گزارش و گفتگو
۱۳۹۴/۰۴/۳۰          هدر رفت ثروت ملي آذربایجان غربی با خام فروشی مواد معدنی

آذربایجان غربی از استان‌های با ظرفیت معدنی بسیار خوب در کشور است، به گفته مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی، در حال حاضر این استان در تنوع سنگ‌های معدنی رتبه نخست و در بخش معادن رتبه پنجم کشور را دارد.

این تنوع در بخش سنگ تزئینی کشور نيز کم نظیر است به طوری که سنگ گرانیت مشکی در بین استان‌های کشور فقط در معادن آذربایجان‌ غربی استخراج و فرآوری می‌شود.

روند فعالیت‌های معدني و رشد فزاينده شاخص‌های بخش معدن استان نسبت به سال‌های گذشته و ارتقاي جايگاه معدن استان در سال‌های اخير نشان از آن دارد كه اين بخش می‌تواند به عنوان محور توسعه استان قلمداد شود.

گرچه ظرفيت بي‌نظير استان چند سالي است كه مورد توجه دولتمردان قرار گرفته اما به گفته کارشناسان، حوزه صنعت سنگ آذربایجان غربی با کمبود کارخانه های فرآوری سنگ‌های تزئینی روبروست و به علت نبود زیرساخت‌های کافی در استان این سنگ‌ها به صورت لاشه و خام، خارج و ارزش افزوده کمتری عاید معدن‌کاران می‌شود و در این میان آذربایجان‌غربی فقط نقش تهیه مواد اولیه برای کارخانه‌های فرآوری را دارد.

به عبارتي به جاي توسعه واحدهاي فرآوري مواد استخراج شده و افزايش ميزان اكتشاف و استخراج، فروش خام اين مواد افزايش يافته است كه نتيجه آن چيزي نيست جز از دست دادن ارزش افزوده ناشي از فرآوري و گمنام ماندن نام استان در عرصه صادرات مواد معدني.

معضلي كه گويا قرار است بنا به گفته رئيس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربايجان غربي با احداث دو واحد بزرگ سنگ بري در استان رفع شود.

جعفرصادق اسكندري توضيح مي‌دهد در راستاي جلوگيري از خام‌فروشي دو واحد بزرگ سنگ‌بري امسال در آذربايجان غربي احداث مي‌شود.

به گفته وي اين دو واحد در شمال و جنوب آذربايجان غربي احداث مي‌شوند و به اين منظور با شركت تهيه و توليد مواد معدني ايران به ارزش 100 ميليارد تومان قرارداد منعقد كرديم.

اسكندري مي‌افزايد: در این راستا شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در نظر دارد با مقدار مشارکت 49 درصد سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و سهم شرکا 51 درصد نسبت به جذب سرمایه گذار به منظور احداث طرح‌های سنگ‌بری بزرگ مقیاس با فناوری مدرن در استان و با مشارکت معدن‌داران به صورت کنسرسیوم جهت تامین مواد اولیه طرح‌های مذکور اقدام نماید.

وي مي‌گويد فراخوان لازم براي سرمايه‌گذاري سرمايه‌گذاران صورت گرفته و در شرف عقد قرارداد با سرمايه‌گذاران هستيم.

رئيس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربايجان غربي تاكيد مي‌كند ما به دنبال آن هستیم که از خام فروشی مواد معدنی استان جلوگیری کنیم، چرا که خام فروشی ضرر و زیان فراوانی را عاید استان می‌کند که از آن جمله می‌توان به از بین رفتن منابع تجدید ناپذیر استان، از دست رفتن فرصت‌های شغلی و سودآوری‌های اقتصادی و مواردی از این قبیل اشاره نمود.

اسكندري راه‌اندازي اين دو واحد بزرگ صنعتي را از ابعاد مختلف در چرخه اقتصادي استان مهم دانسته و اظهار مي‌دارد ايجاد اشتغال، افزايش ارزش افزوده معادن استان تا 10 برابر و جلوگيري از ضايعات در فراهم شدن زمينه مناسب صادرات از مزاياي واحدهاي سنگ‌بري در جلوگيري از خام‌فروشي است.

وي با اعلام اینکه هم اکنون میزان تولیدات سنگ‌های معدنی استان سالانه 16 میلیون تن است، مي‌افزايد از این میزان 10 میلیون تن شامل سنگ‌های تزئینی است.

اسكندري همچنين میزان ضایعات سنگ‌های تزئینی را 70 درصد اعلام کرده و اظهار مي‌دارد با احداث 2 واحد سنگ بری بزرگ این میزان پرتی در حد چشمگیری کاهش مي‌يابد.

رئيس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربايجان غربي ادامه مي‌دهد در بخش مواد معدنی ما تنها از فعالینی حمایت می‌کنیم که هدفشان فراوری است نه تخریب محیط زیست و خام فروشی مواد معدنی تجدید ناپذیر استان، که به همین دلیل اولین کنسرسیوم سنگ آهن استان را تشکیل داده‌ایم.

اسكندري اضافه مي‌كند ما از تمام سرمایه گذاران چه داخلی و چه خارجی جهت سرمایه‌گذاری در معادن استان استقبال می‌کنیم، اما از سرمایه گذارانی که هدفشان فرآوری در خود استان باشد نه خام فروشی، و سیاست‌های سازمان بر این است که از سرمایه‌گذاران واقعی حمایت کامل را داشته باشیم.

انتهاي پيام/

 





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا