گزارش و گفتگو
۱۳۹۴/۰۴/۲۳          مساكن مهر آذربايجان‌غربي پايان امسال به بهره‌برداري مي‌رسند

يكي از مباحثي كه دولت‌ها در برنامه‌های اجرایی خود به آن اهمیت ویژ‌ه‌ای قائل هستند، تامين مسكن براي مردم است، چه اين مهم در قانون اساسی نيز به عنوان یکی از وظایف دولت‌ها قید شده است. در اين راستا دولت گذشته بنای «مسکن مهر» را نهاد تا خانواده های کمتر برخوردار و بدون خانه، خانه دار شوند. اين پروژه از سال ۱۳۸۶ کلید خورد و تا پایان دور دوم ریاست جمهوری احمدی نژاد یکی از برنامه های مهم این دولت بود که به خاطر مسائلی، به پایان نرسید و به دولت تدبیر و امید رسید.

مسكن مهر در دولت گذشته شاید عده زیادی از مردم را خانه‌‌دار کرد ولی مشکلاتی همچون تورم و عدم رعایت استاندارهای لازم در ساخت و ساز را برای دولت یازدهم به ارمغان گذاشت.

دولت یازدهم نيز از ابتدای شروع به کار، مخالفت صریح خود را با طرح مسکن مهر اعلام کرد اما از آنجا كه تعهد هر دولتی به مردم، در دولت بعد هم از نظر قانونی قابل اجرا و پیگیری است، به صاحبان این خانه‌ها قول داد که دولت یازدهم تعهدات خود را در قبال تکمیل این پروژه ادامه می‌دهد ولی با اتمام آن دیگر این پروژه را ادامه نخواهد داد.

نسخه‌ای که دولت یازدهم برای توسعه خانه‌دار شدن مردم پيچيده رویکردی نوین و مبتني بر تجارب گسترده است و شالوده آن اين است كه دولت هرگز نباید کارفرما باشد و شروع به ساخت مسکن کند و تنها این وظیفه را بر عهده دارد که در مورد ایجاد فضای مناسب کسب‌وکار برای بخش خصوصی و در مورد مسکن اجتماعی کمک به مردم برای ارتقای توان آنان در پرداخت اقساط وام مسکن گام بردارد.

لذا دولت قصد دارد با افزایش سقف وام مسکن برای زوج‌های جوان برای حل مشکل تامین مسکن مردم وارد عمل شده چه بسا باید منتظر ماند تا نتایج این رویکرد دولت را در سطح جامعه مشاهده کرد.

مدیر كل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در زمينه روند اجراي پروژه مسكن مهر در آذربايجان غربي مي‌گويد: در حال حاضر 41 هزار و 500 واحد در سطح استان در دست احداث است كه تاكنون بیش از 30 هزار واحد تحویل متقاضیان شده است.

به گفته خليل محبت‌خواه در حال حاضر مساكن مهر استان دارای 85 درصد پیشرفت فیزیكی هستند كه تا پایان سال جاری اكثر واحدها به اتمام می‌رسند.

وی به مشكلات موجود در روند اجراي پروژه اشاره و تصريح مي‌كند: متأسفانه در برخی مواقع شاهد هستیم كه تعاونی‌ها یا اقدام به دریافت وجوه اضافی می‌کنند و یا اینكه تاخیر در ساخت و ساز دارند، در این شرایط مردم باید وارد عمل شده و ضمن ارائه گزارش به ادارات راه و شهرسازی در سراسر استان، مسیر رسیدگی به تخلفات در این حوزه را هموار سازند.

محبت‌خواه مي‌افزايد: طرح‌های مسكن مهر باید پس از اجرای شبكه‌های خدماتی آب، برق و فاضلاب تحویل متقاضیان شود و در صورتی كه این امكانات در هر یك از طرح‌ها موجود نباشد، از مردم می‌خواهیم كه با گزارش دهی به موقع فرصت را از سودجویان بگیرند.

وی ایجاد فضاهای آموزشی، ورزشی، دینی و فضای سبز در سایت‌های مسكن مهر را جزو وظایف نهادهای مرتبط دانسته و مي‌گويد: زمین‌های لازم برای ایجاد کاربری‌های آموزشی، ورزشی و ساخت مسجد تحویل نهادهای مربوطه قرار داد شده تا مجتمع‌های مورد نظر را بسازند كه در برخی سایت‌ها اقدامات برای ساخت کاربری‌های مختلف اجرا می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در بخش ديگري از سخنان خود اظهار مي‌دارد: 400 واحد مسکن مهر در شهرک ایثار ارومیه آماده بهره برداری شدند.

محبت‌خواه مي‌افزايد: در شهرک ایثار ارومیه، 608 واحد توسط پنج تعاونی مسکن مهر احداث می‌شود که از این تعداد 400 واحد آن آماده تحویل به متقاضیان و 208 واحد باقی مانده نیز در صورت افزایش تسهیلات بانکی به 300 میلیون ریال تا پایان امسال آماده مي‌شوند.

به گفته وي پیگیری‌های لازم در خصوص افزایش تسهیلات بانکی واحدهای مسکن مهر توسط اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی صورت گرفته است.

وی اظهار کرد: اعضای تعاونی‌ها نیز باید پیگیر امور مربوط به تعاونی مسکن خود باشند.

در آذربایجان غربی در شهرهای بالای 25 هزار نفر جمعیت 41 هزار واحد مسکونی و در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت 11 هزار واحد مسکونی مهر احداث شده است.

انتهاي پيام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا