1399/01/20 |
![]() |
از سرو قهوه تا نجات ارومیه با راهاندازی یک پویش |
در راه مبارزه با بیماری کرونا جوانان بیش از سایرین پای کار بوده و به جنگ با این ویروس پرداختند. در این میان جوانان ارومیه کمر همت بسته و با راهاندازی کمپین «ارومیه را نجات میدهیم» سعی کردند تا مردم را به ماندن در خانه تشویق کنند و در این راه، طرحهای ابتکاری این گروه برای قدردانی از کادر درمانی، بدیع و قابل تقدیر است. جوانان پیشرو در مبارزه با کرونابا شیوع کرونا در کشور و لزوم آگاهسازی مردم نسبت به پیامدهای این بیماری و تشویق به ماندن در خانه بسیاری از جوانها فراخور تواناییها و پتانسیلهای موجود در شهر و استان خود دست به کار شده و تلاش کردند تا در راه مقابله با کرونا قدمی برداشته و در جبهه جنگ با این موجود ناشناخته از دیگران عقب نمانند. در این مسیر برخی از جوانان اقدام به ضدعفونی معابر کرده، برخی با درست کردن اینفوگرافی و عکسنوشته در فضایی مجازی به تولید محتوا پرداخته و تعدادی از جوانان در سپاه، ارتش و نیروهای انتظامی با حضور در ایستگاههای سلامت اقدام به پایش و رصد بیماران کردند. در ارومیه نیز تعدادی از جوانان کمر همت بسته و با تولید محتوا و راهاندازی کمپین «ارومیه را نجات میدهیم» سعی کردند تا مردم را به ماندن در خانه تشویق کنند و در این راه، طرحهای ابتکاری این گروه برای قدردانی از کادر درمانی خط مقدم مقابله با کرونا نیز در جای خود بدیع بوده و قابل تقدیر است. در همین رابطه گفتوگویی با سالار صحرانورد، یکی از جوانان مبتکر این کمپین ترییب داده شده است که در ادامه می خوانیم: ـ ایده راهاندازی کمپین از کجا آمده است؟ ایدهها و طرحهای این کمپین از بطن مطالبات و دلشورههای تعدادی از اصحاب رسانه، کنشگران اجتماعی و دانشجویان تولید و با راهاندازی کمپینهای مجازی در شبکههای اجتماعی اینستاگرام و تلگرام با عنوان «ارومیه را نجات میدهیم» به نسخه عملی تبدیل شد. ـ متولیان این پویش چه کسانی هستند؟ هادی پناهی روزنامهنگار، محمد صادقیاقدم فعال دانشجویی، مهدی محمدزاده رئیس انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه آزاد ارومیه، امین دسترنج رئیس انجمن عکاسی هنرآوران نوین و دانشجوی میکروبیولوژی دانشگاه ارومیه، حامد مهدیخانی آهنگساز، احمد ظفرنمون کارگردان سینما و تئاتر، حامد کرامت عکاس و طراح گرافیکی، محمد حاتمی کنشگر اجتماعی و طراح گرافیکی، محمدجواد ادیب فعال دانشجویی و چند نفر از مدیران کسب و کارهای ارومیه و بنده از جمله متولیان و طراحان این کمپین هستند. -هدف از راهاندازی کمپین چیست؟ راهاندازی کمپینهای مجازی برای دعوت از مردم برای قرار گرفتن در متن اهداف این مجامع مجازی، مطمئناً به صورت کلی با هدف واقفسازی و روشنگری مردم، ترویج و تبلیغ پروژهها و ایدهآلهای فکری مدیران کمپین و پویشهای مجازی، ایفای نقش کنشگری و تصمیمسازی از جانب دستاندرکاران و متولیان ذیربط و ارائه راهکارها به مردم برای جامه عمل پوشاندن به آنان در راستای مسیر فرهنگسازی این گروههای مجازی است. این کمپین نیز با هدف آگاهسازی و تشویق مردم برای ماندن در خانه و رعایت اصول بهداشتی و ایمنی در راستای مقابله با کرونا ایجاد شده است. ـ تا چه حد فکر میکنید راهاندازی کمپین میتواند در مبارزه با کرونا مؤثر باشد؟ دامنه تأثیرگذاری این کمپینها بستگی به چشمانداز و مسیر انتخابی فعالیتشان دارد، اگر تصمیمگیریهای مدیریتی و اقدامات عوامل اجرایی کمپین منحصر به تولید محتوا یا دعوت مجازی از مسئولان و کارگزاران حکومتی، کادرهای درمانی بیمارستانها، پرسنل اداری افراد صاحب نظر (سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و...) و هنرمندان و ورزشکاران شهیر و نامآوازه برای تشویق و ترغیب مردم برای جامه عمل پوشاندن به اهداف کمپین باشد، یقیناً عرصه تأثیرگذاری و بهرهمندی از محصولات اهداف آن کمتر خواهد بود، اما اگر فعالیتهای کمپین علاوه بر موارد فوق، فرمت تحقیق میدانی و تنظیم گزارشهای خبری میدانی از کف جامعه و در سلولهای شهر از صاحبان کسب و کارها و مشاغل و مردم داشته باشد و افزون بر آن، تیمی متخصص و با اشراف اطلاعاتی والا و بلندمرتبه نسبت به سوژه مورد هدف، مردم و جامعه هدف را از موضوعات و یا عواقب و پیامدهای ناشی از آن سوژه آگاهسازی کند، یقینا میزان تاثیر گذاریاش در افکار عمومی بیشتر خواهد بود. ـ تأثیرگذاری یک کمپین به انجام گزارشهای خبری میدانی و استفاده از تیم متخصص برای آگاهسازی مردم بستگی دارد در این ارتباط چه اقداماتی انجام دادید؟ پویش مردمی «ارومیه را نجات میدهیم» مفتخر است که از ابتدای دوران فعالیت خود با سرلوحه قرار دادن بسترهای ارتباطگیری مستقیم با مخاطبان و برقراری پل گفتوگوی مجازی مردمی جهت دریافت پیشنهادات و انتقادات برای ارتقای کیفیت عملکردی و تصمیمسازی، فعالیتهای خود را طبق برنامهریزیهای مدون پیش میبرد و از این حیث، اخیرا یک تیم متخصص رسانهای جهت بررسی گزارشها و سوژههای دریافتی از مخاطبان شکل گرفت، که رسالت و ماموریت این تیم تشکیلاتی، بررسی مسائل به صورت میدانی و ارتباطگیری تلفنی با مسئولان و مدیران نهادهای ذیربط جهت ارائه پاسخهای مبرهن و شفاف به درخواستهای باشگاه مخاطبان است. ـ پیشبینی شما از میزان حمایتها و تعداد امضاهای ثبت شده در این کمپین چقدر است؟ پیشبینی از تعداد امضاهای کمپین این است که مردم التفات و عنایت جدی و رسمی به پارافبندی این گروههای مجازی به جهت پایین بودن کیفیت سواد و ادراک مجازی و آشنایی از راه دور با اهداف کمپینها و پویشهای مجازی نخواهند داشت و از این موضوع با آغوش باز استقبال نخواهند کرد. ـ بهترین روش اطلاعرسانی به مردم چیست؟ علاوه بر کمپینها و پویشهای مجازی، بهترین روش اطلاعرسانی و تفهیم افکار عمومی از یک موضوع یا سوژه خاص، استفاده از ظرفیت و پتانسیل بالقوه افراد صاحب نظر و متخصص و برقراری پل ارتباطی بین مردم و این افراد کارآزموده و متخصص و ثانیا ورود دستگاههای رسانهای و بنگاههای خبری برای تنظیم گزارشهای خبری میدانی از مردم و روشنگری مردم با ارائه دادههای اطلاعاتی موثق و قابل استناد است. ـ ایده سرو قهوه برای کادر درمانی بیمارستان طالقانی ارومیه چگونه شکل گرفت؟ تاکنون اقدامات رضایتبخش و قابل قبولی در راستای ارضای توقعات مخاطبان کمپین «نجات ارومیه» توسط گردانندگان این پویش مردمی انجام گرفته است، یکی از مهمترین طرحها و برنامههای کمپین در راستای پروتکل عملکردی تنظیم شده، سرو قهوه برای کادر درمانی زحمتکش و تلاشگر بیمارستان طالقانی ارومیه در محل اسکان در هتل مروارید بود و خوشبختانه این طرح توسط یکی از متولیان کمپین مطرح و با توافق حاصله به اجرا درآمد. ضمناً این طرح با تأمین منابع مالی یک ماهه از جانب کافهداران و قهوهفروشان و برخی خیرین و با هزینهکرد روزانه ۷۰۰ هزار تومان برای جامعه هدف سرو میشود و شایان ذکر است که از اول فروردین اجرایی شده و تا آخرین روز ماه جاری استمرار خواهد داشت. ـ دیگر اقدامات ابتکاری این پویش چه مواردی است؟ به غیر از موضوع سرو قهوه، یکی از مهمترین برنامههای ابتکاری پویش مردمی «ارومیه را نجات میدهیم» رایزنی با سازمان نظام روانشناسی و مشاوره استان جهت ارائه مشاوره تلفنی رایگان به مخاطبان کمپین به مدت چهار روز در هفته بوده که این برنامه به گونهای طراحی شده است که دکتر تسبیحسازان، رئیس سازمان نظام روانشناسی استان و میترا هاشمزاده، یکی از کارشناسان روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجانغربی دو روز در هفته به صورت مجزا، مشاوره رایگان با عنوان «چگونگی کنترل و مدیریت ارعاب و استرسهای ناشی از کرونا ویروس و تجویز نسخههای درمانی جهت برخورداری از ذهنیت روانشناختی مناسب در ایام کرونایی» ارائه خواهند داد. یکی دیگر از برنامه های ابتکاری کمپین که از دامنه تأثیرگذاری والایی در افکار عمومی و فضای مجازی برخوردار شد، طراحی بروشورها و پوسترها با محوریت «در خانه بمانیم» و توزیع و برچسبگذاری آنها با همت و عزم راسخ متولیان پویش در سطح سلولهای شهر جهت آگاهسازی و تکوین افکار عمومی بود. ـ تاکنون چه افراد شاخصی از این کمپین حمایت کردهاند؟ تاکنون مسئولان و چهرههای نامآوازه و شهیری از حوزههای اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و هنری از پویش مردمی «ارومیه را نجات میدهیم» اعلام حمایت کردند که از جرگه مسئولان میتوان به حمایت علنی فرماندار و شهردار و چهار نفر از اعضای شورای اسلامی شهر ارومیه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجانغربی، مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان، مدیر اسبق فرهنگی و اجتماعی استانداری آذربایجان غربی اشاره کرد. در بخش هنری هم اصحاب شاخصی در حوزه سینما و تئاتر من جمله آقایان علی ضیایی، رضا رجایی، پدرام رحمانی و خانمها الهام حیدریان، مریم رضوانف، الناز صابری و در حوزه ورزشی هم افراد ممتازی من جمله فرهاد و فرزاد کربلای قلیزاده اعضای تیم ملی قایقرانی و قهرمانان چندین دوره مسابقات آسیایی و وحید رضاییمهر عضو تیم جوانان کبدی جهان و یکی از افتخارآفرینان این ورزش از این پویش اعلام حمایت کردند. به طور کلی میتوان گفت تمامی شخصیتهای حقیقی و حقوقی ملحق شده به پویش مردمی نجات ارومیه ضمن اعلام حمایت از کمپین، از مردم درخواست داشتهاند تا با حفظ قرنطینه خانگی و ماندن در خانه در ایام بحرانی کرونایی، مراقب سلامت وجودی، همیار کادر درمانی بیمارستانها باشند. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که تمامی مستندات فعالیتی و اقداماتی پویش مردمی نجات ارومیه در گروه مجازی تلگرامی و صفحه اینستاگرام کمپین برای آگاهی مردم گرانقدر و قدرشناس ارومیه با آدرس اینترنتی save_urmia موجود و قابل دسترس است. ـ در راستای تولید بستههای آموزشی و آگاهیبخشی از طریق تولیدات رسانهای چه اقداماتی انجام شده است؟ بستههای آموزشی صرفاً مشتمل بر تنظیم فیلم اینفوگرافی نبود، بلکه این پک آموزشی علاوه بر تنظیم فیلم اینفوگرافی، مشتمل بر تولید محتواهای آموزشی، طراحی پوسترهای آموزشی و ارائه تحلیلهای رسانهای و ژورنالیستی با چشمانداز روشنگری و آگاهسازی مردم از اصول و زمینههای مرتبط با بیماری بیولوژیکی منحوس کرونا و متعاقباً آشناسازی آنان با مبانی مراعات بهداشت و ایمنی فردی، حفظ قرنطینه خانگی و راهکارهای مراقبتی از بیماران کرونایی و معرفت شناسی با آداب روانشناختی اجتماعی در مواجهه با استرس و ارعاب ناشی از شیوع و تکثیر ویروس کرونا بود. پویش مردمی نجات ارومیه مفتخر است که تاکنون در این زمینه که به نظرم یکی از مهمترین رسالتهای کاری هر کمپین مردمی است اقدامات رضایتبخش و تحسینبرانگیزی را انجام دهد که از جمله آنها میتوان به تنظیم کلیپهایی از گفتوگوی مستقیم برخی از کادر های درمانی بیمارستان طالقانی با مردم جهت حفظ قرنطینه خانگی، طراحی پوسترهای آموزشی روانشناختی اجتماعی و تولید محتواهای رسانهای با مضمون «در خانه بمانیم» اشاره کرد. ـ برای عضویت در این کمپین باید چه کرد؟ برای اعلام حمایت از این کمپین باید وارد لینک http://www.saveurmia.ir شده و با ثبت نام و نام خانوادگی خود به کمپین ملحق شوید. برای مقابله با بیماری کرونا همه اقشار از پیر و جوان، مرد و زن به میدان آمده و تا حد توان سعی کردند تا مردم را نسبت به پیامدهای ناگوار این بیماری در صورت رعایت نکردن پروتکلهای بهداشتی آگاه کنند که در این میان نقش جوانان بارزتر بود که با استفاده از ظرفیت فناوریهای نوین و انرژی و روحیه جوانی و خلاقیت خویش به مبارزه با این بیماری شتافتند/ایکنا گفتوگو از سمیرا محمدی |