گزارش و گفتگو
۱۳۹۵/۰۸/۲۶          از دمیدن روح رنگ در کالبد چاپ تا قله فناوری اطلاعات

هنوز دو دهه از عمر بومی سازی چاپ رنگی در آذربایجان غربی نمی گذرد. صنعت چاپ استان علی رغم پیشرفت هایی که در سالهای اخیر داشته هنوز از خیلی استانهای همتراز خود جوان تر است.

چاپ چهار رنگ یا همان چاپ تمام رنگی و طراحی گرافیک کامپیوتری عمری کمتر از بیست سال در این استان دارند. تکنیکی که از یک مغازه کوچک در زیرزمین پاساژ خرم واقع در خیابان خیام جنوبی شکل گرفت. آتلیه گرافیک «نیک افزار». دکتر رضا عطاری، مهندس محمد جباری و یک نوجوان کم سن و سال و فوق العاده باهوش و خلاق در این مکان کوچک اولین بار طراحی گرافیک در محیط Corel Photo Paint / Corel DRAW را در آذربایجان غربی باب کردند. کاری که پیشتر با مشقت فراوان و انجام سفارشات در شهرهای دیگر انجام می گرفت.

از آن سالها و شروع ترقی صنعت چاپ و تبلیغات تا رسیدن به امروز که آذربایجان غربی یکی از مدعیان این صنعت در کشور است و فراز و فرودهایی که صنعت تبلیغات از دیوار نویسی سنتی به فضای مجازی و فناوری اطلاعات رسیده، می خواهیم گفتگویی داشته باشیم با همان نوجوان با استعدادی که امروز تبدیل شده به یکی از مدیران موفق صنعت تبلیغات و فناوری اطلاعات. محمد خدایی.

متولد 1364 است و فارغ التحصیل رشته نرم افزار و دانشجوی ترم آخر نرم افزار مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد اورمیه، عضو رسمی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، دارای مدارک متعدد طراحی گرافیک، عکاسی صنعتی و برنامه نویسی از صدا و سیما تا مرکز آموزش فنی حرفه ای، دیوار اتاقش پر است از تقدرنامه هایی از نمایندگان مجلس تا مدیران دولتی و صاحبان صنایع، از 11 سالگی کارش را نزد دامادشان آغاز کرده. با نرم افزارهای آن زمان یعنی زرنگار و کورل ۶.

می گوید: تا پیش از سال 77 در اورمیه چاپ چهار رنگ چه به لحاظ تجهیزات چاپی مدرن و چه به لحاظ وجود تجهیزات پیش از چاپ نداشتیم. روی همین اساس سفارشات رنگی چندانی هم نمی رسید دستمان. همان سفارش های محدود هم تا پیش از این زمان راهی تبریز می شدند. تا اینکه آتلیه نیک افزار به مدیریت آقایان عطاری و جباری تصمیم گرفتند طراحی گرافیک نرم افزاری را (البته با نرم افزار های محدود آن زمان) به صورت کاملا علمی در ارومیه شروع کنند و من هم در کنارشان آموزش های لازم را دیدم.

آن موقع بیشتر سفارش ها طراحی رنگی کارت ویزیت بود که البته به دلیل دشوار بودن خدمات قبل چاپ و فرم چینی و انجام چاپ و مراحل بعد از چاپ در تبریز بسیار گران در می آمد.

نیک افزار همچنین نخستین بار صفحات اول و آخر نشریات محلی را رنگی کرد. اولین بار اگر خاطرم باشد هفته نامه امانت رنگی طراحی شد. بعدها هفته نامه صدای اورمیه هم چاپ رنگی را تجربه کرد و نهایتا هفته نامه ندای سلدوز که همه شماره های نخستش را که رنگی می بست، ما در نیک افزار طراحی می کردیم.

سالهای آخر دهه هفتاد را باید دوران جهش صنعت چاپ و تبلیغات استان دانست. کم کم چاپخانه های اورمیه هم سفارش های رنگی گرفتند به جهت افتتاح چندین لیتوگرافی دیجیتال در آن زمان و این صنعت بومی سازی شد.

نمود طراحی و چاپ رنگی رفته رفته در همه جا دیده می شد. در نشریات، در کاتالوگ های تبلیغاتی، تابلوها، صنایع بسته بندی مواد غذایی و ...

نقطه عطف

در یکی از سفارش های روزمره ای که دست مشتری دادیم صاحب سفارش کار را پسندید و خواست تا طراح اثر را ببیند. مدیرعامل کارخانه سارونه، شخصی که توصیف کامل یک مدیر موفق و امروزی است، مردی فرهیخته صفت، ادیب و فکور، آرام و امین و به اعتقاد من امثال ایشان در کشورمان شاید انگشت شمار باشند، یک روز مرا به محل شرکت دعوت کرد من آن موقع 17 سالم بود. در جلسه خصوصی که بین مان برگزار شد شیفته شخصیت ایشان و پسرشان (مهندس امیر شمس مولوی) شدم و پیشنهاد همکاری را از آن مجموعه وزین و شخص جناب مهندس مولوی دریافت کردم که کمتر برای نوجوانی در سن و سال آن موقع من ممکن بود اتفاق بیافتد، با افتخار قبول کردم و این یک نقطه عطفی شد برای شروع آینده ای بهتر و به عنوان مدیر تبلیغات و گرافیک در آن شرکت استخدام شدم.

استخدام من در آن سالها همزمان شد با تولید کاتالوگها و عکس های معروف شرکت سارونه برای محصولاتشان با برند های شادلی ، سارلی و سارونه که کلی در دنیا سر و صدا کرد.

یکی از ویژگیهای کارهای تبلیغاتی این برند ها عکس های فوق العاده ای بود که از محصولات آن گرفته و چاپ می شدند. خدایی می گوید برای تکمیل این فرآیند مجبور شدم یک دوره عکاسی صنعتی را نیز نزد استادان بنام این رشته بگذرانم. اصلا عکاسی صنعتی در همان سالها به عنوان یک رکن در صنعت تبلیغات به صورت جدی مورد توجه قرار گرفت.

تجربه آموزی و آموزش های تخصصی

حمایت های مدیریت با درایت شرکت سارونه (جناب مهندس مولوی) هم البته مزید بر علت شد تا بتوانم فنون نوین تبلیغات را فرا بگیرم. ارتباط با شرکت های بزرگ تبلیغات تلوزیونی، محیطی و بازاریابی ایران و برگزاری جلسات متعدد با این شرکت ها نقش به سزایی در افرایش آگاهی و رشد بر اساس علم تبلیغات روز در آن زمان برای من داشت. یادم هست با حمایت های ایشان به نمایشگاههای مختلف داخلی و خارجی اعزام می شدم. نمایشگاه اربیل عراق، ترکیه، دبی و ... محل هایی بود که برای تجربه آموزی من کمک بسیاری کرد.

در تهران از محضر اساتیدی چون استاد بیژن جناب استفاده کردم و حضور در کسوت شاگردی ایشان باعث شد تا با تایید و معرفی ایشان به عضویت انجمن طراحان گرافیک ایران درآیم.

در کنار این، حضور در نمایشگاههای تبلیغات و صنعت چاپ و همچنین ارائه آثارم در نمایشگاههای بازرگانی بین المللی باعث میشد پیشنهادهای مختلفی برای همکاری دریافت کنم. در یکی از نمایشگاههایی که در دبی شرکت کرده بودم بدون اینکه من بدانم یکی از کاتالوگ هایم در جشنواره ای در کشور هند شرکت داده شده بود که گویا رتبه هم کسب کرده بود. همین باعث شد تا از سوی یک شرکت اماراتی دعوت به کار شوم، اما من حضور و کمک به صنعت تبلیغات کشورم را ترجیح دادم.

ادامه تحصیلات و تاسیس شرکت فناوری اطلاعات و تبلیغات نگاره

ماحصل این زیرساخت ها و با تکیه بر تجارب کسب شده چندین ساله نگاره در سال ۸۸ تاسیس شد و در سال 92 با طراحی و پیاده سازی پورتال شهرداری اورمیه و واحد های تابعه که بعدها در جشنواره وب ایران برنده بهترین پورتال سازمانی در بین سازمان های دولتی ایران در جشنواره شد و توانست تندیس برتر این جشنواره را کسب نماید.

هم اکنون 50 درصد مشتری های شرکت ما از دیگر استانهای کشورند. نزدیک به 15 شهرداری در سراسر کشور کارهایشان را به ما سپرده اند.

از سال 93 به دلیل شرایط خاصی که بر سرویس دهی سرورهای خارجی پیش آمد و تحریم هایی که از این بابت بر کشورمان تحمیل شد ناچار شدیم به سرمایه گذاری و خریداری یک سِروِر اختصاصی که با سرمایه گذاری رقمی بالغ بر ۸۰۰ میلیون ریال، جزو معدود و انگشت شمار شرکتهای سطح کشوریم که از سرور اختصاصی برای سرویس دهی به مشتریانمان استفاده می کنیم.

این سرور در بزرگترین دیتا سنتر ایران مستقر گردید و مشتری ها از لحاظ خدمات هاستینگ خیالشان آسوده است.

در واقع نگاره شرکتی است که صفر تا صد خدمات الکترونیک، از طراحی تا پشتیبانی را در داخل خود شرکت انجام می دهد و در تمام این پروسه پاسخگوی مشتریان خود است.

هم اکنون شرکت های بزرگ کشور طراحی هایشان را به نگاره می سپارند. به لحاظ اخلاقی درست نیست عنوان شود ولی بسیاری از شرکت ها از ما می خواهند که نام و لوگوی مان را پای سفارشات چاپی و سایت های اینترنتی حک نکنیم تا کارها را بنام خودشان بزنند.

خوشبختانه خدماتی که به مشتریان می دهیم در سطح استانداردهای دنیاست. چه به لحاظ کدنویسی و چه به لحاظ طراحی گرافیک و رابط کاربری.

ارتباطمان با دانشگاه هم هرگز قطع نمی شود. در هیات مدیره این شرکت دو نفر هیات علمی دارای مدرک دکترا داریم که بعضا در حوزه آموزش نیروهای شاغل در شرکت فعالیت می کنند، همینطور ارتباط تنگاتنگی با مدیر گروه محترم رشته نرم افزار دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه جناب دکتر بابازاده داریم و بر روی تحقق ایده ایشان که تشکیل نظام مهندسی کامپیوتر و نرم افزار است کار میکنیم.

بعلاوه در استارت آپ ها و همایش ها با دانشگاه همکاری نزدیکی داریم. در واقع نگاره یک شرکت دانش بنیان است که به خلق ایده های نو در زمینه خدمات الکترونیک می پردازد.

بنده هم افتخار این را دارم که مشاور سازمان فناوری اطلاعات شهرداری کلانشهر اورمیه هستم. از سال ۹۱ که جناب آقای حاج محمد حضرت پور که من به عنوان یک شهروند ارومیه ای به این مرد افتخار میکنم سکان هدایت شهرداری اورمیه را بر عهده گرفته اند خوشبختانه تغییرات شگرفی در شهرمان در تمامی حوزه ها اتفاق افتاد؛ قدرت تعامل، استفاده از نیروهای متخصص و بومی و نگاه عمیق به همه جوانب توسعه باعث شد مجموعه مدیریت شهری از صرف فعالیت عمرانی به مجموعه ای توسعه محور در همه ابعاد تبدیل شود. جذب نیروهای نخبه در همه حوزه ها خصوصا در همین بحث فناوری اطلاعات باعث شده تا با پیشرفت هایی که شهرداری اورمیه در این زمینه داشته به عنوان یکی از 5 شهر پایلوت اجرای طرح شهر الکترونیک از سوی دبیرخانه کلانشهرهای کشور انتخاب شود.

در سند چشم انداز 1404 ارومیه در محور زیرساخت های شهری هم توجه به فناوری های روز جهت گیری های کاربردی صورت پذیرفته چندانکه اورمیه را شهری آباد، سر سبز و مجهز به فناوری های روز دنیا ترسیم می کند.

از سه چهار سال پیش به این سو حدود 70 خدمت الکترونیکی همگام با کلانشهرهای بزرگ و شهرهای فعال در حوزه IT ارائه شده است. البته جا دارد در این خصوص از زحمات و پیگیری های دوست و استاد بزرگوارم جناب آقای مهندس دوستی معاونت محترم برنامه ریزی و مهندس اسدپور مدیر عامل محترم سازمان فناوری اطلاعات نیز تقدیر و تشکر کرد که بنده از نزدیک شاهد زحمات و تلاشهای این بزرگواران و همکارانشان در راستای تحقق سند چشم انداز در حوزه فناوری اطلاعات شهر ارومیه بوده ام.

دغدغه ها

تعداد فارغ التحصیلان رشته های مرتبط با«ICT» ما از دیگر نقاط کشور بیشتر است. به نظر من این ظرفیت بزرگی است. باید از ظرفیت این نیروهای مستعد و متخصص استفاده بهینه به عمل آورد. هم اکنون بسیاری از ادارات ما از توان فنی شرکت های غیر بومی و خارج از استان استفاده می کنند در حالیکه با حمایت از شرکت های دانش بنیان بومی می توان هم بازار و هم بستر اشتغالزایی بسیار سودآوری در این رشته فراهم کرد که زودبازده نیز هست.

من تحقیق کرده ام، استارت آپ ها به زودی رتبه نخست گردش اقتصادی دنیا را به دست خواهند آورد. هم اکنون درآمد و گردش مالی یک استارت آپ موفق از درآمد چندین ساله بسیاری از کارخانه های تولیدی کشور بیشتر است. اگر به این شرکت ها بها داده شود و حمایت شوند دنبال تقلید از استارت آپ های خارجی نمی روند.

دولت الکترونیک و شهر الکترونیک تنها راه چاره کشور ما برای کاهش زمان، کاهش آلودگی هوا و هزینه های خدمات رسانی است و برای این منظور، بهترین راه حمایت از نخبگان و متخصصان داخلی است.

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا