گزارش و گفتگو
۱۳۹۵/۰۷/۲۵          شوراي عالي به تجربه ۷اسفند بسنده نكند

اگرچه شوراي عالي اصلاحات به اعتقاد بسياري از اصلاح‌طلبان، كارنامه موفق و قابل دفاعي در يكسال اخير داشته و توانسته انتظارات را بر آورده كند، اما انتظارات از اين شورا پايان نگرفته است و براي انتخاباتي كه ارديبهشت ماه برگزار مي‌شود باز هم نگاه‌ها به تصميمات شوراي عالي سياستگذاري اصلاحات است كه در اين راستا با شهربانو اماني فعال سياسي اصلاح‌طلب به گفت‌وگو پرداخته ایم كه در ادامه مي‌خوانيد.

شوراي عالي اصلاحات يك‌بار ديگر براي انتخابات قبول مسئوليت كرده است. به عنوان يك فعال سياسي اصلاح‌طلب ارزيابي شما از عملكرد اين شورا چگونه است و تصور مي‌كنيد تا چه اندازه براي موفقيت‌هاي بعدي نياز به بازنگري دارد؟

شوراي عالي اصلاحات كه با هدف پيشبرد فرايند انتخابات‌ سال۹۶ تشكيل شد با توجه به مدت زماني كه شورا آغاز به كار كرده و ليست اميد را بست و با وجود همه فراز و فرودهاي پيش روي خود تمامي توان و تلاشش را جهت اتحاد وهمگرايي اصلاحات به كار برد و اين در حقيقت همان دستاورد شوراي عالي اصلاحات بود. بديهي است كه با توجه به نزديكي انتخابات پيش روي ۲۹ ارديبهشت ماه سال ۹۶ و همچنين انتخابات پارلمان‌هاي محلي، شوراي عالي در ارديبهشت ماه سال آتي راه سخت و دشواري براي رسيدن به نقطه مطلوب با توجه به افزايش انتظارات نسبت به اين شورا و پيروزي در هر دو انتخابات در پيش دارد. بنابراين ارزيابي عملكرد اين شورا از اين بعد كه مسير دشواري در انتخابات پيش رو دارد، ضروري است. اگرچه عملكرد شوراي عالي در يك سال اخير تا حد بسياری قابل دفاع است اما شوراي عالي اصلاحات از حيث استان‌ها و حوزه‌هاي انتخابيه و در نهايت ليست انتخاباتي نياز به بازبيني داشته و همچنين بايد نقشه راهي جديد براي نتيجه بهتر در دو انتخابات آتي در دستور كارش قرار دهد.

منظورتان از بازبيني به‌طور واضح چيست و درچه زمينه‌اي شوراي عالي اصلاحات نياز به راهبردي جديد دارد؟

در انتخابات مجلس دهم، نخست همگرايي جريان اصلاحات اعم از نيروهاي حزبي و شخصيت‌هاي مستقل ملي اما موثر در دستور كار بود و مهم‌ترين هدف شوراي عالي حذف تندروها از مجلس بود و سپس ارائه ليستي واحد و اثر گذار هدف قرار گرفته بود كه در نهايت محقق شد. اما در كنار همه اين موفقيت‌ها شوراي عالي اصلاحات كاستي‌هايي نيز داشت. مي‌توان گفت از آنجا كه حوزه‌هاي انتخابيه شهر و روستا بسيارگسترده است يك‌سوم حوزه‌هاي انتخابيه مجلس ناديده گرفته شد. با توجه به فرايندي كه تعريف شده بود اگر درصد كثيري از اصلاح‌طلبان حقيقي و حقوقي را در تشكيل شوراي عالي حوزه انتخابيه در نظر مي‌گرفتند قطعا موفق‌تر هم عمل كرده و نتيجه بهتري نيز حاصل مي‌شد. در حقيقت درصد بسيار قليلي از اصلاح‌طلبان در فرايند مشاركت انتخابات مجلس دهم حضور داشتند، در حالي كه اگر از نيروهاي حقيقي و تاثيرگذار بيشتري در انتخابات گذشته استفاده مي‌شد شوراي عالي نتيجه مورد توجه و بهتري نيز مي‌توانست كسب كند. به همين علت شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان از اين منظر نياز به بازبيني داشته و بايد در ساختار خود اصلاحاتي به وجود آورد. اگرچه از ديگر موفقيت‌هاي شوراي عالي در اولويت قرار دادن زنان و اقشار تحصيلكرده كشور بوده است و تا آنجا كه مربوط به حوزه سرمايه انساني بود مهم‌ترين بخش آن را زنان و به خصوص قشر جوان و تحصيلكرده كشور تشکیل می‌دادند. شوراي عالي اين دو را در اولويت قرار داد اما به نظر همچنان بايد اين هدفگذاري ادامه پيدا كند تا زماني كه به نقطه تعادل در كشور برسيم. در نهايت ضروري به نظر مي‌رسد كه تمركز اين شورا بيشتر بر انسجام درون جرياني و جبهه‌اي خود باشد.

در اين دوره از انتخابات با توجه به اينكه سياستگذاري در دو انتخابات با شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان است، اين شورا براي تكرار پيروزي انتخابات ۹۲ و اسفند ماه۹۴ چه مسائلي را بايد مدنظر قرار دهد؟

در انتخابات شوراهاي شهر و روستا توجه به حوزه‌هاي انتخابيه شهري و روستايي بيشتر جنبه محلي دارد و بيشترين اختيارات به حوزه‌هاي انتخابي شوراي عالي داده مي‌شود. بنابراين كوچك‌ترين اشتباهي در انتخابات پيش رو به‌طور كلی مسير را تغيير مي‌دهد. به همين علت نبايد صرفا به خاطر نتيجه‌اي كه در انتخابات هفتم اسفند حاصل شد به همان تجربه‌ها بسنده كرد و تغييري در راهبرد به وجود نياورد. در انتخابات رياست‌جمهوري نيز ضروري است كه عملكرد روحاني مورد ارزيابي قرار بگيرد. حتي اگر لازم شد شوراي عالي با روحاني وارد گفت‌وگو شود.

شوراي عالي اصلاحات چگونه مي‌تواند آرا و نظرات همه گروه‌ها و احزاب اصلاح طلب را در برنامه‌هاي خود لحاظ كند؟

تقريبا پس از مجلس ششم، اصلاحات شورایی تحت عنوان شوراي هماهنگي تشكيل داد و تمرين تصميم جمعي را در انتخابات مختلف به نحوي مورد آزمون و تجربه قرار داد و اكنون بخش مهمي از اعضاي شوراي عالي عناصر حزبي هستند. شوراي هماهنگي ركن بسيار مهم شوراي عالي اصلاحات است. بر اساس همان تجربه گذشته شوراي عالي، احزاب اصلاح‌طلب و نيروهاي ملي و شناخته شده براي تهيه راهبرد انتخابات آينده به گرد يكديگر جمع شده‌اند. بر اين اساس از آنجا كه كار تيمي و جمعي در كشور بسيار سخت است، خوشبختانه امروز اصلاح‌طلبان بر اساس همان فراز و نشيب‌هاي گذشته و تجربه‌هاي تلخ خود مي‌توانند در تقويت نقاط قوت شوراي عالي و كاهش نقاط ضعف اين شورا موثر واقع شوند. بنابراين شوراي عالي براي تكرار موفقيت انتخابات مجلس دهم ناگزير به در نظر گرفتن نظرات و آراي همه احزاب اصلاح‌طلب و نيروهاي ملي است. در نهايت هم بايد به نظر همه احزاب و گروه‌هاي اصلاح‌طلب و شوراي عالي سياستگذاري اصلاحات تمكين كرد.

هستي قاسمي





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا