گزارش و گفتگو
۱۳۹۴/۰۴/۰۱          شناسایی ایجاد شهرک صنعتی سرمایه گذاری خارجی در هفت نقطه استان

يكي از عوامل مهم توسعه در هر كشوري سرمایه گذاری است، هر چه سرمايه گذاري بيشتر باشد به تبع آن معضلاتي مانند بيكاري كاهش می‌یابد و ارزآوري كشور افزايش می‌یابد.

به گزارش نای قلم، در جهان امروز به ویژه در دهه هاي اخير، سرمايه گذاري داخلي و خارجي به عنوان يكي از ابزارهاي مهم براي دستيابي به نرخ رشد اقتصادي بالاتر، توليد ثروت و زندگي بهتر مطرح است، به عبارتی بهره گيري از سرمايه هاي داخلي، خارجي و جذب سرمايه گذاران توانمند، راهي براي تسريع حركت اقتصاد به سوي توسعه و ايجاد اشتغال پايدار است .

در اين ميان آذربايجان غربي به علت همسايگي با سه كشور تركيه ، عراق و جمهوري آذربايجان و با برخورداري از حدود هزار كيلومتر مرز مشترك ، ظرفيت بي نظيري در بخش مرزي دارد كه اين ظرفيت در توسعه اقتصادي منطقه تاثير بسزايي دارد و اين امر قابليت و موقعيت خاصي از نظر دسترسي به بازارهاي جهاني به اين استان بخشيده است. مجموعه اين ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها موجب شده تا دروازه هاي سرمايه گذاري براي سرمايه گذاران داخلي و خارجي در آذربايجان غربي باز شود و اين استان ، استاني طلايي براي سرمايه گذاري و كارآفريني در كشور مطرح شود.

از جمله زمينه هاي مساعد آذربايجان غربي برای سرمایه گذاری، توانمندی‌های آب و خاك، صنعت و معدن، كشاورزي، بازرگاني و گردشگري است كه همه این‌ها می‌توانند در صورت جذب سرمايه گذار داخلي و خارجي روند توسعه استان را شتاب بخشند.

از طرفی آب كافي، زمين حاصلخيز، وجود مناطق جنگلي، كوهپايه هاي سرسبز، پارك ملي درياچه اروميه، وجود ذخائر با ارزش معدني، آثار باستاني و ابنيه تاريخي، آذربايجان غربي را به عنوان استاني سرسبز و مستعد در زمينه سرمايه گذاري كشاورزي، تجاري و صنعتي و جاذبه هاي گردشگري مطرح ساخته است.

آذربايجان غربي با بهره گيري از 9 گمرك و هشت بازارچه مرزي مشترك و با 967 كيلومتر مرز مشترك در همسايگي سه كشور تركيه، عراق و جمهوري آذربايجان قرار گرفته كه توانمندي و موقعيت خاصي از نظر دسترسي آسان به بازارهاي جهاني به ويژه بازار مهم اروپا به اين استان بخشيده است.

اين استان، با داشتن امكانات بالقوه مانند طبيعت چهار فصل و اقليم مطلوب، توليدات متنوع باغي، زراعي و دامي، معادن غني، شهرک‌ها و نواحي صنعتي، فرودگاه، نيروي انساني متخصص و خلاق و همچنين قرار داشتن در مهم‌ترین مسير ترانزيتي كشور به سمت اروپا از جمله مناطقي محسوب می‌شود كه سرمايه گذاري در آن می‌تواند با تضمين بالا براي توسعه و سودآوري همراه باشد.

مجموعه اين ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها سبب شده است كه آذربايجان غربي در منتهی‌الیه شمال غرب كشور سرزمين فرصت‌های طلايي براي سرمايه گذاري و كارآفريني باشد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان غربی در گفت و گو با نای قلم می‌گوید: با توجه به اینکه آذربایجان غربی استانی مرزی است قابلیت‌های بسیاری در بحث جذب سرمایه گذاری خارجی دارد هر چند که تاکنون مشکلات جنبی از جمله تحریم اجازه نداده از این قابلیت‌ها استفاده کنیم.

علی اکبر عسگری با بیان اینکه با وجود مشکلات متعدد، آذربایجان غربی توانسته از سرمایه گذاری خارجی به نحو احسن استفاده کند، تشریح می‌کند: در حال حاضر شهرستان خوی به قطب تولید مبل در کشور تبدیل شده است که تکنولوژی آن با مشارکت سرمایه گذار خارجی منتقل شده و خوشبختانه تولیدات مبل این شهرستان با کشور ترکیه قابل رقابت است و حتی جلوتر از آن هستیم.

وی ادامه می‌دهد: شهرستان سلماس نیز در تولید درب‌های ضد سرقت که منشا آن نیز سرمایه گذار خارجی است، توانسته جایگاه خوبی باز کند و بازار کشور و منطقه را تحت تاثیر قرار دهد.

عسگری خاطرنشان می‌شود: ما نمی‌توانیم در یک فضای ایزوله رشد کنیم امیدواریم با حذف تحریم‌ها، کشور در فضای سرمایه گذاری و کسب و کار عادلانه قرار گیرد و متناسب با شرایطی که کشورهای دیگر از آن بهره‌مند است بتوانیم سرمایه گذاری خارجی را در استان و کشور بالا ببریم که در این صورت هم خواهیم توانست در بحث انتقال تکنولوژی و هم توان پشتیبانی سرمایه گذاری خارجی و هم دسترسی به بازارهای خارجی موفق عمل کنیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان غربی همچنین به ایجاد شهرک صنعتی سرمایه گذاری خارجی در استان اشاره و اضافه می‌کند: ایجاد شهرک صنعتی سرمایه گذاری خارجی در آذربایجان غربی در اجلاس اخیر مشترک با استانداران استان‌های مرزی ترکیه و آذربایجان غربی طرح و در هفت نقطه استان شناسایی شده است.

وی تصریح می‌کند: در زمینه ایجاد شهرک صنعتی مشترک بین آذربایجان غربی و استان‌های مرزی ترکیه هم مطالعاتی انجام گرفته و مقرر شده است در دو یا سه ماه آینده از سرمایه گذاران ترک دعوت به عمل آید تا به صورت تخصصی مطالعات انجام گیرد و بتوانیم فضای مساعد برای سرمایه گذاران داخلی و ترک فراهم کنیم تا مزیت‌های نسبی دو طرف از جمله دسترسی ما بدون تعرفه به بازار ترکیه و اروپا و بهره‌مندی کشور ترکیه از زیرساخت‌ها، انرژی و نیروی کار ارزان  فراهم شود. یعنی در یک فضای برد برد می‌توانیم شرایطی فراهم کنیم که هم انتقال تکنولوژی و تبادل تجربه اتفاق بیفتد و هم اینکه مرز دو کشور کانون توسعه منطقه ای و محلی باشند.

با توجه به آنچه ذکر شد آذربايجان غربي در منظومه تجارت منطقه اي يك نقطه جغرافيايي كم نظير شناخته شده و يكي از مناطق برگزيده جهت سرمايه گذاري و ايجاد قطب‌های بزرگ صنعتي، معدني، كشاورزي و گردشگري در شمال غرب كشور است که امیدواریم با قدم‌هایی که برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی در این استان برداشته است شاهد رشد و توسعه اقتصادي استان باشیم.

انتهای پیام/

 





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا