گزارش و گفتگو
۱۳۹۶/۰۶/۱۱          عدم توجه به جذابیت‌های بصری در لوازم‌التحریرهای تولید داخلی/ تحصیل با مداد و پاک‌کن خارجی

 

نگین باقری/ با نزدیک‌ شدن به مهر، بازار لوازم التحریر با جنب و جوش و رفت‌و‌آمد زیادی همراه شده است؛ بازار پر زرق و برق و متنوعی که از طیف قیمتی بسیار مختلفی برخوردار است.

از اوایل شهریور روزهای دانش‌آموزان با حس و حال و تکاپوی آماده‌شدن برای مدارس گره خورده است و بخشی از این جنب و جوش همواره در این مقطع از سال در بازار لوازم‌التحریر و وسایل مدرسه قابل مشاهده است.

بازار لوازم‌التحریر در سال‌های اخیر بسیار متنوع‌تر از گذشته شده و تحولات زیادی در آن رخ داده است. هم تولیدات داخلی متنوع‌تر شده و واردات این لوازم از کشورهای مختلف به‌ویژه چین در سال‌های گذشته فزونی یافته است، به همین دلیل بازار لوازم‌التحریر در مقایسه با دهه‌های گذشته که منحصر به ارائه تعدادی اقلام مثل کیف، دفتر، مداد، خودکار، تراش، دفترچه، پاک کن می‌شد، بسیار متفاوت‌تر شده، به شکلی که حتی به یک معنا می‌توان امروز بازار لوازم‌التحریر را یکی از پرزرق و برق ترین بازارها دانست. با وجود داشتن منابع بسیار برای تولید کاغذ و تهیه لوازم‌التحریر با سر زدن به فروشگاه‌ها، با انواع محصولاتی روبه‌رو می‌شویم که عموما ایرانی نیستند.

به‌گفته فروشندگان لوازم‌التحریر بخش عمده از بازار لوازم‌التحریر داخلی، وارداتی است و محصولات چین، مالزی، هند، ژاپن و برخی از کشورهای شرق آسیا، بازار داخل را قبضه کرده‌‌اند و در مقایسه با تولیدات داخلی به‌دلیل کیفیت بهتر و طرح‌های متنوع‌تر و زیباتر از مشتریان بیشتری برخوردارند. از سوی دیگر هم برخی معتقدند بسیاری از لوازم‌التحریر وارداتی تنها ظاهر زیبایی دارند و به‌لحاظ کیفیت از تولیدات داخلی پایین‌تر هستند.

بخش قابل توجهی از لوازم‌التحریر به‌صورت غیررسمی و قاچاق وارد می‌شود که هر چند رقم دقیقی از آن در دسترس نیست، اما بر اساس برخی اظهارات دست کم نیمی از لوازم‌التحریر وارداتی به‌صورت قاچاق از مرزها وارد می‌شود. از طرفی حتی محصولات داخلی هم شباهتی با کالایی که نام آن را ایرانی بگذاریم، ندارد.

تاریخ ادبیات ایرانی سرشار از زمینه‌های لازم برای استفاده در تولیدات مختلفی همچون دفتر‌های مشق یا دیگر محصولات مربوط به تحصیل است. در راستای معرفی هرچه بهتر و عمیق‌تر شخصیت‌های تاثیرگذار کشورمان بهتر است تولیدکنندگان با استفاده از نظرات کارشناسان و همچنین شخصیت‌های فرهنگی، از تصاویر بزرگان ایرانی استفاده کنند و افرادی مانند اسطوره‌های شاهنامه و شخصیت‌های افسانه‌ای، شخصیت‌های تاریخی تاثیرگذار، دانشمندان و ادیبان را در قالبی دلنشین و سازگار با روحیه کودکان و با استفاده از رنگ‌های زیبا هرچه بهتر و کامل‌تر به فرزندان این مرز و بوم معرفی کنند. لوازم التحریر یک فرصت برای معرفی شخصیت‌ها و الگوهای ایرانی به حساب می‌آید و فعالان فرهنگی و پرورشی و تبلیغی باید از این فرصت کم نظیر به خوبی استفاده کنند. متاسفانه با وجود اهمیت آموزش کودکان و نوجوانان و لزوم توجه به حفظ تاریخ و فرهنگ توسط آموزش در مقاطع مختلف تحصیلی، به امور ساده‌ای نظیر جذابیت‌های بصری در لوازم‌التحریر توجه کافی صورت نمی‌گیرد. از طرفی توجه به بحث تولید ملی و تولید داخلی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، به‌گونه‌ای که در مقاطع مختلف و شرایط گوناگون همواره بر این موضوع تاکید شده است.

حمایت از تولیدکننده داخلی باعث رونق اقتصاد می‌شود و همین موضوع بیکاری را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد. برای این امر باید از مشوق‌هایی استفاده کرد. تسهیل واردات یا تولید ماشین‌آلات و دستگاه‌های تولید دفتر و لوازم‌التحریر، سهمیه لواز‌التحریر داخلی برای فرزندان بنیاد‌های انقلاب، کارمندان دولتی، نهادها و سازمان‌های وابسته، تشویق کودکان توسط مدارس و معلمان به استفاده از این وسایل و همچنین شناساندن شخصیت‌ها و الگوهای نقاشی ایرانی به کودکان توسط والدین، می‌تواند نوعی تشویق باشد که گام فرهنگی بزرگی برای تربیت کودکان و نوجوانان است.

بحث قاچاق لوازم‌التحریر نیز باید کنترل شود و در کنار عرضه قانونی لواز‌م التحریر خارجی، ریشه فرهنگی بی‌‌‌توجهی به کالای داخلی اصلاح شود.

یک کیف پر مدرسه چند؟

انواع لوازم‌التحریر بسته به کیفیت، طرح، مدل و برند قیمت‌های بسیار متنوعی در بازار دارند. به‌عنوان نمونه کوله پشتی که جزو اصلی‌ترین وسایل مدرسه است در بازار لوازم‌التحریر بین ۵۰‌هزار تومان تا ۱۸۰‌هزار تومان در مدل‌ها و طرح‌های مختلف قیمت دارد.

قیمت انواع مداد رنگی که مصرف‌کننده زیادی هم دارد در بسته‌بندی‌ها و تعداد مختلف از حدود پنج‌هزار تومان شروع می شود و به بیش از ۳۰۰‌هزار تومان هم می‌رسد. همچنین آبرنگ و گواش که از دیگر ابزارهای نقاشی هستند و مصرف خاص‌تری نسبت به مداد رنگی دارند، در مدل‌های ساده کمتر از ۱۵‌هزار تومان قمیت دارد، اما در کیفیت‌های بهتر و رنگ‌های با کیفیت‌تر و متنوع‌تر بیش از ۷۰۰‌هزار تومان هم در بازار عرضه می‌شود.

 انواع مداد، خودکار و روان‌نویس قیمت‌های بسیار مختلفی دارد. مداد نوکی که مصرف آن از مداد بیشتر شده است در مدل‌های ساده‌تر بین پنج‌هزار تا ۱۰‌هزار تومان قیمت دارد و مداد نوکی‌های با برند معروف‌تر رنج قیمتی بین ۴۰ تا ۱۰۰‌هزار تومان دارد. همچنین مدادهای بسته بندی ساده بین ۳۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان قیمت دارد و انواع خودکار‌های تک‌رنگ قیمتی از کمتر از یک‌هزار تومان تا حدود ۲۰‌هزار تومان در میان برندهای مختلف دارد. در میان انواع دفتر، دفترهای با طراحی ساده‌تر و تعداد برگه کمتر بین سه‌هزار تا هشت‌هزار تومان قیمت دارد و دفترهای با طراحی‌ها فانتزی و با کاغذهای باکیفیت‌تر و تعداد برگ بیشتر بین ۱۵‌هزار تومان تا حدود ۱۰۰‌هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

انواع جامدادی نیز از همین تنوع قیمت برخوردار است، جامدادی که از لوازم پرطرفدار به‌ویژه در میان دانش‌آموزان مقاطع تحصیلی پایین‌تر است از حدود هفت‌هزار تومان شروع می شود و تا بالای ۱۰۰‌هزار تومان هم در بازار لوازم‌التحریر موجود است.

ماژیک‌های رنگ‌آمیزی و ماژیک‌های علامت‌گذاری نیز در برندها و بسته‌بندی‌های مختلف بین سه‌هزار تومان تا ۲۰‌هزار تومان قیمت دارد و ماژیک‌های حرفه‌ای و تخصصی‌تر رنج قیمتی حدود ۱۰۰‌هزار تومان دارد. همچنین تراش‌های کوچک معمولی در اندازه‌‌های کوچک بین دو‌هزار تا پنج‌هزار تومان قیمت دارد و تراش‌های رومیزی که مدل‌های متنوعی در بازار دارند از ۱۰‌هزار تومان شروع می شود و به بالای ۲۰‌هزار تومان می‌رسد. قیمت پاک‌کن‌ها از کمتر از‌هزار تومان در بازار موجود است تا پاک‌کن‌های با کیفیت‌تر که بین پنج‌هزار تا ۱۰‌هزار تومان قیمت دارند.

در میان انواع خط‌کش، خط‌کش‌های ساده حدود دو‌هزار تومان قیمت دارند، شابلون‌ها در قالب‌های مختلف بین سه‌هزار تا هشت‌هزار تومان و خط‌کش‌های مهندسی بیش از ۲۰‌هزار تومان در بازار لوازم‌التحریر عرضه می‌شوند.

همچنین نقاله و گونیا بین‌هزار و 500 تومان تا ۱۰‌هزار تومان مدل‌های مختلفی دارند. در میان انوع پاستل‌ها و مداد شمعی‌ها، مداد شمعی بین ۱۲ تا ۲۰‌هزار تومان فروخته می‌شود و پاستل‌های شمعی و روغنی هم از حدود ۱۰‌هزار تومان آغاز می شود و به حدود ۷۰‌هزار تومان می‌رسد و در شکل‌های حرفه‌ای‌تر قیمتی حدود ۳۰۰‌هزار تومان دارد. چسب‌ها نیز در بازار لوازم‌التحریر بسیار متنوع هستند.

نوار چسب‌های شیشه‌ای بین یک‌هزار تا سه‌هزار تومان قیمت دارد، ‌نوار چسب کاغذی یک‌هزار تا دو‌هزار تومان، چسب‌های مایع چهار‌هزار تا ۱۰‌هزار تومان، چسب قطره‌ای‌هزار و 500 تا دو‌هزار تومان و چسب‌های اکلیلی بین ۱۰ تا ۱۴‌هزار تومان در بازار فروخته می‌شوند.

همچنین در بین انوع منگنه، منگنه‌های ساده‌تر و کوچک بین سه‌هزار تا پنج‌هزار تومان قیمت دارد و منگنه‌های با کیفیت‌تر رنج قیمتی از ۲۰ تا ۸۰‌هزار تومان دارد. انواع پانچ نیز بین پنج‌هزار تا ۱۵‌هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا