدواج هیچ همخوانی تنها با هزینه‌های برگزاری یکی از مراسم ازدواج را ندارد و در مقابل تنها دفترچه‌های اقساط طولانی را برای زوجین به ارمغان می‌آورد، اقساطی که تا سال‌ها پس از برگزاری مراسم ازدواج هنوز اقساط آن پابرجاست.

چند سالی است که وام ازدواج به بهانه تامین بخشی از هزینه‌های مراسم به جوانان پرداخت می‌شود، اما طبق بررسی‌های به عمل آمده در دیگر کشورها هیچ گونه تسهیلاتی برای ازدواج به افراد پرداخت نمی‌شود که این خود شاید تلنگری برای برپایی عروسی‌های ساده و بی‌آلایش باشد، اما این مهم نه تنها نتوانست در تامین هزینه‌های مرتبط با ازدواج موثر باشد، بلکه در مقابل با معایب و مشکلات بسیاری همراه بوده است، چرا که با توجه به ایجاد تغییرات اقتصادی در کشور دیگر مبلغ 15 میلیون تومانی وام ازدواج نیز گره گشا نیست، به عبارت ساده‌تر افزایش وام ازدواج هم زمان با آغاز گرانی‌های اخیر شد که این خود عاملی بر بی‌تاثیری افزایش وام ازدواج باشد.

به عبارت ساده‌تر با توجه به تورم سال‌جاری قیمت برخی از اجناس از ۵۰ تا صد در صد گران‌تر شده است. همچنین قیمت خانه و قیمت‌گذاری برای اجاره هم بر اساس قیمت ملک منطقه است. امسال نسبت به سال گذشته هم اجاره و هم خرید ملک افزایش زیادی داشته است که این مسائل خود مشکل جوانان را چند برابر کرده است.

گفتنی است مهمترین هزینه‌های ازدواج شامل هزینه‌های خواستگاری، بله برون، مراسم عقد، مراسم ازدواج، جهیزیه، خرید خانه است که البته در این میان هزینه‌های دیگری مانند خرید عیدی و هزاران خرید جانبی دیگر بر عهده داماد یا خانواده او است که البته هر یک به تنهایی بودجه بسیاری طلب می‌کند و در بسیاری از موارد با بودجه و پس انداز خانواده‌ها سازگاری ندارد. این در حالی است که طی چند سال اخیر شاهد به وجود آمدن مراسمی جدید تحت عنوان مراسم عروسی فرمالیته هستیم که این خود هزینه‌های به مراتب بیشتر از مراسم عروسی و در حد همان هزینه‌های عروسی را دارد که بسیاری از جوانان تنها به دلیل چشم و هم چشمی خود را مجبور به برگزاری این مراسم می‌کنند.از سوی دیگر به علت گسترش فرهنگ‌های نادرست و چشم و هم چشمی‌های زیاد در صورت کم کردن هزینه‌ها یا انجام ندادن هر یک از این مراسم انگ‌های بسیاری به عروس و داماد زده می‌شود که باعث ایجاد اختلاف یا ناراحتی بین آنها می‌شود، چرا که دخالت نا به جا و اشتباه اطرافیان باعث می‌شود که بسیاری دختران تازه عروس ملاک خوشبختی و تضمین آینده خود را در انجام هزینه‌های کلان از سوی خانواده همسر خود بدانند و چه بسا ازدواج‌هایی که در دوران عقدیا نامزدی تنها به خاطر مسائل مادی از هم پاشیده شده است.

بدیهی است، یک آقا برای مراسم خواستگاری آن در صورت اینکه بین دو تا سه جلسه به طول می‌انجامد، مبلغی بالغ بر دو میلیون تومان باید صرف کند و در مراسم بله برون مبلغی بالغ بر پنج میلیون تومان، مراسم عقد در صورت نداشتن مهمانی مبلغی نزدیک بر سه میلیون تومان و برای گرفتن سالن عروسی مبلغی بالغ بر ۳۰ میلیون تومان و برای اجاره خانه مبلغی بالغ ۲۰۰ میلیون تومان باید هزینه کند که البته تمام این هزینه‌ها به صورت حداقلی است. با این اوصاف حال این سوال مطرح می‌شود، یک جوان که تازه فارغ التحصیل شده و جذب بازار کار شده است با کدام پس انداز و درآمد باید از پس این هزینه بر بیاید؟ و اینکه خانواده داماد تا چه میزان می‌توانند از پس این هزینه‌های کمرشکن بر بیاید. گفتنی است خانواده عروس نیز در این بین باید هزینه‌های بسیار بالای را برای تامین جهیزیه و برخی از خریدها متقبل شوند، جهیزیه‌هایی که در مقایسه با وسائل زندگی والدین بیشتر، کامل‌تر و غیر کارآمدتر هستند و بسیاری از این وسایل نیز ممکن است، سال‌ها مورد استفاده قرار نگیرد، اما خانواده برای دوری از برخی از تنش‌ها و حاشیه‌ها مجبور به تهیه آن هستند. این در حالی است که وجود این همه وسایل در ابتدای زندگی بسیار بی‌معنا و دست و پا گیر خواهد بود. با توجه به اینکه بسیاری از زوجین در خانه‌های استیجاری زندگی مشترک خود را آغاز می‌کنند، وسایل زیاد علاوه‌بر دست و پاگیر بودن می‌تواند معضلی برای اسباب کشی‌های بعدی باشد.

*وام ازدواج مُسکنی برای جوانان

بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که می‌توان با آسان کردن شرایط دریافت وام ازدواج تا حدودی مشکلات پیش روی جوانان در امر ازدواج را برطرف کرد، چرا که در حال حاضر برای دریافت این تسهیلات معرفی ضامن الزامی است، اما باید در نظر داشت که فرد در ابتدای زندگی و بدون داشتن هیچ گونه پشتوانه‌ای از چه طریقی می‌تواند ضامنی معتبر برای دریافت به بانک معرفی کند یا اینکه برای دریافت تسهیلات ازدواج باید زمان به نسبت طولانی را صرف کرد که این خود با توجه به مبلغ وام بسیار تامل برانگیز است. در خاتمه باید یادآور شد که می‌توان با فرهنگسازی‌های لازم مانند برگزار نکردن جشن‌های عروسی میلیاردی، خریدهای عروسی چند صد میلیونی و تهیه جهیزیه میلیاردی جوانان را بیشتر ترغیب به زندگی مشترک کرد یا اینکه در صورت توانایی مالی خانواده‌ها می‌توان به جای صرف این هزینه‌ها آن را برای خرید خانه و ایجاد اشتغال به فرزندان خود هدیه دهند.

*ایجاد مشکل در ازدواج با باورهای غیرمنطقی

در این میان در صورت بی‌توجهی به ازدواج آمار بالای طلاق در اغلب کشورهای جهان و توجه به ازدواج با شخص مناسب فرایند انتخاب همسر برای افراد مجرد را به موضوعی مهم تبدیل کرده است. برخی از افراد برای ازدواج خود درگیر پیدا کردن شخص مناسبی برای ازدواج هستند که علت آن هم تصمیم گیری است. برخی از افراد در ازدواج خود انتظارات بالایی دارند و به همین خاطر ترس از این موضوع دارند که اگر تمامی جوانب را درنظر نگیرند و دقت و وسواس نداشته باشند ازدواج آنها با شکست مواجه شود.

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا