گزارش و گفتگو
۱۳۹۴/۱۲/۲۴          آمادگي آذربايجان غربي برای استقبال از مسافران نوروزی

استان آذربایجان غربی با وسعت 43 هزار و 660 کیلومتر مربع در شمال غرب کشور ایران قرار دارد و از جمله کهن ترین استان های ایران است. تنوع آثار موجود تاریخی با زیبایی‌های خدادادی طبیعی در این استان دست به دست هم داده اند و مناظری روح نوازی را ایجاد کرده اند که چشم هر بیننده ای را خیره می‌کند .

آذربایجان غربی یکی از دیدنی‌ترین استان‌های کشور با آثار تاریخی، طبیعی و جذابیت‌های گردشگری فراوان است. از لحاظ تعداد نقاط دیدنی، شاید کمتری استانی در ایران قدرت رقابت با آذربایجان غربی را داشته باشد. این استان با 58 منطقه نمونه و 13 مسیر بکر گردشگری و 200 روستای زیبا با سنت ها و آداب گوناگون به دلیل حضور پیروان اقوام و ادیان مختلف یکی از مناطق پرطرفدار ایران در ایام تعطیلات نوروز است.

با توجه به مرزی بودن و زندگی اقوام و ادیان مختلف در روستاهای آذربایجان غربی و وجود بناهای تاریخی و طبیعت بکر در اطراف آنها، این مکان ها به نماد سنت ها و آداب و رسوم محلی تبدیل شده و جاذبه های بی نظیری در انتظار حضور علاقه مندان به طبیعت گردی در طول ایام نوروز هستند.

تپه حسنلو، تپه های باستانی ربط، آبشار شلماش، کاخ باغچه جوق، بناهای جهانی قره کلیسا و تخت سلیمان، کاخ بسطام، دریاچه مارمیشو، پیست اسکی خوشاکو، روستای پردانان پیرانشهر، جزایر و روستاهای اطراف دریاچه ارومیه، باغ های بزرگ سیب و انگور و در کنار وجود اقوام مختلف با فرهنگ، گویش و پوشش های مخصوص گوشه ای از پتانسیل های بالقوه حوزه گردشگری روستایی آذربایجان غربی به شمار می روند.

تمهیدات دستگاه های اجرایی استان برای استقبال از مسافران نوروزی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی می گوید: پیش‌بینی می‌شود امسال شاهد حضور مسافران زیادی در ایام نوروز باشیم.

جلیل جباری می افزاید: با توجه به وضعیت مطلوب آب و هوایی و مردم خونگرم استان و رضایت مسافرانی که از آذربایجان غربی بازدید کرده‌اند پیش‌بینی می‌شود امسال نیز شاهد حضور مسافران زیادی در ایام نوروز سال ۹۵ باشیم.

وی با اشاره به تدابیر اتخاذ شده در این زمینه تصریح می کند: جلسات متعددی با دستگاه‌های مرتبط با سفرهای نوروزی برگزار شده و ادامه دارد تا بتوانیم با همکاری همه اعضاء ستاد اجرایی خدمات سفر استان میزبان خوبی برای مسافران نوروزی باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در خصوص اجرای جشن نوروز اظهار می دارد: درصدد اجرای برنامه ای شاد ومفرح با هدف معرفی جاذبه‌های گردشگری استان برای مسافران هستیم که امیدواریم در اجرای این جشن تمامی دستگاه‌های استان ما را همراهی کنند.

جباری از برپایی بازارچه‌های صنایع دستی در نوروز خبر می دهد و اضافه می کند: با هماهنگی‌های انجام شده با هنرمندان صنایع دستی استان در نوروز ۹۵ بازارچه‌های صنایع دستی برای معرفی آثار هنری هنرمندان صنایع دستی بر پا خواهیم کرد تا هم بازار هدف برای محصولات صنایع دستی ایجاد شده و هم مسافران با سوغات و صنایع دستی استان آشنا شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به آخرین مصوبات ستاد مرکزی خدمات سفر کشور، همچنین می گوید: طی مصوبات ستاد مرکزی مقرر شده است استان های برتر و نمونه کشور در زمینه نحوه خدمات رسانی عمومی ایام نوروز سال آتی با توجه به معیارها و شاخص های ویژه ای مشخص و معرفی شوند.

جباری به شاخص های ابلاغی ستاد مرکزی در زمینه ارزیابی عملکرد استان ها اشاره کرده و می افزاید: ازجمله این معیارها نحوه اقامت و میزان رضایت گردشگران، کاهش تصادفات و نحوه خدمات رسانی دستگاه های استانی هستند که ما باید سعی کنیم تا با تعامل و انجام بهینه و بموقع وظایفمان به ارتقاء جایگاه استان در کشور کمک کنیم .

آمادگي 19 پايگاه اسكان استان براي پذیرش نوروزی فرهنگیان

مديركل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی نیز از آمادگي 19 پايگاه اسكان استان براي پذیرش نوروزی فرهنگیان خبر می دهد.

فریدون سید مصطفوی اظهار می دارد: امسال اسکان فرهنگیان در یک هزار و 231 کلاس درس و در قالب 92 مدرسه صورت می گیرد.

مديركل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی تصريح می کند: 19 پایگاه و 253 باشگاه و خانه معلم در جهت اسکان بهتر مسافران نوروزی فراهم شده است که مسافران می توانند با مراجعه به این مراکز نسبت به اقامت در محل های مورد نظر اقدام نمایند.

وي اسکان مسافران فرهنگی نوروزی درکلاس‌های در نظر گرفته شده را از لحاظ خدمات رفاهی، چهار نوع عنوان کرد افزود: 119 کلاس ویژه، 621 کلاس نوع الف، 221 کلاس نوع ب، 17 کلاس نوع ج برای ارائه خدمات رفاهی برای فرهنگیان فراهم شده است.

مصطفوي با بیان اینکه 412 نفر به عنوان عوامل اجرایی در این راستا فعالیت دارند، خاطرنشان کرد : باشگاه های فرهنگیان استان با 286 تخت و اردوگاه های استان شامل 120 تخت و خانه های معلم استان با 284 تخت آماده ارائه خدمات هستند.

اجراي طرح راهداري نوروزي از 25 اسفندماه در آذربایجان غربی

مدير راهداري اداره كل راه و شهرسازي آذربايجان غربي هم از آغاز اجراي طرح راهداري نوروزي از 25 اسفندماه جاري خبر داد.

ارسلان شکری در زمينه حضور پرسنل راهداري در رزمايش و ستاد استقبال از سفرهاي نوروزي استان گفت: اين رزمايش با نقش آفريني  700 نفر پرسنل راهداري و با استمرار اكيپ هاي 67 گانه راهداري ،  17 مورد گشت سيار راهداري و 15 مورد گشت راهداري  تعميراتي حضور مستمر خواهند داشت .

شكري اظهار كرد: تسطيح و ريگلاژ ،  ريزش برداري و آماده سازي شانه محورها و شومه روستايي ، چاله پركني اضطراري در تمامي محورهاي فرعي و اصلي با اولويت  راههاي شرياني ، تنظيف و ساماندهي علائم افقي و عمودي ايمني راههاي استان ، تهيه و توزيع بروشور با اطلاعات كامل از محل راهدارخانه ها از جمله اقداماتي است كه در طرح راهداري نوروزي گنجانده شده و در حال اجراست .

وي نصب بنرهاي  خوش آمدگويي به مسافران ، محل حضور اكيپ هاي راهداري در راهدارخانه ها ، پيگيري و بازديد مستمر از راهدارخانه ، نمازخانه هاي بين راهي ، نصب بنرهاي باعنوان " همراهتان هستيم" بر روي ماشين آلات راهداري اعم از سواري ، كاميون نمك پاشي و تيغ دار ، لودر و گريدر در روز برگزاري رزمايش طرح راهداري نوروزي را از جمله برنامه هاي اين اداره كل برشمرد .

مدير راهداري اداره كل راه و شهرسازي آذربايجان غربي  با اشاره به اينكه در ايام تعطيلات نوروزي فعاليت راهداران و عوامل راهداري مستقر در راه ها دوچندان مي شود، ادامه داد: در حين تعطيلات نوروز، ماموران و عوامل راهداري به طور مستمر اتفاقات سطح جاده ها را رصد و بررسي كرده و در جهت رفع آنها وارد عمل مي شوند.

معاون امور عمرانی استانداری و جانشین رئیس ستاد اجرائی خدمات سفر استان نیز با بیان اینکه مردم آذربایجان غربی به میهمان نوازی و پذیرایی ازمسافران مشهور هستند، می گوید: رزمایش نوروزی دستگاه های عضو ستاد اجرائی خدمات سفر نوعی اعلام آمادگی و رونمائی از تمهیدات و توانمندی های ستاد در آستانه سال نو و آماده سازی مقدمات پذیرایی از مسافران نوروزی به استان است که با مشارکت و اهتمام جدی دستگاه های اجرایی و خدمات رسان اجرا می شود.

تقی کهوریان ایام تعطیلات نوروز را فرصتی برای معرفی استان به هموطنان دانسته و می افزاید: این استان دارای ظرفیت های بالای گردشگری است که صرف نظر از اهداف اقتصادی، ما باید در پی این باشیم که مسافران و گردشگرانی که به استان  ما سفر می کنند لحظات و ایام خوبی را داشته باشند و با رضایت مندی خاطر به شهر و دیارشان برگردند.

معاون امور عمرانی استانداری به جاذبه های فرهنگی و محصولات و سوغاتی های استان و ارومیه اشاره کرده و اضافه می کند: مردم استان ما خونگرم و مهمان نواز هستند و امیدواریم با تلاش شبانه روزی همه دستگاه های عضو ستاد اهداف تعریف شده محقق شود و در نهایت استان آذربایجان غربی جایگاه خوبی را از نظر کیفیت خدمات رسانی در سطح کشور به دست آورد.

امید که استان آذربایجان غربی بتواند در نوروز 95 همتای ظرفیت های گردشگری و جاذبه های توریستی، آمار قابل قبولی از مسافرت های ایرانیان را به خود اختصاص دهد.

انتهای پیام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا