گزارش و گفتگو
۱۳۹۴/۰۴/۰۹          کاهش اثر نقص فنی وسایل نقلیه سنگین در تصادفات

روحينا مجيدي

ایمنی عبارتی که با پارادوکس بسیاری همراه است، به زبان آوردنش در کنار احساس اطمینانی که در انسان به وجود می‌آورد باری از ترس و اضطراب را نیز دارد، معنا و مفهوم اصلی ایمنی به ویژه زمانی که عزمی برای سفر جزم شود و باری برای قدم نهادن در مسیر پرپیچ و خم جاده‌ها بسته می‌شود و قرآن در چهارچوب درب‌ها برای رد شدن مسافر بالا می‌رود، احساس می‌شود.

به گزارش ناي قلم، یکی از الزامات اصلی سفر با اطمینان خاطر بالا برای مترددین جاده‌ها، ایمنی و اعتماد به مولفه های فنی وسایل نقلیه جاده ای بوده که مراکز معاینه فنی مهم‌ترین ابزارهای حصول اطمینان در این زمینه است.

هم اکنون هفت مرکز معاینه فنی وسایل نقلیه سنگین در آذربایجان غربی مجوز فعالیت دارند که مسئولیت کنترل فنی وسایل نقلیه سنگین را عهده دار هستند، معاون ایمنی، فنی و بهره برداری اداره کل حمل و نقل و پایانه های آذربایجان غربی در این ارتباط گفت: از هفت مرکز معاینه فنی وسایل نقلیه سنگین موجود در استان شش مرکز در حال فعالیت هستند که کنترل‌های مستمر کارشناسان اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان از این مراکز انجام می‌گیرد.

اسماعیل سهرابی تست میزان صدا، لغزش جانبی چرخ‌ها، کیلومتر شمار، ترمزها، توزین خودرو، باک غیر استاندارد را از جمله تست‌های مراکز معاینه فنی برای افزایش ایمنی سفرهای جاده ای عنوان کرد و گفت: عامل نقص فنی همیشه از سوی کارشناسان راهنمایی و رانندگی یکی از مؤلفه های مهم و تاثیر گذار در تصادفات جاده ای عنوان می‌شود و مراکز معاینه فنی و تلاش برای بهبود فعالیت آن‌ها راهی برای کاهش این عامل است.

معاون ایمنی، فنی و بهره برداری اداره کل حمل و نقل و پایانه های آذربایجان غربی اضافه کرد: پراکندگی متوازن این اماکن خدماتی و ایمنی در شمال، جنوب و مرکز استان با هدف تسهیل در دسترسی رانندگان وسایل نقلیه سنگین فعال به این مراکز برای انجام تست فنی و افزایش ایمنی فنی خودرو در سفرهای جاده ای انجام شده است.

وی با بیان اینکه ارتقای ایمنی سفرهای جاده ای مهم‌ترین اولویت کاری این اداره کل به شمار می‌رود، اظهار کرد: در این ارتباط توجه به فعالیت صحیح و بدون خطای مراکز معاینه وسایل نقلیه سنگین از یک طرف و از سویی دیگر حساس‌تر کردن مدیران فنی به کنترل با دقت این وسایل برای جلوگیری از بروز هر نوع سانحه ای به دلیل نقص فنی همواره در راس برنامه های این اداره کل قرار دارد.

رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل حمل و نقل و پایانه های آذربایجان غربی هم با اشاره به برخط سازی فعالیت مراکز معاینه فنی استان یادآور شد: این اقدام با هدف کاهش هر نوع احتمال خطای ناشی از دخالت انسانی در روند کنترل وسایل نقلیه سنگین مراجعه کننده به مراکز معاینه وسایل نقلیه سنگین انجام شده است.

وی ادامه داد: با برخط سازی مراکز معاینه فنی وسایل نقلیه سنگین امکان انجام صوری تست‌ها تا حد زیادی از بین رفته است و کنترل‌های اساسی بدون دخالت اپراتور انجام می‌شود.

فاریابی اضافه کرد: پیش‌تر نتایج تست‌های فنی وسایل نقلیه سنگین بعد از کنترل توسط دستگاه‌ها توسط اپراتورها تایید و به صورت دستی در سیستم صدور برچسب ایمنی ثبت می‌شد اما با برخط سازی سیستم کنونی امکان ثبت اتوماتیک آن‌ها توسط دستگاه بدون دخالت دستی انسان فراهم شده است.

رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل حمل و نقل و پایانه های آذربایجان غربی با بیان اینکه سیستم کنونی امکان ارائه برچسب فنی بدون حضور وسیله نقلیه در مراکز معاینه فنی را از بین برده است، اضافه کرد: با راه اندازی این سیستم دوربین‌های پلاک خوان در مراکز معاینه فنی نصب شده است و تنها با حضور فیزیکی ناوگان در این مراکز امکان پذیرش و ثبت نام برای انجام تست‌ها و دریافت کارت و برچسب معاینه فنی وجود خواهد داشت.

وی یادآور شد: گذشته از نظارت‌های مستمری که از طریق دوربین‌های پلاک خوان برای کارشناسان اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در محل کار فراهم شده است، تیم‌های نظارتی این اداره کل به صورت محسوس و نامحسوس و نسبت به کنترل فعالیت‌ها اقدام می‌کنند.

فاریابی با اشاره به عملکرد یک سال گذشته مراکز معاینه فنی وسایل نقلیه سنگین آذربایجان غربی تصریح کرد: در این مدت افزون بر 31 هزار دستگاه انواع وسایل نقلیه به این مراکز مراجعه کردند که از این تعداد بیش از 27 هزار موفق به دریافت برچسب فنی و نزدیک به 4 هزار دستگاه از تست‌ها فنی این مراکز رد شدند.

این مقام مسئول خواستار حساس‌تر شدن صاحبان وسایل نقلیه برای انجام تست‌های فنی صحیح اظهار کرد: صاحبان این وسایل نقلیه باید از مراکز معاینه فنی احراز واقعی مشکلات فنی خودروهای خود را بخواهند و از سهل انگاری در این ارتباط خودداری کنند.

انتهاي پيام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا