گزارش و گفتگو
۱۳۹۴/۰۴/۱۰          کمتر از یک صدم درصد دانش‌آموزان آذربايجان غربي معتاد هستند

امروزه مصرف مواد مخدر یکی از مشکلات فراگیری است که همواره محل نگرانی اقشار مختلف مردم و مسئولین بوده چرا كه ابعاد وسیع عوارض ناشی از مصرف آن می‌تواند زندگی جسمی و روانی فرد و همچنین خانواده، فرهنگ، اقتصاد و اجتماع را به شدت متاثر و متضرر نمايد.

به گزارش ناي قلم، گرچه برای پیشگیری از رواج مصرف مواد مخدر در جامعه بحث‌های مختلفی صورت گرفته، سوء مصرف آن را به طور جامع در بسترهای مختلفی مورد بررسی قرار می‌دهند و راهکارهای متفاوتی اندیشیده شده است، اما با اين وجود زنگ خطر اجتماعی به صدا درآمده و وقت آن رسيده تا مسئولان باید به‌طور ویژه برای برطرف کردن خلأ‌های موجود در جامعه تلاش کنند.

یکی از مسائل پیرامون مواد مخدر که چندین سال است حاشیه‌ساز شده و حرف و حدیث‌های زیادی پیرامون آن زده می‌شود و نگرانی‌های زیادی را موجب شده، بالا رفتن آمار اعتیاد در میان دانش‌آموزان است.

اگر چه به گفته صادق الماسی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربايجان غربي كه در ايسنا منتشر شد طبق آمار بدست آمده اعتیاد دانش آموزان به سیگار و قلیان در مناطق 1 و 2 آموزش و پرورش ارومیه کمتر از یک صدم درصد و در بین دانشجویان علوم پزشکی کمتر از 15 درصد است اما بايد قبول كرد كه آمار اعتیاد دانش‌آموزان، کمش هم زیاد است.

الماسی معتقد است 36 درصد معتادین به سیگار در بین اعضای خانواده خود فرد سیگاری دارند که باید به این امر توجه اساسی شود و با بالا بردن میزان آگاهی خانواده‌ها در این خصوص از میزان گرایش این قشر به تفریحات ناسالم و مواد اعتیاد آور کمتر کنیم.

در هر حال اين خطر جامعه جوان و نوپاي ما را تهديد مي‌كند و بي‌خبري محققان يك جامعه از آنچه زير پوست جامعه مي‌گذرد، فاجعه‌آفرين خواهد بود.

باید آگاه بود و در مسیری درست حرکت کرد، میل نوجوانان و جوانان به داشتن شادی و نشاط، گاه به تباه کردن قسمتی یا حتی زندگی آن‌ها تمام می‌شود، شادی‌های کوچک و زود گذر که غم‌های بزرگ و پایدار می‌آفرینند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان غربی همچنين اعلام كرده است تا آغاز سال تحصیلی جدید طرح پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد در خوابگاه‌های دانشجویی ارومیه اجرا می‌شود همچنين به منظور شناسایی آسیب‌های اجتماعی در حوزه اشتغال جوانان کمیته‌های تخصصی اشتغال راه‌اندازی می‌شود.

به گفته وي همچنين مرکز آموزش اشتغال در یک کیلومتری جاده سلماس با دارا بودن 58 غرفه و مغازه به منظور اشتغال‌زایی جوانان راه‌اندازی می‌شود که در آن آموزش‌های همگانی و فنی و حرفه‌ای ارائه می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌غربی به امر پیشگیری در خوابگاه‌های دانشجویی نيز اشاره کرده و می‌افزاید: با توجه به اینکه دانشجویان شهرستانی امانتی در دست ما محسوب می‌شوند باید در حفظ و نگهداری آن‌ها دقت لازم به عمل آید بنابراین تلاش می‌شود در سال تحصیلی جدید اقدامات پیشگیری در خوابگاه‌های دانشجویی با جدیت بیشتری انجام شود.

الماسی با بیان اینکه 40 درصد از دانش‌آموزان مدارس هیئت‌امنایی و شاهد تحت آموزش اجتماعی قرار گرفته‌اند تصریح کرد: در سال 94 تلاش می‌شود اجتماعی کردن پیشگیری از اعتیاد با همکاری رسانه‌های جمعی اتفاق افتد.

فرماندار ارومیه نيز تاكيد می‌کند در مدارس بیشتر به امر پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر توجه شود.

عباس حسن خانی می‌افزاید مواد مخدر منجر به ایجاد آسیب‌های اجتماعی متعددی در جامعه می‌شود باید با این امر توجه بیشتری شده و در مدارس آموزش‌های لازمه برای پیشگیری و مبارزه ارائه شود.

وی با تاكيد بر تهیه اطلس اجتماعی شهرستان ارومیه، تصريح می‌کند: از دیگر سیاست‌های سال 94 شناسایی مناطق آلوده است که با تهیه اطلس اجتماعی می‌توان این مناطق را شناسایی و اقدامات پیشگیری را انجام داد.

حسن خانی با بیان اینکه باید به جد پیگیر شناسایی مناطق آلوده شهری باشیم تاكيد می‌کند: شناسایی نقاط آلوده به مواد مخدر و مناطق آسیب پذیر شهر در دستور کار قرار گرفته و در این زمینه برنامه ریزی‌های لازم انجام می‌شود.

فرماندار ارومیه به اقداماتی که توسط شهرداری ارومیه در مناطق حاشیه شهری انجام گرفته اشاره و بیان کرد: فضاهای شناسایی شده توسط شهرداری به پارک و اماکن فرهنگی تبدیل شده که سبب جلب رضایت شهروندان نیز شده است.

حسن خانی با اشاره به اینکه طی اقداماتی معتادین از حاشیه شهر جمع آوری شده‌اند، می‌افزاید: معتاد بیمار است و نباید از جامعه طرد شود اما با جمع آوری معتادین و کم‌تر شدن ارتباط با افراد جامعه قبل از درمان جامعه پذیر در بین اقشار جامعه را افزایش می‌یابد.

فرماندار ارومیه اضافه می‌کند جمع آوری معتادین متجاهر یکی از اقدامات خوبی بوده که در سال 93 در راستای پیشگیری و مبارزه با آسیب‌های اجتماعی انجام شده و باعث شده آمار جرایم و آسیب‌های اجتماعی تا حدودی کاهش یابد.

وی با بیان اینکه بیشتر خوابگاه های شهر به صورت خودگردان اداره می‌شوند باید نظارت جدی در این زمینه صورت گیرد اظهار می‌دارد: با توجه به اینکه امکان آسیب پذیری در قشر دانشجو بیشتر ملاحظه شده باید در این راستا برنامه مدونی در خوابگاه برای پیشگیری از اعتیاد اجرا شود.

از جمله موضوع‌های نگران کننده در عصر حاضر، توسعه آسیب‌های اجتماعی به ویژه موادمخدر می‌باشد که با امعان نظر به مؤلفه‌های فوق‌الاشاره بايد گفت که مصرف مواد مخدر در بین جوانان رواج يافته و در بين نوجوانان نیز در حال افزایش است اين معضل مراکز آموزشی «مدارس و دانشگاه‌ها» را درنوردیده و به یکی از چالش‌های فرا روی متولیان و دست‌اندرکاران امر آموزش و تربیت تبدیل شده است كه براى مقابله با این بحران ضرورت توسعه و تقویت فعالیت‌های پیشگیری از مصرف موادمخدر در سطح مراکز آموزشی (از دوران مهد کودک تا آموزش عالی) به صورت پیوسته، منسجم و برنامه‌ای امری بدیهی می‌باشد تا بدین ترتیب شاهد مصون‌سازی آینده‌سازان ایران اسلامی هستند، باشیم.

ذكر اين نكته نيز خالي از لطف نيست كه مدارس به تنهایى نمی‌توانند از عهده حل تمام مشکلات و نابسامانی‌های اجتماع در خصوص آموزش و پرورش دانش آموزان برآيند اما می‌توانند گام‌های موثرى در زمینه آموزش و آگاهى آنان براى رویارویى با پیامدها و عواقب سوء این آسیب‌ها و انحرافات بردارند.

به هر حال باید گفت با حرکت در مسیر شفاف سازی و تصمیم به بیان واقعیت‌های آسیب اجتماعی در مدارس می‌توان گام بلندی در بعد فعالیت‌های پیشگیرانه برداشت و سایر ارگان‌ها و نهاد های متولی بهداشت و سلامت روح و روان و فرهنگ جامعه را به انجام مسئولیت‌های خود فرا خواند تا آن‌ها با وجود دریافت ردیف‌های بودجه از ملت و دولت پشت این انکار های آموزش و پرورش پنهان نشوند و چشم به واقعیت‌ها نبندند.

انتهاي پيام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا