گزارش و گفتگو
۱۳۹۵/۰۷/۱۷          اجرای طرح های سلامت سالمندان در آذربایجان غربی

 سودا تیمورپور / مراقبت های ادغام یافته؛ دومین گام طرح سلامت سالمندان در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه محسوب می شود.

افزایش پیش رونده جمعیت سالمندان موجب توجه به سلامت این گروه سنی شده است. بر این اساس امروزه نیاز بیشتری برای فراهم نمودن مراقبت های بهداشتی درمانی برای سالمندان احساس می شود. بطور کلی سالمندی به عنوان یک رویداد طبیعی از دید بیولوژیکی، عملکرد های فیزیکی و شناختی خاصی در بدن انسان ایجاد می کند. در درجه بعدی فعالیتها و تواناییهای فرد برای خرید، آماده کردن غذا، توجه به مسائل مالی فردی، خوردن داروها و استفاده از تلفن می باشد. ترکیب این دو دسته از فعالیت ها، توانایی فرد را برای زندگی در خانه بدون کمک نشان می دهد.

مدیر گروه سلامت جمعیت خانواده و مدارس درباره وضعیت جمعیت سالمندی استان در مصاحبه با باشگاه سلامت گفت: با توجه به سرشماری نفوس سال 1390 بیش از 6.6 درصد از جمعیت استان را افراد بیش از 60 سال که به اصطلاح به آنها «سالمند» اطلاق می شود، تشکیل می دهند.

دکتر «پریسا صدیق راد» درباره برنامه های دانشگاه علوم پزشکی به منظور افزایش سلامت سالمندان و آموزش شیوه صحیح زندگی در این دوران افزود: به منظور آموزش شیوه صحیح زندگی در دوران سالمندی 2 برنامه برای سالمندان استان تدارک دیده ایم که گام اول شامل آموزش های شیوه زندگی سالم، تغذیه و فعالیت های فیزیکی مناسب در این دوران است که این طرح در سراسر استان به اجرا در می آید.

وی درباره گام دوم طرح سلامت سالمندان ابراز کرد: گام دوم با عنوان «مراقبت های ادغام یافته سالمندان» به صورت آزمایشی در 3 شهرستان استان اجرا می شود. در این طرح با همکاری خانه های بهداشت شهرستان ها، از افراد بالای 60 سال دعوت به عمل می آید تا با استفاده از معاینات پزشکی افراد نیازمند مراقبت، شناسایی شوند.

مدیر گروه سلامت جمعیت خانواده و مدارس در ادامه افزود: در طرح مراقبت های ادغام یافته سالمندان، فرد از لحاظ جسمی و روانی به وسیله پزشکان معاینه شده و در صورت شناسایی هرگونه بیماری جسمی و روانی و حتی فراموشی در فرد، بیمار به متخصصان مربوطه جهت درمان معرفی می شود.

به گفته دکتر صدیق راد، طرح مراقبت های ادغام یافته سالمندان تاکنون در 3 شهر پیرانشهر، اشنویه و نقده به صورت آزمایشی اجرایی شده است و در آینده نزدیک این طرح در کل استان به اجرا در می آید.

دکتر صدیق راد با بیان اینکه هزینه طرح های سلامت سالمندان به صورت کاملا رایگان اجرا می شوند اظهار کرد: طرح آموزش شیوه زندگی سالم که در گام اول سلامت سالمندان به اجرا در آمده است و همچنین طرح مراقبت های ادغام یافته سالمندان، هیچ گونه هزینه ای برای افراد ندارد. تنها در صورتی که سالمندان با تشخیص پزشکان به بیماری مبتلا شده باشند پرونده آنان به متخصصان مربوطه ارجاع داده شده که درمان بیماری متحمل هزینه های مربوطه خواهد بود.

صحبت های دکتر صدیق راد را درباره طرح های دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی در خصوص سلامت سالمندان خواندیم که این موضوع نشان دهنده اجرای طرح های مفید از سوی دانشگاه است که مورد توجه مردم و سالمندان قرار گرفته است.

تغییرات سالمندی با مشکلات بهداشتی و کاهش سطح فعالیت همراه می باشد. یکی از موضوعات مهم دوران سالمندی، وضعیت سلامت آنان است. سالمندی به طور معمول با محدودیت فزاینده در سیستم عملکرد فیزیکی و بروز بیماریهای مزمن همراه است. همان طور که طول عمر افراد افزایش می یابد، اهمیت فعالیت های فیزیکی نیز با توجه به حفظ کارکرد و استقلال افراد و افزایش کیفیت زندگی آنها، روز به روز بیشتر آشکار می شود. بیش از نیمی از سالمندان در انجام فعالیتهای روزمره زندگی پایه( از قبیل حمام کردن،لباس پوشیدن، غذا خوردن) و فعالیتهای روزمره زندگی وابسته به وسایل (از قبیل پختن غذا، مصرف دارو، استفاده از پول) دارای مشکل می باشند و میزان نامتناسبی از ناتوانی در افراد گروههای سنی بالاتر وجود دارد.

 حرکت و فعالیت سالمندان برای حفظ سلامتی آنان ضروری می باشد و بدیهی است که با سالمندی خطرات بی حرکتی افزایش می یابد. برای حفظ سلامتی، توصیه می شود که انجام فعالیت در سالمندان تشویق و تقویت گردد. زیرا یکی از موثرترین روشهای پیشگیری از اختلالات دوران سالمندی فعالیت بدنی است.

یکی از اصلی ترین نیازهای سالمندان حمایت های مراقبتی روزانه و نیز شبانه روزی است بطوریکه مراکز نگهداری روزانه جهت گذراندن اوقات فراغت و رفع انزوا و افسردگی افراد سالمند و همچنین مراکز نگهداری روزانه مختص سالمندان مبتلا به دمانس یا آلزایمر در کشور با بکار گیری پرسنل متخصص دوره دیده و بر اساس استانداردهای جهانی بایستی ایجاد شوند.

همچنین بسیاری از سالمندان مبتلا به بیماریهای مزمن که نیازمند مراقبتهای طولانی مدت هستند امکان مراقبت از انها در منازلشان زیر نظر تیم متخصصین سالمندی وجود دارد از طرفی عده ایی از سالمندان بستری در بیمارستان هنگام ترخیص بدلیل عوارض ابتلا به بیماری و مراقبتهای درمانی پس از ان در منزلشان و یا بدلیل تنها بودن امکان مواظبت از خود و مراقبت در منزل را ندارند و یا مراقبین عضو خانواده انها توانایی مراقبت را ندارند لذا ایجاد وگسترش برنامه مراقبت در منزل یکی از اولویتهای برنامه سالمندان در کشور است که نیازمند عزم ملی وزارت بهداشت و درمان و دیگر سازمان های مسئول است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران سلامت استان آذربایجان غربی، بر همگان آشکار است که در حال حاضر اکثر تخت های بیمارستانها که بیماران بستری طولانی مدت دارند را افراد سالمند اشغال کرده اند که بیشتر این افراد تحت درمان های تحت حاد قرار دارند و یا افراد سالمند در حال احتضار هستند که بر اساس اصول طب سالمندی و انواع مراقبتهای سالمندی محل یا ستینگ مراقبت از این افراد مراکز نگهداری مراقبتهای پرستاری سالمندی یا همان خانه های سالمندان است که اگر بشکل استاندارد شده در کشور ایجاد و گسترش یابند نه تنها مشکل عدم وجود تخت خالی در بیمارستانهای دولتی را حل خواهند کرد بلکه باری از مشکل مالی خانواده ها و نیز سازمان های بیمه گر را نیز کم خواهد نمود ضمن اینکه اشتغال زایی و بازار کار و تنوع در مراقبت از افراد سالمند را که منجر به کیفیت زندگی انان خواهد گردید را نیز بدنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/ 





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا