گزارش و گفتگو
۱۳۹۵/۰۱/۲۳          افزایش چند شغله‌ها در جامعه

مشکل تأمین اشتغال و وجود بیکاری گسترده، یکی ازمعضلات بزرگ اقتصاد در دهه های اخیر بوده که علیرغم تلاش دولت، هر روز پیچیده تر می شود، در سال های اخیر همواره در کنار بیان مشکل بیکاری از معضلی کاملا متناقض دیگری نام برده می شود و آن دو یا چند شغله بودن برخی از افراد جامعه است .

به گزارش نای قلم، در حالی که بخش قابل توجهی از شهروندان به ویژه قشر جوان تحصیل کرده از یافتن شغلی مناسب برای تأمین حداقل های معشیتی خود نا توان است برخی از شهروندان در دو یا چند شغل مشغولند .

ازدلایل اصلی چند شغله بودن برخی از شهروندان را می توان به کسب درآمد بیشتر برای تأمین نیازهای زندگی به دلیل بالا بودن هزینه های زندگی و پایین بودن سطح درآمد افراد اشاره کرد؛ بخش قابل توجه شهروندان به دلیل نا کافی بودن درآمدهای شغل اصلی خود به مشاغل دوم و سوم رو می آورند. وجود تورم بالا و افزایش هزینه های زندگی به ویژه این روند را تشدید می کند .

برخی از شهروندان نیز به دلیل اشتغال در شغل متفاوت با علاقه و تخصص خود به شغل دومی که مرتبط با علایق تخصص و توانایی آنهاست رو می آورند . حال سوال اصلی این است که دو یا چند شغله بودن برخی اشخاص – در حالی که بخش قابل توجهی از شهروندان به ویژه جوانان با معضل بیکاری مواجهند چه تبعاتی برای جامعه در پی خواهد داشت. بدیهی است چندشغله بودن برای افراد تبعات سوء مختلفی در پی خواهد داشت .

افزایش ساعت کاری روزانه سبب ایجاد خستگی مفرط ،افزایش استرس، ناراحتی های جسمی و روانی مختلف در شخص شده و فرد را ازمحیط خانواده دور خواهد کرد . بدیهی است فردی که به واسطه داشتن چند شغل حضورش در محیط خانواده کمرنگ می شود، توانایی انجام وظایف مختلف خود در خانواده – به جز تأمین نیازهای مالی - را نداشته واین امر آثار سوء مختلفی برای فرد و خانواده خواهد داشت .

علاوه بر این، کار زیاد و آثار جسمی و روانی ناشی از آن سبب کاهش بازدهی فرد در محیط کار شده که کاهش پیشرفت شغلی فرد را بدنبال خواهد داشت .از سوی دیگر چند شغله بودن کارکنان سبب کاهش بهره وری شرکت ها و سازمان های آنها شده و هزینه های زیادی بر این شرکت ها تحمیل می کند . همچنین تصدی یک نفر بر چند شغل در صورتی که کشور با معضل بیکاری گسترده جوانان به ویژه جوانان تحصیلکرده روبرو است مغایر با اصل عدالت اجتماعی ستٰ ، زیرا این امر هم سبب افزایش شکاف طبقاتی در جامعه می شود و هم اینکه کشور را ازبهره مندی از توانایی های این جوانان محروم می سازد .

در این حالت بخش قابل توجهی از مشاغل در اختیار تعداد معدودی از شهروندانی قرار می گیرد. مشاغلی که تخصیص آنها به جوانان جویای کار می توانست بخش قابل توجهی از بیکاری موجود کشور را مرتفع ساخته از تبعات سوء اقتصادی - اجتماعی آن بکاهد و همچنین با به کارگیری نیروی این جوانان ،بهره وری و بازدهی را در اقتصاد افزایش دهد .

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نسبت به چند شغله بودن برخی از افراد انتقاد کرد و گفت که دراین شرایط برخی از خانواده‌ها حاضرند با ماهی 500 هزار تومان زندگی شان را بگذرانند.

موید حسینی صدر اظهار کرد: در شرایطی برخی از افراد در کشور با داشتن چند شغل درآمد بالای 30 تا 40 میلیون در ماه دارند که برخی از خانواده‌ها با داشتن چهار فرزند بیکار به ما مراجعه می‌کنند و حتی حاضرند که یکی از فرزندان آنها شغلی با حقوق ماهانه 500 هزار تومان داشته باشد تا حداقل پول توجیبی خانواده فراهم شود لازم است در این رابطه مسئولان کشور توجهات لازم را به کار گیرند.

وی در تذکری دیگر متذکر شد: در حال حاضر برای ازدواج جوانان وام ازدواج و وام برای اجاره خانه داده نمی‌شود و بعضی از آن شغلی مناسبی ندارند این وضعیت حدود هشت میلیون جوانی است که سرنوشتشان با تلخی و نگرانی همراه است امیدوارم در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل توجه ویژه‌ای به جوانان شود.

همانگونه که در آغاز ذکر شد بخش قابل توجهی از دو شغله بودن افراد به دلیل وجودمشکلات معیشتی شهرندان و بالا بودن هزینه های زندگی از یکسو پایین بودن سطح درآمدی شهروندان است که آنها ناگزیر به اشتغال در چند شغل رو می آورند. لذا بدیهی است به منظور رفع این معضل باید ابتدا دولت با انجام اقدامات مناسب و اجرای اصلاحات اقتصادی، زمینه رفع معضل تورم بالای موجود را فراهم ساخته و نیز با حمایت از تولید داخلی بستر لازم برای رشد بیشتر اقتصادی کشور و افزایش درآمد سرانه شهروندان را فراهم نماید .

در این صورت با افزایش درآمد شهروندان و بهبود وضع معیشتی آنها، انگیزه افراد برای چند شغله بودن و انجام کار طاقت فرسا کاسته شده و از سوی دیگر تحقق رشد اقتصادی نیز سبب افزایش اشتغال و در نتیجه رفع معضل بیکاری خواهد شد.

امید است در سال جدید شاهد تلاش بیش از پیش دولتمردان و مسولان برای مهار تورم موجود جامعه و افزایش سطح درآمدی شهروندان باشیم تا هم توسعه اقتصادی و اجتماعی مناسب تأمین گردد و هم اینکه مشکلاتی مانند بیکاری جوانان و چند شغله بودن بخش قابل توجهی از شهروندان مرتفع شود.

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا