Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

گزارش و گفتگو
۱۳۹۶/۱۲/۰۵          ضرورت تجزیه و تحلیل زوایای مختلف انقلاب برای نسل جوان

بهمن بهرام پور یکی ازمبارزان انقلابی است که به بیان خاطرات خود از دوران شکوهمند پیروزی انقلاب پرداخت، شنیدن خاطرات مبارزین انقلابی از دوران پیروزی انقلاب پس از گذشت قریب به چهار دهه از انقلاب شکوهمند اسلامی خالی از لطف نیست.

"بهمن بهرام پور" در این گفتگو فعالیت ها و خاطرات مبارزه با حکومت ستمشاهی را برایمان بازگو کرد و به بیان خاطرات شنیدنی خود از دوران قبل از پیروزی انقلاب و شور و هیجان انقلابیون پرداخت.

بهرام پور در تمام زمان مصاحبه با حوصله از نقش‌آفرینی‌های مردم منطقه در بزنگاه‌های سیاسی- امنیتی قبل از انقلاب سخن گفت، گاه لبخندش چاشنی مرور خاطراتش می‌شد، گاهی هم نگاهی توام با ناراحتی و صدای بغض آلود داشت.

این پژوهشگر مسایل اجتماعی و فرهنگی ایران، محقق و نویسنده پرتلاش در سال 1329 در روستای طالقان – دهستان حسنلو در بخش «محمدیار» شهرستان نقده چشم به جهان گشود. دروس ابتدائی را تا کلاس ششم در دهستان حسنلو و دوره متوسط را در رشته ادبیات در شهرستان نقده به پایان برد. در ارومیه دوره کاردانی را در هنرستان کشاورزی (انیستیتو تکنولوژی سابق) گذراند و فوق دیپلم ادبیات و زبان انگلیسی را به عنوان شاگرد ممتاز و به صورت غیابی و مکاتبه ای از کالج لندن انگلستان اخذ کرد.

وی از سال 1349 با مطالعه روزنامه ها و مجلات به نوشتن گرایش پیدا می کند به طوری که تاکنون 21 عنوان کتاب در زمینه های علمی، فرهنگی و اجتماعی به چاپ رسیده و 11 عنوان کتاب در حال اخذ مجوز برای انتشار است. مشروح این مصاحبه در پی می‌آید.

بهرام پور سخنان خود را با یک بیت شعر در وصف شهید باکری شروع کرد و سپس با اشاره به چگونگی آغاز مبارزات خود می گوید: در سال 51 در ارومیه دانشجو بودم که به همراه دوستان انقلابی ام از طریق مسجد با علمای مبارز و انقلابی به ویژه حاج اقا حسنی امام جمعه مجاهد ارومیه، ارتباط داشتیم در یکی از روزهای ماه مبارک رمضان در مقابل «مسجد دادخواه» محله «دره چایی» ارومیه مردم جمع شده بودند، در افشای ماهیت گمراه و گمراه کننده گروه ضالّه بهائیت، سخنان روشنگرانه و انقلابی ایراد کردم و بلافاصله دو کتاب معروف بهائیت را جلو چشم مردم آتش زدم که مورد حمایت و پشتیبانی حجت الاسلام حسنی قرار گرفتم شخصی که نامش به لحاظ خدماتی که برای پیروزی انقلاب و بعد از آن داشته است باید باصلابت ادا کرد.

این پژوهشگر می افزاید: پس از سوزاندن کتاب های گروه ضاله بهائیت، به اتهام اهانت به مذاهب و ادیان توسط ساواک دستگیر و دو ماه در ساواک ارومیه و چهار ماه در ساواک تهران زندانی شدم.

وی در ادامه به جو خفقان و فشار رژیم طاغوت در دوران پیش از پیروزی انقلاب اشاره می کند و می افزاید: آن زمان نیروهای انقلاب به شدت از سوی ساواک، عوامل ژاندارمری و شهربانی تحت تعقیب و فشار بودند و نیروهای ساواک مانع فعالیت‌های تبلیغی مبارزان می‌ شدند.

بهرام پور پخش اعلامیه و شرکت در جلسات روحانیون و مبارزین را از عمده فعالیت‌های مبارزان انقلابی عنوان می کند و توضیح می دهد: در سال 1342 که امام خمینی قیام کرد و دستگیر شد، ما می دیدیم که پدرانمان به همراه بزرگان و ریش سفیدان قره پاپاق در دورهمی های شبانه در باره حوادث قم و تهران و ورامین، صحبت می کردند و ما هم در حواشی این ماجراها مسایل اجتماعی و سیاسی را پیگیری و اقدام به توزیع کاست و اعلامیه ها می کردیم که نقش اسماعیل پیام در این زمینه بی نظیر و ستودنی بود.

این پژوهشگر مسایل اجتماعی و فرهنگی، در ادامه سخنان خود ضمن اینکه در ادامه گفتگوی خود از دوست همولایتی اش شهید والامقام حجت الاسلام علی علمی نیک و حمید صداقت پیشه که در پیروزی انقلاب نقش داشتند به نیکی یاد می کند، به نقش آفرینی حجت الاسلام غلامرضا حسنی اشاره و تصریح می کند: حجت الاسلام حسنی، مبارز انقلابی و نستوه تاریخ آذربایجان غربی است که نقش آفرینی کرده و با ایثار و جانفشانی هایش صحنه های به یاد ماندنی خلق کرده است و اگر هزاران کتاب در وصف وی نوشته شود باز هم کم است.

وی با بیان اینکه قره پاپاق مدیون حجت الاسلام حسنی است، خاطرنشان می کند: ایشان در قیام و مبارزه مردم ارومیه با طاغوت نقش محوری داشت و از همین روست که نام، یاد و اقدامات حجت‌الاسلام حسنی در تاریخ ماندگار شده است.

بهرام پور با توجه به تنوع قومیتی منطقه وجود وحدت را عامل پیروزی انقلاب دانسته و بیان می کند: وحدت همه اقشار را در کنار هم جمع کرد تا با مبارزه، پیروزی انقلاب را رقم بزنند.

این محقق و نویسنده، جهت آگاهی ‌دادن و تبیین زوایای مختلف انقلاب ایران، ضرورت تجزیه و تحلیل در این زمینه را تاکید و اضافه می کند: جوان های زیادی پای این انقلاب خون دادند و شکنجه شدند تا به ثمر بنشیند بنابراین باید تلاش کنیم تا تاریخ دوران انقلاب به طرز صحیح به نسل نوپا و جوان منتقل شود.

بهرام پور با بیان اینکه انسان های خوب از بین رفته اند و به حرف های یک عده که انقلابیون واقعی اولیه بودند ترتیب اثر داده نمی شود، تاکید می کند: وارثان انقلاب جوانان و نوجوانان هستند پس بايد آنان را آگاه كرد تا هوشيار باشند.

سخن آخر اینکه:

به يقين در پيروزي انقلاب، شخصيت هاي بزرگي نقش داشتند كه نمي توان در اينجا از همه آنها ياد كرد. شخصیت هایی که هر کدام در دوره یا دوره هایی، پیش و پس از انقلاب اسلامی، نقش مهمی در معادلات کشور ایفا کردند و امروز وظیفه ما رسیدن به فهم و درک درست از انقلاب و شناخت و معرفی یاران واقعی انقلاب است.

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا