گزارش و گفتگو
۱۳۹۷/۰۷/۱۶          نقش آفرینی کتابخانه مستقل ارومیه در عرصه فرهنگی

کتابخانه عمومی مستقل "بامداد امید" در ارومیه به عنوان یک سازمان مردم نهاد از بدو تاسیس در سال گذشته تاکنون به برگزاری دوره های آموزشی متعدد برای اقشار مختلف جامعه اقدام کرده است و از نقش آفرینان عرصه فرهنگی آذربایجان غربی به شمار می رود.

این کتابخانه مستقل یکی از چهار نمایندگی "موسسه فرهنگی بامداد امید صبا" در کشور بوده و با برخورداری از 2 قرائتخانه، 16 هزار جلد کتاب، 11 مربی و سه کتابدار از مرداد 1396 به خدمات رسانی مشغول است.

کتابخانه عمومی مستقل بامداد امید ارومیه دوره های هنری نظیر « کتاب، هنر و خلاقیت» به زبان ترکی و کلاس موسیقی برای کودکان، «کارگاه کتاب، قصه و بازی»، کارگاه عروسک سازی و نمایش عروسکی و کارگاه شاهنامه خوانی را در تابستان سال جاری به صورت رایگان برگزار کرد.

این مجموعه فرهنگی همچنین با برگزاری کارگاه های آموزشی چون «مهارت های زندگی»، «آشنایی با فناوری نانو»، «حقوق کودک و مهارت های زندگی»، «تغذیه سالم»، «کارگاه آموزشی پیش از ازدواج»، «کارگاه آموزشی موفقیت ویژه دختران نوجوان و جوان»، «مهارت های زندگی برای نوجوانان»، «فرزندپروری»، «نقش خلاق»، «دوستان طبیعت»، «مهارت های اجتماعی» و «زمین و فضا» گام مهمی در راستای فرهنگ سازی برداشته است.

سرپرست کتابخانه عمومی مستقل بامداد امید ارومیه با اشاره به اینکه این کتابخانه به صورت "مخزن باز" اداره می شود، می گوید: این فضای فرهنگی دارای بخش های مختلفی چون کودک و نوجوان، ادبیات، زبان های خارجی و کتاب هایی به زبان های مختلف از جمله انگلیسی و استانبولی است.

لاله عباسی با اشاره به اینکه سه مربی مرد و هشت مربی زن به صورت داوطلبانه در تابستان سال جاری در این کتابخانه فعالیت کردند، می افزاید: جشن پایان کلاس های تابستانی این کتابخانه نیز با حضور بیش از 110 نفر از دانش آموزان و اولیا و مربیان و با نمایش مهارت ها برگزار شد.

وی ایجاد زمینه فعالیت برای انجمن ها و کانون های ادبی را از اقدام های مهم این کتابخانه عنوان کرده و اضافه می کند: نشست شعری «شین با محوریت خوانش و نقد شعر» و انجمن ادبی «کلک خیال با محور آموزش، خوانش و نقد داستان» به همراه معرفی نویسندگان و کتاب در این فضای فرهنگی کلید خورده است.

عباسی اظهار می دارد: انجمن های ادبی دیگری نظیر «دورهمی ادبیات» با محوریت ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه اغلب نشست های خود را در این مکان برگزار می کند.

وی با اشاره به اینکه اغلب دست اندرکاران این کتابخانه به صورت داوطلبانه فعالیت می کنند، ادامه می دهد: مرز کتابداری و نیروی اجرایی در این مجموعه به صورت سخت گیرانه مشخص نشده و وظایف با عشق تقسیم شده است.

وی با بیان اینکه سن اعضای این کتابخانه از پنج تا بالای 70 سال پراکندگی دارد، می گوید: 500 نفر در این کتابخانه عضو هستند و ماهانه به صورت میانگین 300 جلد کتاب به امانت برده می شود.

وی با اشاره به اینکه کتاب برای اعضای زیر سه سال نیز وجود دارد، اظهار می دارد: اعضای خردسال در بخش کودک از طریق بازی های فکری، کتاب های خلاقانه و کلاس های مفرح به مانوس کردن کودکان با محیط کتابخانه می پردازند.

سرپرست کتابخانه عمومی مستقل بامداد امید ارومیه بیان می کند: علاقه مندان به ترویج کتابخوانی تاکنون بیش از 500 جلد کتاب به این مجموعه اهدا کرده اند.

عباسی مرکز بهداشت، محیط زیست و بهزیستی ارومیه را از اداره های همکار این کتابخانه عمومی عنوان و خاطرنشان می کند: درخواست همکاری با آموزش و پرورش برای برگزاری کلاس های نهضت سواد آموزی نیز انجام شده اما این فضای فرهنگی از سوی ادارات تاکنون به صورت شایسته مورد استقبال قرار نگرفته است.

وی اعلام می کند: این کتابخانه در اجرای جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان نیز جزو پیشگامان در ارومیه خواهد بود.

وی اظهار امیدواری می کند تا نهادهایی چون شهرداری با در اختیار گذاشتن فضا برای تبلیغات محیطی و سایر اداره ها در راستای شناساندن این فضای فرهنگی همکاری کنند.

عضو 17 ساله این کتابخانه عمومی با اشاره به اینکه دانش آموز رشته تاسیسات مکانیکی هنرستان است، می گوید: کتاب های تاریخی و حماسی این مجموعه مورد علاقه من است و با تشویق پدرم از 13 سالگی از کتاب های مختلف استفاده می کنم.

"مهدی میرزا قنبرپور" با اشاره به اینکه محیط جذاب این کتابخانه روحیه مطالعه را در اعضا تقویت می کند، اذعان می دارد: کتابخوانی فرد را با تاریخ آشنا می کند و با افزایش آگاهی در رفتار وی تاثیر می گذارد.

مسوول کانون ادبی «شین» نیز با اشاره به اینکه تاسیس کتابخانه بامداد امید در ارومیه یکی از برجسته ترین اقدامات فرهنگی سال 1396 بود، می گوید: تامین مکان برای برگزاری فعالیت های ادبی از چالش های کانون ها و انجمن های ادبی بوده که با همکاری این کتابخانه تا حدودی در ارومیه برطرف شده است.

ناهید شکوهی می افزاید: اولین نشست شعری شین در روز چهارشنبه، چهارم بهمن 1396 در این کتابخانه آغاز و تاکنون 29 نشست در این کتابخانه برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه از رهگذر راه اندازی این کتابخانه هر پنج جلسه یک شاعر موفق ارومیه ای نیز معرفی می شود، اضافه می کند: ناهید سلطانی، اسماعیل یوردشاهیان، خلیل شیخلو و سحر امینی‌فر از شاعران این شهر هستند که آثار آنان معرفی شده است.

او با بیان اینکه در نشست های شعری «شین» شعر برای راهنماییِ آن دسته از ادب دوستانی که به تازگی وارد این حیطه شده اند توضیح داده می شود، اظهار می دارد: در این نشست ها نقدی مبتنی بر میزان سوادِ ادبیِ شاعر اعم از شاعران توانمند و نوپا و همچنین نظرهایِ ذوقی از سوی مخاطبان عام به اشتراک گذاشته می شود.

به گزارش «نای قلم» بامداد امید صبا موسسه‌ای مردم نهاد و غیردولتی است که فعالیت خود را از سال 1382 در کشور آغاز کرد؛ این موسسه فرهنگی در زمینه نشر و کتابخانه، آموزش و خدمات اجتماعی فعالیت می کند.

کتاب به عنوان مهمترین وسیله پرورش ذهن و فکر و گسترش علم و دانش و منبع تربیت و فرهنگ محسوب می شود؛ امروزه نقش کتابخانه عمومی به عنوان بخشی از نظام آموزشی و مرکز گردآوری و نشر دانش، مطالعات تفننی و حرفه ای و به عنوان کانونی به منظور توسعه دانش و فرهنگ محرز شده است.

کتابخانه عمومی در دگرگونی ها و توسعه فرهنگی جوامع مترقی نقشی بارز داشته است؛ این کتابخانه با تامین فرصت ها و امکانات برابر برای آحاد جامعه، آموختن مداوم را برای آنان میسر ساخته است و بر غنای زندگی اجتماعی آنان می افزاید.

امکان دسترسی آزاد همگان به مجموعه کتابخانه عمومی این فرصت را فراهم می آورد که فرهنگ جامعه به مدد ثمره استعدادها و تلاش های افرادی که امکان بهره گیری از مجموعه آن را می یابند، غنی تر شود و توسعه یابد.

گزارش از: توحید محمودپور





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا