گزارش و گفتگو
۱۳۹۴/۰۴/۰۸          تابلوی عبور ممنوع آذربایجان غربی بر بیماری تب کریمه کنگو

با شروع فصل تابستان يكي از خطرناك‌ترين بيماري‌هاي واگيردار هم اولين قرباني‌اش را گرفت. تب کریمه کنگو یک بیماری خونریزی‌دهنده با تب حاد است که به وسیله کنه منتقل می‌شود، چون برای اولین بار در کریمه اوکراین و قبل از آن در کنگو دیده شده به تب کریمه کنگو معروف است.

به گزارش ناي قلم، این بیماری در میان حیوانات اهلی علامت ندارد ولی کنه‌ای که ناقل این بیماری است به پوست می‌چسبد و بدن حیوان را آلوده می‌کند، بعد از آلوده شدن، از جای جای بدن خون می‌آید و باعث اختلال در پلاکت خون و پایین آمدن گلبول سفید خون می‌شود، همچنین اختلال خونریزی در بدن، خونریزی مغزی، خونریزی بینی، دستگاه گوارش و تب به دنبال دارد.

با گذشت هفت روز از شروع تیر ماه تا امروز سه قربانی در مازندران، کرمانشاه و خراسان رضوی برای تب کنگو گزارش شده‌ است اما خوشبختانه معاون سلامت اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی تاکید کرد: نگرانی از تب کریمه کنگو در آذربایجان غربی وجود ندارد و اقدامات پیشگیرانه علیه این بیماری و بیمارهای دیگر دامی، در برنامه دامپزشکی استان قرار دارد.

حسین دهقانی در گفت و گو با نای قلم افزود: خوشبختانه با اقدامات انجام شده پیشگیرانه تاکنون موردی از تب کریمه کنگو در آذربایجان غربی گزارش نشده است.

وی افزود: از اول تیرماه سال جاری دامپزشکی آذربایجان غربی سم‌پاشی 180 هزار راس گاو، دو میلیون راس گوسفند و دو میلیون متر مربع مساحت جایگاه های دامی را آغاز کرده است.

دهقانی همچنین اظهار کرد: همچنین تمام مراکز تولید و عرضه گوشت دام باید بر روی هر لاشه چهار پلمپ امنیتی گوشت نصب کنند که این نشانه دلیل بر سالم، پاک و حلال بودن گوشت استحصال شده است.

وی اظهار کرد: متأسفانه کشتارهای غیرمجاز در حاشیه شهرها امنیت غذایی و سلامت جسم و روح شهروندان را به خطر می‌اندازد و برای جلوگیری از این مشکل و معضل اجتماعی باید مسئولین و مردم همکاری لازم را داشته باشند و پیش بینی می‌شود این طرح در رفع این معضل کمک خواهد کرد و شهروندان باید بدانند هر لاشه گوشتی که در مراکز عرضه گوشت بدون این پلمپ‌ها به فروش برسد گوشت غیرمجاز بوده و سلامت بهداشتی آن گوشت مورد تردید بوده و به عبارتی ناظر شرعی و ناظر بهداشتی بر آن نظارت نکرده‌اند.

به گفته معاون سلامت اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی در این طرح پلمپ‌ها به سه رنگ مختلف بر روی لاشه‌ها نصب می‌شود که هر رنگ بیانگر نوع دام (گاو – گاو میش – گوسفند و بز) بوده و جنسیت دام ذبح شده هم در این پلمپ درج شده است.

وی ادامه داد: تماس مستقیم با دام و یا انسان آلوده و ترشحات آن، تماس با کنه‌های گزنده ناقل ویروس بیماری، تماس با فرآورده‌های خام حاصل از دام آلوده از عمده راه‌های انتقال این بیماری به انسان است.

 دهقانی با تاکید بر اهمیت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان، اظهار داشت: تماس مستقیم با دام و یا انسان آلوده و ترشحات آن، تماس با کنه‌های گزنده ناقل ویروس بیماری، تماس با فرآورده‌های خام حاصل از دام آلوده از عمده راه‌های انتقال این بیماری به انسان است.

وی اذعان داشت: کنه هیالوما عامل اصلی انتقال این ویروس است و در فصول گرم سال که زمان رشد و تکثیر کنه‌ها می‌باشد این بیماری شیوع پیدا می‌کند و اگر دا‌م‌ها اگر آلوده شوند، علائمی ندارند و به دلیل حجم بالای دام‌ها در کشور، قابل تشخیص توسط دامپزشک و دامدار نیستند.

این مقام مسئول اشاره کرد: افرادی مثل کارگران کشتارگاه، قصابان، کشاورزان، چوپانان، دامداران و دامپزشکان به دلیل سرو کار داشتن با دام و پزشکان و مشاغل وابسته بیمارستانی بیش از دیگران در معرض خطر هستند.

وی با ارائه توضیحاتی در مورد طرح استفاده از سیستم پیش سرد گوشت گوسفندی اذعان کرد: با راه‌اندازی سیستم‌های پیش‌سرد در کشتارگاه‌ها لاشه کشتار گوسفند به مدت 24 ساعت در دمای یخچال قرار می‌گیرد و به علت کاهش دما، شرایطی ایجاد می‌شود که امکان رشد میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زا در گوشت از بین می‌رود.

وی ادامه داد: بهتر است از گوشت‌هایی که حداقل 24 ساعت در پیش‌سرد کشتارگاه و یا یخچال سرد شده باشند، استفاده شود.

دهقانی با اشاره به وجود خون تازه در جگر گوسفند یا گاو عنوان کرد: لازم است که قبل از مصرف جگر حتما به مدت 48 ساعت در داخل یخچال قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه عامل اصلی انتقال این ویروس کنه‌ها هستند بیان کرد: بهترین راه پیشگیری از این ویروس عدم تماس با دام و ذبح آن به صورت سنتی است زیرا از طریق پاشیدن خون دام روی پوست این بیماری منتقل می‌شود.

معاون سلامت دامپزشکی استان آذربایجان غربی با تاکید بر احتمال افزایش شیوع بیماری به‌خصوص در فصول گرم سال ابراز داشت: ضروری است مردم در انتخاب و مصرف گوشت دقت کنند و ذابحان نیز در هنگام ذبح دام‌ها از لباس کار کامل و یکسره، کلاه، دستکش، چکمه، عینک محافظ استفاده کنند تا از گزش کنه‌ها و ورود آن‌ها به داخل لباس جلوگیری شود.

وی با تاکید بر اجتناب از کشتار دام در منازل، معابر و مکان‌های عمومی بیان کرد: ذبح دام باید به درستی انجام شود و شیردوشان و دامداران نیز از له کردن و کشتن کنه‌ها بدون دستکش خودداری کنند و مردم از گوشت مورد تائید سازمان دامپزشکی استفاده کنند.

دهقانی با اشاره به اینکه ممکن است برخی خانواده‌ها تعطیلات آخر هفته خود را به مناطق روستایی اطراف شهر بروند خاطرنشان کرد: لازم است از استراحت در مراتع که گاهی محل عبور دام است جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: رعایت بهداشت و پیشگیری از بیماری‌هایی چون تب کریمه کنگو نیازمند تلاش و پیگیری همه دستگاه‌ها می‌باشد و امید است با همدلی بیش‌تر سازمان‌های ذی‌ربط بتوانیم در راستای مقابله با بیماری‌های مشترک گام‌های خوبی برداریم.

انتهای پیام/

 





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا