گزارش و گفتگو
۱۳۹۷/۰۷/۲۹          اربعین پیوند آگاهی، شیدایی و ایمان است

مدیر فرهنگی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: دانشگاه ادیان و مذاهب امسال نیز هم‌چون سال‌های گذشته با حضور پرشعور و معنادار خود در اجتماع باشکوه اربعین، در راستای معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه‌های اهل‌بیت(ع)، دین خود را به ساحت قدسی سید و سالار شهیدان ادا خواهد کرد.

‌ به گزارش نای قلم، حجت‌الاسلام والمسلمین «جعفر فخرآذر» مدیر فرهنگی دانشگاه ادیان و مذاهب در جمع دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب که رهسپار مراسم سالانه پیاده‌روی اربعین هستند، گفت: در آستانه فرا رسیدن اربعین حسینی، شاهد شکل‌گیری جنبشی دیگر هستیم و شور حسینی و فضای معنوی صفر بسیاری را به سفر وامی‌دارد. سفرها چه جسمانی و چه روحانی و چه توامان دارای ارزش فوق‌العادی هستند، چراکه اندیشه امام حسین(ع) فراتر از زمان و مکان و بر بلندای تاریخ همواره ندای آزادگی و آزادمردی می‌دهد و چه بسیار دل‌های تشنه و مشتاق را به فضل این اندیشه سیراب خواهد نمود.

وی با اشاره به ابعاد گسترده نهضت حسینی و عدم محدودیت آن در زمان و مکانی مشخص گفت:‌ نهضت حسینی به رغم برخی تنگ‌نظران در ظرف یک مکان و فرقه و مذهب و حتی دین نمی‌گنجد و همان‌گونه که پیامبر عظیم‌الشأن اسلام، رحمهً للعالمین است و جهان هستی سایه‌سار رسالت او است، امام حسین(ع)‌ هم به استناد حدیث نبوی «حسین منی و انا من حسین»، نوری در امتداد نور رسالت است که به ظلمات تاریخ روشنایی می‌بخشد و او نیز رحمه للعالمین است.

حسین(ع) در کربلا شخصیت منحصر به فرد و ممتازی است که ایثارگرانه و فداکارانه تمام ابعاد وجودی خویش را عاشقانه در راه معبود و معشوق خویش به حد نهایت و کمال تقدیم کرده است. در بین انبیا و اصیا ابراهیم خلیل(ع) به خاطر بردن فرزند به قربانگاه بسیار ستوده شده و در نهایت به امر الهی قربانیِ جایگزین را ذبح کرد، اما حسین(ع) حتی خون گلوی فرزند شیرخوار خویش را نثار جانان کرد و ملائکه پاسخ ابهام سجده بر آدم را در این حرکت دریافتند.

مدیر فرهنگی دانشگاه ادیان و مذاهب در ادامه افزود:‌ حسین(ع) مظهر پایداری بر مدار حق، مظهر شفافیت و ظلم‌ستیزی، مظهر و نماد «کونا لظالم خصما و للمظلوم عونا» و پرچم‌دار بی‌باک و شجاع امر به معروف و نهی از منکر است و البته مظلوم‌ترینِ مظلومان تاریخ است و این مظلومیت نه به خاطر شهادت زیبایش، نه به خاطر از دست دادن عزیزترین عزیزانش، نه به خاطر از دست دادن یاران و همراهان وارسته‌اش و نه به خاطر اسارت اهل‌بیت و فرزندانش بلکه به خاطر غربت اندیشه‌اش، جفای مدعیان دوستی‌اش و کید دشمنان انسانیت است که بر اندیشه او نسبت ناروا و سخیف می‌زنند.

جعفر فخرآذر هم‌چنین افزود: پژواک «هل من ناصر» حسین(ع) همواره به بشریت در همه اعصار نهیب می‌زند که ای مردمان! اگر ایمان ندارید و به روز جزا اعتقادی ندارید، لااقل آزادمرد باشید.

وی در پایان گفت: اربعین پیوند آگاهی، شیدایی و ایمان است و دانشگاه ادیان و مذاهب نیز در راستای پیوند این سه عنصر متعالی کربلا امسال نیز هم‌چون سال‌های گذشته با حضور پرشعور و معنادار خود در این اجتماع باشکوه، در راستای معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه‌های اهل‌بیت(ع)، دین خود را به ساحت قدسی سید و سالار شهیدان ادا خواهد کرد.

گفتنی است گروهی از دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب که مسلط به زبان‌های مختلف هستند، برای خدمت‌رسانی به زائران در طول مسیر و نیز در موکب‌های مختلف استقرار یافته‌اند.

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا