گزارش و گفتگو
۱۳۹۴/۰۵/۰۳          پايانه‌هاي مرزي؛ گره‌گاه اتصالي حمل و نقل

با توجه به تحولات جهاني به وجود آمده، دنياي اقتصاد تركيبي از دانش و جهان‌بيني را تجربه مي‌كند و اين امكان را ميسر ساخته كه اضلاع مهم آن با لفافه اي جديد و منعطف در عرصه جهاني خودنمايي نمايد، در اين ميان كشورهايي در بازي شطرنج اقتصاد برنده خواهند بود كه با تدوين برنامه‌هاي استراتژيك در مبادلات تجارت جهاني و به عبارتي در فرايند تجارت تسلط و اشرافيت داشته باشند.

به گزارش ناي قلم، در اين راستا نقش و اهميت بخش حمل و نقل بر هيچ کس پوشيده نيست، اين بخش به عنوان زیربنای اقتصاد به مثابه پايه‌هاي پلي است كه پيوند ناگسستني بين عوامل مختلف رشد و توسعه را فراهم مي‌آورد.

در بين شقوق مختلف حمل و نقلي، حمل و نقل جاده اي به دليل وجود زیرساخت‌های مناسب و انعطاف پذيري و نارسائي در زيربناهاي حمل و نقل ريلي و هوايي از اهميت خاصي برخوردار است از اين رو براي تسهيل در عبور كالاهاي گذري از ايران با كشورهاي هم‌جوار، پايانه هاي مرزي در سال 1376 با سیاست‌های نوين مديريتي و فضائي در نقاط صفر مرزي با همسايگان مکان‌یابی و احداث شده است كه هر يك از اين پایانه‌ها در حين رونق دهي به مبادلات مرزي، عاملي بر كاهش نابرابری‌های ناحيه اي و حتي منطقه اي شده و به همراه خود به مناطق مرزي رشد و توسعه را ارمغان برده است.

پايانه هاي مرزي با قرارگيري در محل مماس مرزي با كشورهاي همسايه به عنوان گهواره تبلور سیاست‌های مرزی و همچنين گره‌گاه اتصالي حمل و نقل، متناسب با بازارهاي هدف منطقه اي و فرا منطقه اي ايران در حوزه صادرات و واردات و ترانزيت مورد بهره برداري قرار می‌گیرند و بستره اين پایانه‌ها محل گذر جريانات مسافر و كالاهاي تجاري و معاملاتي هستند. (پايگاه خبري مناطق آزاد و ويژه اقتصادي)

از اين رو با امعان نظر به موقعيت ممتاز جغرافيايي آذربايجان غربي، اين استان همچنان داراي پتانسيل خوبي براي صادرات، واردات و گذر كالاهاي ترانزيتي است.

در حال حاضر در پنج مرز رسمي استان آذربايجان غربي پايانه‌هاي مرزي رازي خوي، تمرچين پيرانشهر، بازرگان، سرو و پلدشت در حال فعاليت است كه در 24 تيرماه سال جاري خبري مبني بر تصويب طرح‌ جامع پایانه‌‌ مرزی پلدشت و ارجاع طرح‌های پایانه‌های مرزی رازی و سرو برای بررسی‌های کارشناسان طرح به کمیته کارشناسی بر روي خروجي پايگاه خبري دولت قرار گرفت كه معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در جریان سفر به استان آذربایجان غربی طی بازدید از طرح جامع پایانه مرزی پلدشت از بهره برداری اين پایانه مرزی در سال جاری خبر داد.

داوود کشاورزیان گفت طرح جامع این پایانه مرزی با بهترین کیفیت از لحاظ فنی و به‌کارگیری مصالح در زمینی به مساحت افزون بر 17 هکتار زمین در حال ساخت است که به زودی آماده بهره برداری مي‌شود.

وی اعتبار هزینه شده برای اجرای طرح جامع پایانه مرزی پلدشت را 22 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: به منظور سرعت‌بخشی به روند بهره‌برداری از طرح جامع و آغاز خدمات رسانی در این مجموعه ضروری است تا ارگان‌های مسئول در سریع‌ترین زمان ممکن در پایانه مرزی مستقر شوند.

این مقام مسئول تصریح کرد: باید نسبت به اجرای طرح‌هایی از جمله ایجاد سیل‌بند برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی و همچنین تعبیه امکان تردد سهل‌تر در نقطه صفر مرزی پلدشت اقدام شود.

اظهار نارضایتی معاون وزیر راه و شهرسازی از روند اجرای طرح جامع پایانه مرزی پلدشت

کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل در عين حال از روند اجرای طرح جامع پایانه مرزی پلدشت اظهار نارضایتی کرد.

وی با بیان اینکه از آغاز این طرح در سال 91 شاهد تسریع در روند اجرای این پروژه نیستیم و پیشرفت قابل قبولی در مراحل اجرایی وجود نداشته است.

طرح جامع ساخت پایانه مرزی رازي خوي آماده شده است

در این سفر همچنین معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با حضور در پایانه مرزی رازی در شهرستان خوی از سایت موقت این مرز بازدید کرد و گفت: هم اکنون طرح جامع ساخت این پایانه مرزی آماده و به شورای ساماندهی ارائه شده است و بعد از اتمام اقدامات کارشناسی و تصویب در این شورا به مرحله اجرا در خواهد آمد.

کشاورزیان یادآور شد: سازمان آمادگی کامل از نظر فنی و اعتباری برای آغاز عملیات ساخت و ساز سریع طرح جامع پایانه مرزی رازی را دارد که امیدواریم با حل مشکل تملک اراضی زمین و تصویب طرح در سال جاری آغاز عملیات اجرایی را شاهد باشیم.

وی اضافه کرد: هم اکنون از پنج مرز رسمی موجود در آذربایجان غربی تنها پایانه مرزی رازی با استفاده از امکانات سایت موقت در حال ارائه خدمات است که تلاش می‌شود این مبدأ ورودی و خروجی نیز همچون سایر پایانه های مرزی استان به یکی از شکیل‌ترین پایانه های مرزی کشور تبدیل شود.

با توجه به نقش و جايگاه پايانه‌هاي مرزي و نقش آن‌ها در توسعه منطقه در راستاي رونق دهي به امورات ترانزيت و اثر بخشي پايانه هاي مرزي در مباحث ترانزيتي، تامين زيرساخت‌هاي مورد نياز حمل و نقل تركيبي متناسب با جايگاه منطقه اي و فرا منطقه اي حمل و نقل كشورمان، اصلاح قوانين و ضوابط حمل و نقل بین‌المللی و كاهش زمان تشريفات مرزي در ورود و خروج كالا، عضويت موثر ايران در سازمان‌ها و کنوانسیون‌های بین‌المللی حمل و نقل و برنامه ريزي براي اتصال به شبكه هاي بین‌المللی حمل و نقل، نوسازي ناوگان باري و مسافري كشور در سطح استانداردهاي بین‌المللی در جهت حمل و نقل ايمن و سريع، استفاده از مزاياي قانوني مناطق آزاد و ويژه اقتصادي در رونق دهي به ترانزيت و مگاپورت و صادرات مجدد در بنادر و نقاط مختلف كشور، تدوين برنامه هاي استراتژيك در رابطه با نحوه مکان‌یابی، مديريت و توسعه پايانه هاي مرزي در راستاي سیاست‌های منطقه‌ای و فرا منطقه ترانزيت و حمل و نقل بین‌المللی و بازنگري در مطالعات طرح‌های جامع پايانه هاي مرزي در جهت استفاده بهينه و منطقي از ساختار فضائي پايانه هاي مرزي ضروري به نظر مي‌رسد.

انتهاي پيام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا