گزارش و گفتگو
۱۳۹۶/۰۱/۱۵          بهت و حیرت شهروندان ترکیه از استقبال ایرانیان از سفر به این کشور

اشتغالزایی یک گردشگر برای کشور از همه جهات قابل بررسی است، هتلداری، حمل و نقل، سوغات و خرید، غذا و خوراک، رونق مکان های گردشگری، اقتصاد عمومی...

براساس گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری در سال 2013 تعداد 101 میلیون نفر (3.4 درصد از کل شاغلان) به طور مستقیم در صنعت گردشگری و 285 میلیون نفر (8.9 درصد از کل شاغلین) در اقتصاد گردشگری به طور مستقیم و غیرمستقیم مشغول به فعالیت بوده اند. بنابر پیش بینی‏های این گزارش، اعداد فوق برای ایران به ترتیب 415 هزار نفر (1.9 درصد از کل شاغلین) و 1.2 میلیون نفر (5.3 درصد از کل شاغلین) ذکر شده اند.

در این بین گردشگران ایرانی که برای گذراندن تعطیلات 13 روزه نوروزی خود سفر به شهر وان ترکیه را از مسیر زمینی و از گذرگاه مرزی «کاپی کوی» (رازی) انتخاب کرده بودند، با حضور گسترده خود در مراکز خرید و تفریحی این شهر، بهت و حیرت اهالی را برانگیختند و در هنگام بازگشت به کشورشان رضایت کامل خود از این سفر را ابراز کردند.

شهر وان که یکی از مقاصد مهم تعطیلات نوروزی گردشگران ایرانی محسوب می شود، طی این روزها شاهد حضور پرتعداد اتباع ایرانی بود.

با آغاز روند بازگشت گردشگران ایرانی، شماری زیادی از آن ها با رضایت کامل از سفر خود به ترکیه، از گذرگاه مرزی کاپیکوی وارد خاک کشورشان شدند.

فاتح چیفتچی، معاون وزیر گمرک و تجارت ترکیه در گفتگو با خبرنگار آناتولی اعلام کرد که طی سه ماه اخیر بالغ بر 103 هزار نفر ایرانی از گذرگاه مرزی کاپیکوی وارد خاک کشور شدند که شماری زیادی از آنها همزمان با روزهای پایانی تعطیلات نوروزی به کشورشان برگشتند.

وی با بیان این که طی ماه های مذکور همچنین 58 هزار ایرانی دیگر از گذرگاه گمرکی «اسن دره» واقع در حکاری وارد ترکیه شده اند، اظهار داشت: تا کنون 52 هزار و317 نفر از آن ها به ایران بازگشته اند.

محی الدین آی‌دمیر، مدیرعمل اتحادیه اتاق تجار و صنعتگران وان ترکیه نیز در این باره گفت: بازرگانان از انبوه گردشگران ایرانی که به این شهر آمدند، بهت زده شده و برای پذیرایی شایسته از مسافران و گردشگران ایرانی در سال آینده تلاش های بیشتری خواهند کرد.

عمده شهروندان ایرانی که برای گذراندن تعطیلات نوروزی خود در شهر وان به سر می بردند، در مورد دلیل انتخاب این شهر به عنوان مقصد سفر خود معتقند که قیمت ها در این شهر ارزانتر از ایران است و این در حالی است که طبق اعلام مدیران سازمان میراث فرهنگی، نیمی از ظرفیت هتل های داخل کشور در ایام نوروز خالی ماند!

علی اصغر شادجو





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا