گزارش و گفتگو
۱۳۹۷/۰۶/۱۶          همایش پیوندهای آسمانی ویژه روحانیون و طلاب در ارومیه برگزار شد

همایش کارگاهی «پیوندهای آسمانی» ویژه روحانیون جوان و طلاب خواهر و برادر در ارومیه برگزار شد.

در این همایش یک روزه که با حضور روحانیون جوان و طلاب خواهر و برادر شیعه و سنی از سوی مرکز خدمات حوزه های استان آذربایجان غربی برپا شده بود، اساتیدی از حوزه و دانشگاه و پلیس فتا به بیان نظرات علمی، رفتارشناسانه و اجتماعی خود در خصوص زندگی مشترک زوج های جوان، ارائه راهکارهایی برای داشتن زندگی مطلوب و پیشگیری از بروز اختلافات و لزوم هوشیاری در مقابل تخریبات فضای مجازی پرداختند.

در ابتدای این همایش، مدیر مرکز خدمات حوزه های علمیه آذربایجان غربی، ضمن تبریک روز تاریخی مباهله، گفت: یکی از روزهای جریانساز در تاریخ اسلام، روز مباهله است که از افتخارات اسلام و مسلمین به شمار می رود، چرا که در چنین روزی در صدر اسلام، حقانیت دین اسلام به عنوان آخرین دین الهی و خاتمیت رسول الله (ص) به اثبات رسید و در تاریخ ادیان جهان ثبت شد.

حجت الاسلام و المسلمین حمید راحلی با اشاره به ضرورت برگزاری همایش های کارگاهی برای زوج های جوان قبل از ازدواج، تاکید کرد: ضرورت دارد کارگاههای ازدواج برای همسران جوان، قبل از دوره نامزدی و عقد برگزار گردد تا با آگاهی کامل و بصیرت لازم به انتخاب همسر اقدام کنند و با بینش و آگاهی پیمان زندگی مشترک ببیند، زیرا در این صورت بیشتر قرین موفقیت خواهند بود.

وی خاطرنشان کرد: بی شک ما در امر ازدواج و پیوند زناشویی به الگوهایی موفق و پاک نیاز داریم که اهل بیت (ع) بهترین الگو بوده و در میان ایشان هم چگونگی ازدواج و ادامه زندگی مشترک امیرمؤمنان علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) عالی ترین نمونه برای همه زوجهای مسلمان است.

راحلی با اشاره به سفارش مقام معظم رهبری افزود: روحانیون و طلاب باید از بدو زندگی مشترک، زیِّ طلبگی یعنی شؤن صِنفی و وظایف متقابل زناشویی خود را حفظ کنند تا در جامعه مورد احترام و منشأ باشند.

وی گفت: مبنای زندگی مشترک عبارت است از خشنودی همسران از یکدیگر، داشتن صداقت در طول زندگی و عفو و گذشت متقابل از خطاهای همدیگر؛ که اگر اینگونه باشد رحمت خدا شامل حال زوجین می شود و در نتیجه زندگی شان سرشار از موفقیت، شادابی، رضایت و لذت خواهد بود.

مدیر مرکز خدمات حوزه های علمیه آذربایجان غربی گفت: علماء و دانشوران بزرگ و موفق در زندگی شخصی و فعالیتهای علمی خود همواره مدیون همسران شان بوده اند و این نشانگر آن است که ایشان در انتخاب همسر و در زندگی مشترک موفق بوده اند.

راحلی در پایان سفارش کرد: خواهران و برادران طلبه و روحانیون جوان برای دانش افزایی در زندگی مشترک خود همواره دو کتاب «معراج السعاده» از علامه ملا احمد نراقی و «مفاتیح الحیات» از آیت الله جوادی آملی را پیوسته مورد مطالعه قرار دهند.

این گزارش حاکی است در ادامه برنامه، سرگرد خیراللهی از پلیس فتای استان نیز طی سخنانی با ارائه راهکارهای امنیتی در استفاده از فضای مجازی پرداخت. وی با پخش کلیپی در بیان دیدگاه مقام معظم رهبری در خصوص تبلیغات و فضای مجازی، گفت: فضای مجازی فرصت فوق العاده ای است که اگر استفاده بهینه نکنیم تبدیل به تهدید می شود که امروز جامعه ما با این تهدید خطرناک مواجه شده است.

وی تاکید کرد: متاسفانه در جامعه ما آموزش استفاده از کامپیوتر و فضای مجازی بسیار ضعیف است مخصوصا اطلاعات والدین بسیار پایین تر از فرزندان شان است و این مساله موجب بروز مشکلات و معضلاتی در زمینه اخلاقی و اجتماعی و اقتصادی در خانواده ها و جامعه می شود، چرا که کنترل و نظارت بر رفتار فرزندان نیست.

خیراللهی افزود: اکنون در کشور ما نزدیک به 13 میلیون نفر جوان زیر 18 سال فیلمهای نامناسب و تحریک کننده جنسی را در فضای مجازی مخصوصا در تلگرام تماشا می کنند بی انکه والدین شان مطلع باشمند!

وی خاطرنشان ساخت: مقام معظم رهبری در سال 1390 و در دیدار با اعضای شورای فضای مجازی، 40 راهکار مناسب برای استفاده بهینه از فضای مجازی و پیشگیری از پیامدهای منفی آن، به اعضای مزبور ارائه دادند که متاسفانه عمل نشد! در نتیجه کشور و ملت گرفتار این نتایج منفی استفاده بی رویه از فضای مجازی شد.

خیراللهی گفت: اول تصور می شد تلگرام از کشور روسیه سِروِر می شود بعد معلوم شد سِروِر تلگرام نه در روسیه، بلکه در انگلیش و آمریکاست! با این حال در آن دو کشور و سایر ممالک غربی هر کسی در هر سن و سالی و هر وقت دلش خواست نمی تواند به طور بی رویه از فضای مجازی بهره مند شود، بلکه مقرراتی خاص و سخت وضع شده تا از اعتیاد به فضای مجازی و استفاده بی رویه جلوگیری شود

وی یادآور شد: در غرب، نوجوانان هر روز یک ساعت می توانند با اطلاع والدین شان، با بازیهای رایانه ای مشغول شوند چون آنان از فرصت و تهدید بودن تکنولوژی بخوبی آگاهند بنا بر این قبل از اینکه تکنولوژی را به بازار عرضه و عموم مردم عرضه کنند، بسترسازی و متناسب با آن قوانین و مقرراتی را وضع می کنند، ولی متاسفانه در کشور ما بر عکس است.

خیراللهی در پایان با ذکر نمونه ایی از وقایع تلخ و سؤ استفاده ای اتفاق افتاده برای خانواده ها و زوجین جوان در فضای مجازی، تاکید کرد: در فضای مجازی نباید به کسی اعتماد کرد و باید امنیت گوشی ها را جدی بگیریم.

گفتنی است اساتید دانشگاه از جمله دکتر علی افشانی، دکتر گل صنملو و خانم دکتر هاشم زاده طی برگزاری کارگاه هایی جداگانه برای طلاب خواهر و برادر شرکت کننده در این همایش، به ارائه نقطه نظرات علمی و عملی خویش در خصوص داشتن زندگی مشترک سالم پرداختند و راههای پیشگیری از بروز اختلاف و ناملایمات را مطرح ساختند.

همایش کارگاهی یکروزه پیوندهای آسمانی مرکز خدمات حوزه های علمیه آذربایجان غربی قبل از ظهر پنجشنبه 14 شهریور در محل مجتمع تفریحی کوثر روستای «صداقه» در نزدیکی ارومیه برگزار شد/ منبع: دنیز

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا