گزارش و گفتگو
۱۳۹۵/۱۰/۰۵          شبکه‌های اجتماعی؛ فرصتی که به باریکه یک مو قابلیت تبدیل شدن به تهدید را دارند

شبکه‌های اجتماعی موبایلی از جمله فرصت‌هایی هستند که بر اثر پیشرفت روزافزون فناوری در اختیار شهروندان قرار گرفته‌اند.

به گزارش نای قلم، حقیقت این است که تلفن‌ همراه هوشمند باعث شده انسان امروزی به واسطه "آگاهی آنلاین" به موجودی "برخط" تبدیل شود به طوری که بدون حضور فیزیکی و محدودیت زمانی، امکان انتشار‌‌ ‌دیدگاه و استفاده از اخبار و اطلاعات در حوزه های مختلف را دارد.

شبکه‌های اجتماعی ويژگي هايي دارند كه بر خلاف رسانه هايی مثل راديو يا تلويزيون، بر بستر اينترنت به كاربران خود خدمات ارايه مي دهند، لذا شبکه‌های اجتماعی موبایلی توانسته اند ماهیت جنبش را متحول ‌کند چه بسا جنبش های جدیدی بیافریند که پیش از این چنین فرصتی وجود نداشت، فرصت‌هایی که به باریکه یک مو قابلیت تبدیل شدن به تهدید را دارند.

اين مجموعه ها با ايجاد پوشش خبري كامل در زمينه هاي مختلف اعم از اجتماعي، سياسي، اقتصادي و... سعي در جهت دهي به افكار عمومي به سمت اهداف خود را دارند، از اين رو شناخت نحوه اطلاع رساني شبكه هاي اجتماعي مجازي امري لازم و ضروري پنداشته مي شود.

رئيس پليس فتاي فرماندهي انتظامي استان نیز امروز در نشست خبری تاکید کرد: گسترش استفاده از تلفن همراه و شبکه های موبایلی که امروزه در اختیار هر فردی قرار دارد نیازمند نظارت صحیح والدین است که متاسفانه به دلیل عدم آگاهی در حوزه فضای مجازی و بی تفاوتی خانواده ها نسبت به این فضا هر روز شاهد روند رو به رشد جرایم فضای مجازی هستیم.

سرهنگ حسن کوره بلاغی اظهار کرد: امروزه اینترنت مرزهای تازه ای در شکل گیری ارزش ها و هویت یابی پیش روی جوانان قرار داده است به طوری که بخش عمده ای از فراغت جوانان صرف گفت و گو در نرم افزارهای پیام رسان می شود.

جوانان و بانوان در تیررس خطرات و اتفاقات ناگوار هستند

وی افزود: با توجه به گسترش فضای مجازی و اهمیت آن که به یک فضای حقیقی تبدیل شده است، مردم  به ویژه جوانان بیشتر اوقات خود را در این فضا سپری می‌کنند و متاسفانه در تیررس خطرات و اتفاقات ناگوار هستند.

رئيس پليس فتاي فرماندهي انتظامي استان بانوان را نیز بیشترین قربانیان فضای مجازی برشمرد و خاطرنشان کرد: متاسفانه بیشترین آسیب در این خصوص به استناد پرونده های تشکیل شده در پلیس فتا متوجه بانوان بوده است که در بسیاری از موارد دچار آسیب های جدی در این خصوص شده اند.

به گفته کوره بلاغی با تولد شبکه‌های اجتماعی اتفاقات خاصی در حال وقوع است و قشرهای متفاوتی را شاهد هستیم که بعضی افراد در قالب غیرواقعی و دروغین خود را پنهان کرده تا به اهداف پلید خود برسند.

وی با بیان اینکه فضای مجازی علیرغم فرصت های زیادی که دارد تهدیداتی را برای سلامت روان و سلامت جسم کاربران به وجود آورده است، متذکر شد: یکی از ویژگی های فضای مجازی پنهان ماندن هویت است که مجرمان از این ویژگی برای رسیدن به مقاصد و اهداف شوم خود حداکثر استفاده را می کنند.

افزایش ۸۷ درصدی جرایم سایبری در آذربایجان غربی

رئيس پليس فتاي فرماندهي انتظامي استان در ادامه سخنان خود در قالب آمار به جرایم رخ داده در این حوزه اشاره و اضافه کرد: در اواخر سال 89 که پلیس فتا به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد 9 جرم تعریف شده وجود داشت که امروز این تعداد افزایش یافته است.

کوره بلاغی تصریح کرد: در 9 ماهه سال 95 در بین 10 استان کشور، آذربایجان غربی جزء گروه "الف" است و افزایش ۸۷ درصدی جرایم سایبری به نسبت سال قبل را داشتیم که نگران‌کننده نیست چرا که این افزایش در دیگر استان تا 103 درصد نیز می‌رسد.

وی با بیان اینکه امسال در مقایسه با سال گذشته ۹۶ درصد کل جرایم کشف شده است، افزود: در این بازه زمانی 428 نفر با درصد ترکیبی 83 درصد آقا و 17 رصد خانم شناسایی، دستگیر و تحویل مقامات قضایی شده است.

رئيس پليس فتاي فرماندهي انتظامي استان در ادامه افزود: بخش بندی جرایم در حوزه ماموریت پلیس فتا به سه بخش "جرایم اخلاقی و هتک حرمت"، "مزاحمت جرایم اقتصادی مثل کلاهبرداری و برداشت از حساب به صورت غیرقانونی" و "جرایم اجتماعی چون تهدید و اخاذی" بوده است که از نظر فراوانی، هتک حیثیت و نشر اکاذیب، برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی، مزاحمت‌های اینترنتی، کلاهبرداری، تهدید و اخاذی بیشترین تخلفات را شامل می‌شود.

کشف 66 درصد جرایم اقتصادی در استان

کوره بلاغی تصریح کرد: 41 درصد با هدف انتقام جویی به دلایل متفاوت، 32 درصد اثبات توانایی شخصی، 22 درصد منافع مالی و پنج درصد موارد ضداخلاقی است که بیش از 90 درصد جرایم در حوزه مسایل اقتصادی کشف شده است.

رئيس پليس فتاي فرماندهي انتظامي استان با ذکر اینکه عدم آشنایی افراد با atm یا موبایل یا برخورد با صفحات فیشینگ اصلی‌ترین محورهای تخلفات اقتصادی است، ارزش ریالی پرونده های متشکله در زمینه تخلفات اقتصادی را 450 میلیون تومان اعلام کرد که 66 درصد آن کشف و به مالباخاتگان عودت داده شده است و باقی مانده نیز در دست بررسی و رسیدگی است.

وی افزود: شاخص ناجا برای کشف پرونده‌ها 85 درصد است این در حالیست که در استان 96 درصد پرونده‌ها منجر به کشف شده است، ضمن اینکه در مدت 65 روز باید پرونده‌ها تکمیل می‌شد که میانگین آذربایجان غربی 23 روز است.

آموزش تهديدات فضاي مجازي توسط فتا

وي ادامه داد: پليس فتا استان در راستاي پيشگيري از جرايم فضاي مجازي اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي مختلف کرده است.

رئيس پليس فتاي فرماندهي انتظامي استان، ادامه داد: در اين راستا 238 مورد دوره آموزشي در زمینه آگاه‌سازی براي قشر هاي مختلف دانش آموزان، نوجوانان، جوانان، کارمندان دولت و ... برگزار شده است.

وی یادآور شد: در راستای بالا بردن سطح آگاهی های عمومی مردم، واحد پیشگیری با 11 هزار بروشور و 11 هزار سی دی در مدارس و در بین مردم پخش شده است.

رئيس پليس فتاي فرماندهي انتظامي استان افزود: در همین حوزه برنامه های فرهنگی در ادارات، سازمان ها، مساجد و رسانه های گروهی انجام شده است.

وی در خصوص حوزه اطلاعات این پلیس نیز گفت: از 310 کافی نت سال گذشته 143 مورد به دلیل مشکلات شخصی جمع آوری شده اند.

کوره بلاغی افزود: در حال حاضر 167 کافی نت مجوزدار فعال هستند که از این تعداد 135 مورد دارای پروانه کسب و 32 فقره فاقد پروانه کسب و مجبور به اخذ مجوز هستند.

 پليس فتا با گردانندگان کانال ها و گروه های مجرمانه برخورد مي کند

رئيس پليس فتاي فرماندهي انتظامي استان تاکید کرد: براي حفاظت از کاربران تمام شبکه هاي اجتماعي توسط پليس فتا پايش مي شود.

وي با بیان اینکه پليس فتا با مدیران گروه ها و کانال هاي مجرمانه که علیه دین، مقدسات و مسئولان نظام فعالیت می کنند، برخورد مي کند، متذکر شد: بیش از 70 درصد پرونده ها در این زمینه هستند.

کوره بلاغی گفت: در اين راستا مدیران تعدادي از کانال ها و گروه هاي تلگرامي مجرمانه شناسايي و تذکرات لازم داده می شود که در صورت ادامه فعالیت به مراجع قضایي ارجاع داده می شود.

وی گفت: اعضای گروه و کانال ها اگر شاکی خصوصی داشته باشد در محاکم قضایی مورد رسیدگی قرار می گیرد.

***

به واقع نمی‌توان همه چیز را کنترل و بر آن نظارت کرد اما لازم است در برخورد با پدیده‌های نوین ارتباطات که روز به روز خود را بر ما تحمیل می‌کنند توانایی بیشتری نشان دهیم و به شیوه‌های معقول خود را از آسیب‌های استفاده بیش از حد آن مصون کنیم.

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا