دکتر شفیع بهرامیان/ متاسفانه تاکنون اقدامات حوزه ارتباطات و اطلاعرسانی متولیان درگیر در بحث کرونای کشور بجای اثربخشی مثبت، بیشتر بازخوردی معکوس و منفی در جامعه داشته است. برای سیاستگذاری رسانهای اصولی در این حوزه لازم است موارد زیر مورد توجه قرار گیرد:
-سرعت ویروس اکنون بیشتر از سرعت مدیریت و کنترل بحران ناشی از آن است
-پایان غلبه سیاست توجیه و پردهپوشی بر رفتار حرفهای و شفاف در اطلاعرسانی
-حساسیتسازی مخاطب و برجستهسازی بحران آنگونه که هست
-بحران را به وسعت آنچه که هست نشان دهیم و نه کوچکتر از آنچه که مردم با همه وجود دارند لمس میکنند
-مواجهه با کمانگاری و یا هیچانگاری بخشی از مردم با نشان دادن همه جوانب فاجعه
- نهادینه سازی خط مشی "هر شهروند یک مسئول، هر حریم فردی یک واکسن"
-شفافیت در اطلاعرسانی و حقیقت گویی کامل برای مردم تشنه حقیقت
-بیداری عمومی و تغییر رفتار فرهنگی مولود شفافیت و صداقت مسئولان امر است
-در چنین وضعیتی، اطلاعات تاخیری و پالایش شده، سم اعتماد مردم در مدیریت بحران است
بسیج ملی متاثر از اعتماد مردم به متولیان امور است، اعتماد متقابل را بهبود ببخشیم
-کرونا یک موضوع سیاسی و انتخاباتی نیست از ظرفیتهای فراجناحی برای حلش استفاده کنیم
-ضرورت استفاده از چهرههای غیرسیاسی اما محبوب مردم برای، ایجاد حساسیت و فرهنگسازی مواجهه با کرونا
-پیامدهای جانی و ملی کرونا را عینا با مردم در میان بگذاریم و نه بصورت گزینش شده و تقطیعی
-به راهبردهای جدید اطلاعرسانی، شعارها و پیامهای تازه نیازمندیم
-افشای تمام لطمات ناشی از کرونا ترساندن دلها و تشویش اذهان نیست بلکه خالیکردن خیابانها و استانداردسازی مراودات اجتماعی مردم است.
انتهای پیام/ |