Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

گزارش و گفتگو
۱۳۹۴/۰۴/۰۳          گنج نهفته در صرفه جويي مصرف آب

بحران آب جدي است و با اتمام فصل گرما نيز بحران ادامه خواهد داشت و نبايد این‌گونه تلقي شود که بحران آب فقط مختص تابستان است. رشد و توسعه بی‌رویه شهرها و افزایش جمعیت، کاهش بارندگی، افت سطح آب‌های زیرزمینی، افزایش سطح بهداشت، مکانیزه نبودن سامانه‌های آبیاری و هدررفت آب در بخش کشاورزی و شبکه‌های توزیع آب، افزایش مصرف آب در بخش‌های مختلف جامعه همه از مواردی است که لزوم توجه بیش از گذشته به حفظ منابع آبی برای جلوگیری از مواجه شدن با یک بحران آبی خطرناک را به همه افراد جامعه اعم از مسئولان و مردم گوشزد می‌کند.

به گزارش ناي قلم، تنها راهکار برون‌رفت از اين بحران فراگير درست مصرف كردن است و بس. فرهنگ صرفه‌جويي در تمام فصول سال بايد در بين اقشار جامعه، چه شهري و چه روستايي نهادينه شود و در اين مورد نيز استمرار در مصرف صحيح تا حصول نتيجه استفاده پايدار از منابع آب بايد ادامه يابد.

با توجه به اهميت صرفه‌جويي و مصرف صحيح آب در شرايط کنوني تک تک افراد جامعه بالفعل می‌توانند سهم بسزايي در صرفه‌جويي داشته باشند و لازمه آن بر حذر داشتن از اين تفكر غلط است که نقش اندک صرفه‌جويي «من» در مقايسه با کل جامعه تاثيري در حفظ منابع آب ندارد! چرا كه با صرفه‌جويي حداقل يك ليتر آب توسط تک تک شهروندان ارزش افزوده هنگفتي در کشاورزي حاصل می‌شود.

به نظر مي‌رسد امروزه فرهنگ «قطره قطره جمع گردد وانگهي دريا شود» پيام‌آور يک فرهنگ فردي و اجتماعي غني در باب صرفه‌جويي است که اندکي به فراموشي سپرده شده و احيا و آموزش آن ضروري به نظر می‌رسد. بهبود فرهنگي جامعه نياز به آموزش مستمر تا فراگیر شدن آن در سطوح و لايه‌هاي مختلف جامعه دارد که اين امر مهم بر عهده نهادها و متوليان فرهنگي است تا به نتيجه مطلوب برسد.

*رسانه‌ها در تنوير افكار عمومي تلاش كنند

به نظر مي‌رسد با توجه به نفوذ پررنگ رسانه‌ها می‌توان از اين پتانسيل در آموزش و ترويج فرهنگ صرفه‌جويي آب به عموم اقشار جامعه بهره زيادي جست، معاون شرکت آب فاضلاب روستایی آذربایجان غربی با وقوف به اين امر از رسانه‌های گروهی خواست در تنویر افکار عمومی و آگاهی‌دهی به مردم در زمينه صرفه‌جویی و مصرف بهینه آب تلاش کنند.

محمد باقر باقرزاده اضافه مي‌كند بحران کمبود آب در کشور جدی است و در این میان رسانه‌های گروهی و اصحاب قلم باید در راستای فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن مصرف بهینه آب و سازگار کردن مردم با کم آبی بیش از پیش تلاش كنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 18 درصد از روستاهای استان تحت پوشش مستقیم شرکت آب و فاضلاب روستایی قرار ندارند، افزود: براساس تاکیدات مدیرعامل شرکت و برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته در مدت سه سال و هرسال شش درصد از این روستاها زیرپوشش خدمات شرکت قرار خواهند گرفت.

باقرزاده، هدررفت آب، عدم مصرف بهینه آب و وقوع اتفاقات متعدد در شبکه آبرسانی را از جمله مهم‌ترین مشکلات در روستاهای غیر تحت پوشش عنوان کرده و می‌افزاید: بروز چنین مسائلی در اثر نبود مدیریت واحد در این روستاها است که از بخشداران، دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستاها درخواست می‌شود تا همکاری‌های لازم را برای تحت پوشش قرار گرفتن روستاها با شرکت آب و فاضلاب روستایی داشته باشند.

وی با اشاره به جدیت شرکت آب و فاضلاب روستایی در رفع اتفاقات آب در روستاها، تصريح مي‌كند اکیپ‌های رفع اتفاقات در حالت آماده باش قرار دارند تا در صورت بروز حادثه‌ای در شبکه توزیع آب، در اسرع وقت نسبت به رفع آن اقدام كنند.

*برنامه‌های شركت آب و فاضلاب روستايي در هفته مصرف بهينه آب

رئیس اداره روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی نيز می‌گوید: با هدف اصلاح و ترویج الگوي مصرف آب، و شناساندن اهميت و ارزش آب در زندگی بشر، ویژه برنامه‌هایی از سوی شركت آب و فاضلاب روستائي در هفته مصرف بهينه آب به مرحله اجرا گذاشته مي‌شود.

وحید مینایی با بیان اینکه این برنامه‌ها در راستای ارتقای فرهنگ صحيح مصرف آب و برای مخاطبان جامعه و گروه هاي مختلف سني در نظر گرفته شده است، اظهار می‌دارد: هماهنگي با ائمه جمعه و جماعات مساجد به منظور تبيين موضوعات مربوط به آب و اصلاح الگوي مصرف در سطح استان، حضور مروجان فرهنگ صحيح مصرف آب در مساجد و آموزش روش‌های صحيح مصرف آب به نمازگزاران، نصب بروشور و پارچه نوشته و پلاکارد با مضمون صرفه جويي در مصرف آب در سطح مساجد و اماکن عمومي روستاها و توزيع اقلام تبليغاتي شامل واشر، سرشير و 40 روش صرفه‌جويي در مصرف آب از جمله برنامه‌های پیش بینی شده برای هفته مصرف بهينه آب هستند.

وی با تاکید بر نقش موثر رسانه‌های گروهی در ترویج فرهنگ صرفه‌جویی و مصرف بهینه آب، می‌افزاید: بر این اساس و برای بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌ای استان، برنامه‌های مصاحبه خبری و گزارش با مدیرعامل و مسئولان شرکت، درج پیام‌های صرفه‌جویی در نشریات سراسری و محلی و بازديد خبرنگاران و اصحاب رسانه از مراحل استحصال، گندزدايي و بهداشت آب و تأسیسات و آزمایشگاه‌های شرکت‌های زيرمجموعه آب و فاضلاب روستايي استان در نظر گرفته شده است.

رئیس اداره روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی، اطلاع‌رساني بر روی قبض‌های آب بها در خصوص تعرفه و پیام‌های مصرف بهينه آب، برگزاري جلسات چهره به چهره آموزش روش‌های صحيح مصرف آب به روستائيان، چاپ و توزيع پوستر صرفه‌جويي و برگزاری کوه‌پیمایی خانوادگی کارکنان شرکت آب و فاضلاب روستایی به همراه اصحاب رسانه و مطبوعات را از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده برای هفته مصرف بهينه آب عنوان می‌کند.

علاوه بر آنچه گفته شد به نظر مي‌رسد روش‌های بسيار آساني وجود دارد که در صورت رعايت افراد جامعه، می‌توان بيش از يک ليتر در روز در مصرف آب صرفه جويي کرد از جمله آنها مي‌توان به کاهش مدت زمان و جلوگيري از هدررفت آب در زمان استحمام؛ تنظيم مخزن سيفون توالت‌ها به گونه اي که حداقل يک ليتر از حجم مخزن در هر بار استفاده کاهش يابد؛ آبياري باغچه‌هاي منازل در شب يا صبح زود؛ جلوگيري از هدررفت آب در شستن ظروف در آشپزخانه؛ شستن اتومبيل با حداقل آب، اشاره كرد كه از روش‌های بسيار ساده کاهش مصرف آب هستند. با اين حال روش‌های متنوع ديگري نيز وجود دارند که با اندکي اهتمام و توجه ويژه به حفظ سرمايه آبي می‌توان از اتلاف و اسراف آب جلوگيري کرد. با نيل به اين هدف، هم تضميني نسبي براي افزايش منابع آب شرب ايجاد می‌شود و هم سهمي در توسعه کشاورزي، صنعتي و اقتصادي جامعه ايفا می‌گردد. به اميد آنروز.

انتهاي پيام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا