گزارش و گفتگو
۱۳۹۴/۰۴/۲۴          شهر بي‌گدا آرزوي شهروندان ارومیه

تکدی‌گری يعني دست درازي كردن براي كسب درآمد، يعني گذران زندگي از دسترنج ديگران، بدون اينكه در چرخه اقتصاد و اجتماع نقشي داشته باشند با سوء استفاده از احساسات و عواطف انسانی در نهایت با ذلت و خواری در گوشه و کنار شهر پدیدار می‌شوند، وصله‌هاي ناجوری که وجودشان باعث ناپسند و نازیبا جلوه دادن شهر می‌شود.

به گزارش ناي قلم، اگر چه شرایط نامساعد اشتغال در یک جامعه، از کار افتادگی، اعتیاد، معلولیت و بیماری، مسائل خانوادگی و مهاجرت‌های بدون برنامه‌ریزی به شهرهای دیگر، فرهنگ عمومی مردم و ... همگی از عواملی هستند که باعث نابسامانی اقتصادی می‌شود و همه این شرایط می‌تواند تکدی‌گری افراد درگیر و حتی اعضای خانواده آن‌ها را به دنبال داشته باشد اما اين را نيز بايد گفت كه گسترش پدیده تکدی‌گری تنها به دلیل نیاز نیست چرا که برخی از افراد سودجو با ساماندهی باندهایی اقدام به سوءاستفاده از احساسات جامعه می‌کنند. در این صورت اگر جامعه از دلسوزی لحظه‌ای با دیدن صحنه‌های رقت‌آور از زخم و معلولیت گدایان و معصومیت چهره کودکان که همگی ابزار متکدیان است، خودداری کنند می‌توانند کم‌کم چهره شهر را از این پدیده نازیبا پاک کنند.

یکی از شهروندان که از تکدی گری در شهر ناراضی است، می‌گوید: متکدیان با ترفندهای مختلف از عواطف مردم سوء استفاده می‌کنند درحالی‌که در موارد متعدد از سوی افراد سودجو برای این کار اجیر می‌شوند.

م – احمدی مي‌افزايد: با توجه به اینکه عواطف مردم در برابر زنان، سالمندان و کودکان تحریک می‌شود بیشتر متکدیان از این قشر هستند و درآمد خوبی از این راه کسب می‌کنند.

وی بیان مي‌كند: باید مردم، مسئولان و اداره های مرتبط افرادی را که نیازمند واقعی هستند، شناسایی کنند و تحت پوشش قرار دهند و متکدیان را جمع آوری و به آنان اجازه تکدی گری داده نشود.

ابراهيمي یکی از کسبه هم مي‌گويد: حضور متکدیان تنها در مکان‌های عمومی نیست بلکه اغلب در ساعات مختلف از روز درب منازل را می‌زنند و برای خانواده‌ها ایجاد مزاحمت می‌کنند که باید این مشکل با همکاری مردم و مسئولان برطرف شود.

*شرط اصلي همراهي مردم است

يك دانشجوي كارشناس ارشد علوم اجتماعي هم تصريح مي‌كند: برای زدودن این مشکل از سیمای جامعه به همراهی و همکاری مردم نیاز است زیرا مردم با کمک نکردن به متکدیان می‌توانند مسئولان را در رفع این معضل یاری کنند.

علي موسايي اظهار مي‌دارد: مردم باید سعی كنند کمک‌های خود را به سازمان‌های حمایتی بدهند تا آن‌ها بتوانند این کمک‌ها را به دست افراد واقعا نیازمند برسانند.

وي تصريح مي‌كند: بیشتر متکدیان حرفه ای با واسطه قرار دادن نام ائمه معصوم (ع) و بزرگان دین و قسم خوردن، در کنار عجز خود از افراد پول می‌گیرند.

این کارشناس اجتماعی از شهروندان خواست که فریب شگردها و گفته های دروغین متکدیان را نخورند و به آنان نیز کمک نکنند زیرا تکدی گری بر پایه قانون جرم محسوب می‌شود و برخورد با این افراد نیز در قانون مشخص شده است.

موسايي اضافه مي‌كند: در واقع تفکر حمایت از متکدیان و دستگیری از این افراد در جامعه نه تنها کارآ نیست بلکه می‌تواند به عنوان عاملی مخرب در شهر به حساب بیاید، عاملی که باعث می‌شود به تعداد متکدیان در شهر افزوده شده و چهره شهر را نازیبا جلوه دهد.

*افتتاح اردوگاه متكديان در اروميه

شهردار ارومیه گفت: اردوگاه متکدیان در ارومیه تا چند ماه دیگر افتتاح می‌شود.

محمد حضرت پور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه آذربایجان غربی افزود:اردوگاه متکدیان در ارومیه همزمان با هفته دولت در شهریور ماه افتتاح خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: اردوگاه متکدیان ظرفیت پذیرش 200 نفر را داشته که از این تعداد 150 نفر مرد و 50 نفر زن هستند.

شهردار ارومیه ادامه داد: در این اردوگاه کارتون خواب‌ها، متکدیان و کسانی که دارای مسکن نیستند به طور موقت اسکان می‌یابند.

حضرت پور تصریح کرد: هدف از احداث این اردوگاه اصلاح و تربیت تخلف کنندگان از قانون و متکدیان است تا به تخلف خود برنگردند.

وی خاطر نشان کرد: برای اسکان در این اردوگاه تایید فرد مورد نظر از سوی هفت ارگان ضروری است.

حضرت پور ادامه داد: هفت ارگانی که نماینده آن‌ها در این اردوگاه قرار گرفته‌اند، بهزیستی، فرمانداری، قوه قضائیه، نیروی انتظامی، شهرداری، شورای شهر و کمیته امداد می‌باشند.

شهردار ارومیه گفت: امید است روزی برسد تا در جامعه هیچ متکدی و کارتون خوابی پیدا نشود. 

*شهروندان نبايد به متكديان خياباني كمك كنند

عضو کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر ارومیه هم مي‌گويد: شهروندان ارومیه ای برای ریشه کن شدن تکدی گری در شهر نباید به متکدیان خیابانی کمک کنند.

میر علی محمدی با بیان این که شهروندان اگر خواستار کمک به افراد نیازمند و بی بضاعت هستند، می‌توانند به مکان‌هایی که از سوی کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی آذربایجان غربی معرفی شده است مراجعه کنند، اظهار مي‌دارد: در این صورت شاهد کاهش تکدی گری در ارومیه خواهیم بود.

به گفته وی تکدی گری نسبت به مدت مشابه سال‌های گذشته در ارومیه کاهش داشته است و علت آن شاید برخورد نسبتا جدی سازمان پیشگیری از تخلفات و سد معبر باشد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر ارومیه با بیان این که شیوه جمع آوری متکدیان از سوی شهرداری ارومیه مطلوب است، عنوان مي‌كند: جلسه های متعددی برای بهتر شدن این وضعیت برگزار شده است که البته باید مانند دیگر شهروندان با این افراد رفتار شایسته ای داشت.

محمدی با بیان این که همه متکدیان نیازمند نیستند، ادامه مي‌دهد: برخی متکدیان به دلیل عادت از کودکی، اعتیاد و مهاجرت از سایر شهرستان‌ها و استان‌ها به این کار مشغول هستند.

وی با بيان اينكه جمع آوری کامل و ساماندهی متکدیان سطح شهر نیازمند مشارکت و همکاری بیشتر شهروندان است، مي‌افزايد: تکدی گری علاوه بر تخریب نظم و چهره شهر سبب بروز آسیب‌های اجتماعی مختلف همچون ترک تحصیل کودکان، دوری از خانواده و اعتیاد می‌شود.

این مسئول با تاکید بر اینکه پدیده تکدی‌گری باعث بروز آسیب‌های اجتماعی و بهداشتی در سطح جامعه می‌شود، تصریح مي‌كند: زدودن چهره نازیبای تکدی‌گری از سطح شهر مستلزم کار فرهنگی است.

محمدي تاکید مي‌كند: تمام نهادهای فرهنگی و صدا و سیما و اصحاب رسانه اعم از مکتوب و مجازی می‌توانند انجام کارهای فرهنگی را در دستور کار قرار دهند.

محمدی با بیان این که آمار متکدیان با مشارکت مسئولان استانی، شهری و شهروندان ارومیه ای روز به روز کاهش خواهد یافت، مي‌گويد: با همت شهرداری و فرمانداری ارومیه اردوگاه موقتی به عنوان گرمخانه برای این افراد ساخته شده است که علاوه بر نگهداری افراد در فصل سرما مکان امنی برای افراد بی خانمان محسوب می‌شود.

توجه به ساماندهی مناسب و اصولی متکديان، از مسائل مهم اعلام شده در اين گزارش برای کاهش تکدی گری است که در کنار آن، نقش شهروندان نیز در کاهش این آسیب اجتماعی موثر است زیرا در صورتی که مردم با شناخت دقیق‌ از نیازمندان و مستمندان واقعی به پرداخت کمک‌های نقدی و غیر نقدی خویش اقدام کنند، سوء استفاده متکدیانی که به صورت سازماندهی شده و یا با استفاده از اهرم تحریک احساسات و عواطف انسانی شهروندان، به کسب درآمدهای این‌چنینی می‌پردازند، به نحو قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد و با فرهنگ سازی مناسب می‌توانیم جامعه ای بدون وجود متکدی را تجربه کنيم.

انتهاي پيام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا