گزارش و گفتگو
۱۳۹۴/۰۳/۲۸          اولین موزه والیبال در ارومیه راه‌اندازی می‌شود

اينجا اروميه است، باغ‌شهري جلگه‌اي در كنار نگين آذربايجان و پوشیده از باغ‌های انگور، سیب و کشتزار. اروميه غير از محسنات ذكر شده، ويژگي نوظهور ديگري نيز دارد كه به بخشي از فرهنگ اين ديار تبديل شده و آن ورزشي است به نام واليبال.

در هر كوي و برزن شهر «عشاق واليبال» رنگ و بوي اين فرهنگ هويداست، علاقه وصف‌ناپذير ارومیه‌ای‌ها به واليبال به حدي است كه در كوچه پس‌كوچه‌هاي اين شهر كه قدم بگذاري مي‌تواني توپ و تور و هنرنمايي چندين جوان و نوجوان در حال بازي واليبال را مشاهده كني.

واليبال از دهه 30 با گوشت، پوست و استخوان مردمان اين ديار عجين شد و در اين مدت در عرصه‌هاي باشگاهي و ستاره‌سازي تغييرات زيادي به خود ديد، از دهه 40 اروميه وارد تيمداري در واليبال كشور شد. پاس، مقاومت، سمن سو، آذرپيام، پگاه، فولاد و در نهايت شهرداري اسامي تيم‌هاي واليبال اين ديار بوده است.

يدالله كارگر‌پيشه، آغازگر حضور واليباليست‌هاي اروميه‌اي در تيم ملي بود كه توانست در دهه 40 به عنوان اولين ملي‌پوش واليبال اين شهر مطرح شود، محمود محب، ابراهيم وطن‌پرست، عزيز پرتوي، رسول بنايي كيا، رحيم قارصي، مجيد ساداتي، جاويد محسني‌نيا، ساسان خداپرست، عبدالرضا عليزاده، ميلاد عبادي‌پور و ميرسعيد معروف از ديگر بازيكنان بزرگ و صاحب‌نامي بودند كه توانستند در تيم ملي هنرنمايي كنند و نامي در واليبال كشور براي خود دست و پا كنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از راه اندازی اولین موزه والیبال در ارومیه خبر داد.

با توجه به جایگاه و میزان علاقه شهروندان ارومیه به ورزش والیبال و قدمت این رشته ورزشی در استان در نظر است تا موزه ای با همین عنوان در ارومیه راه اندازی شود.

اين خبري است كه جلیل جباری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگري و صنايع دستي آذربايجان غربي در گفت و گو با ناي قلم اعلام كرد.

وی راه‌اندازی موزه والیبال را نویدی برای توسعه گردشگری ورزشی استان عنوان کرد و افزود در فاز اول بخشی از موزه مردم‌شناسی ارومیه را برای موزه والیبال اختصاص داده و امیدواریم با همکاری و همدلی مردم و مسئولان استان بتوانیم موزه‌ای در خور شان استان و ارومیه که به عنوان پایتخت والیبال در کشور مطرح است راه‌اندازی كنيم.

 

جباری ورزش والیبال را یکی از ورزش‌های مورد علاقه جوانان در استان نامید و اضافه کرد: وجود چهره‌های شاخص و بین‌المللی در این رشته عاملی برای راه‌اندازی موزه والیبال بوده و امیدواریم با تلاش‌های انجام شده بتوانیم در راستاي توسعه گردشگری ورزشی استان اقداماتی انجام دهیم.

وي همچنین با هدف راه‌اندازی موزه والیبال به اقدامات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مبنی بر جمع‌آوری آثار، البسه، کفش، مدال‌ها، تصاویر و جام‌های موجود اشاره کرد و ادامه داد: از تمام هم‌استانی‌ها به ویژه اهالی ارومیه دعوت می‌شود تا در راه‌اندازی این موزه ما را همراهی كنند.

گفتنی است برای افتتاح موزه والیبال استان در ارومیه از سعید معروف کاپیتان تیم ملی والیبال کشور دعوت مي‌شود.

انتهاي پيام/





ارسال نظرات






 
برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا