فرهنگ و اندیشه 1399/08/06 |
![]() |
اطلاعرسانی در بحران کرونا و چند نکته |
دکتر شفیع بهرامیان/ متاسفانه تاکنون اقدامات حوزه ارتباطات و اطلاعرسانی متولیان درگیر در بحث کرونای کشور بجای اثربخشی مثبت، بیشتر بازخوردی معکوس و منفی در جامعه داشته است. برای سیاستگذاری رسانهای اصولی در این حوزه لازم است موارد زیر مورد توجه قرار گیرد: -سرعت ویروس اکنون بیشتر از سرعت مدیریت و کنترل بحران ناشی از آن است -پایان غلبه سیاست توجیه و پردهپوشی بر رفتار حرفهای و شفاف در اطلاعرسانی -حساسیتسازی مخاطب و برجستهسازی بحران آنگونه که هست -بحران را به وسعت آنچه که هست نشان دهیم و نه کوچکتر از آنچه که مردم با همه وجود دارند لمس میکنند -مواجهه با کمانگاری و یا هیچانگاری بخشی از مردم با نشان دادن همه جوانب فاجعه - نهادینه سازی خط مشی "هر شهروند یک مسئول، هر حریم فردی یک واکسن" -شفافیت در اطلاعرسانی و حقیقت گویی کامل برای مردم تشنه حقیقت -بیداری عمومی و تغییر رفتار فرهنگی مولود شفافیت و صداقت مسئولان امر است -در چنین وضعیتی، اطلاعات تاخیری و پالایش شده، سم اعتماد مردم در مدیریت بحران است بسیج ملی متاثر از اعتماد مردم به متولیان امور است، اعتماد متقابل را بهبود ببخشیم -کرونا یک موضوع سیاسی و انتخاباتی نیست از ظرفیتهای فراجناحی برای حلش استفاده کنیم -ضرورت استفاده از چهرههای غیرسیاسی اما محبوب مردم برای، ایجاد حساسیت و فرهنگسازی مواجهه با کرونا -پیامدهای جانی و ملی کرونا را عینا با مردم در میان بگذاریم و نه بصورت گزینش شده و تقطیعی -به راهبردهای جدید اطلاعرسانی، شعارها و پیامهای تازه نیازمندیم -افشای تمام لطمات ناشی از کرونا ترساندن دلها و تشویش اذهان نیست بلکه خالیکردن خیابانها و استانداردسازی مراودات اجتماعی مردم است. انتهای پیام/ |