جامعه و شهروند 1394/08/17 |
![]() |
مطالعات و طراحی خط یک تراموا در ارومیه به اتمام رسید |
* شرکت آلمانی مرحله اجرایی این پروژه را آغاز می کند امروزه مسایل و مشکلات مرتبط با امر جابجایی در شهرها به شکل ازدحام ترافیک، اتلاف زمان، آلودگی هوا و سایر مزاحمت های محیط زیستی خودنمایی می کند. همراه با رشد سریع جمعیت شهری و توسعه ی شهرها، عامل مهمی که در ابعاد گوناگون زندگی انسان ها موثر بوده و مورد توجه قرار می گیرد، حمل ونقل ترافیک است. جابه جاشدن انسان ها در شهرهای بزرگ از بابت زمان، ایمنی، هزینه دارای اهمیت خاصی بوده و مورد توجه مدیران شهری است. حمل ونقل ریلی به علت مزیت هایی که دارند دارای جایگاه ویژه در حمل ونقل شهری است. تراموا، قطار برقی شهری است که بر روی ریلهای مخصوص در خیابانها حرکت می کند. تراموا یا همان واگن برقی قابلیت حمل و نقل افراد و بعضا بار را در درون شهرها و بین شهرها را دارد، خطوط تراموا نیز ممکن است بین شهرها یا درون شهر باشد.این واگنهای برقی معمولاً متشکل از یک تا سه واگن بوده به همین دلیل سبک تر، کوتاهتر و انعطاف پذیرتر از مترو میباشد. از عمدهترین مزایای استفاده از این سیستم میتوان به هزینه احداث و راه اندازی پایین آن اشاره کرد که در مقایسه با سایر سیستمهای حمل و نقل دارای برتری نسبی است، ایمنی تراموا در موقع بروز آتش سوزی نسبت به مترو بسیار بالاتر میباشد و دسترسی نیروهای امدادی به مصدومین بسیار آسانتر است. امروزه با توجه به تشدید آلودگی هوا جایگزین کردن تراموا با اتوبوس در هسته مرکزی شهر ضروری است تا با حذف بخشی از حمل و نقل شخصی خیابانهای شهر خلوت شده و آلودگی هوا کاهش یابد. ترامواها بخش عظیمی از حجم حمل و نقل شهری را انجام میدهند و به دلیل سوخت الکتریسیتهای که دارند به سرعت درحال پیشرفت هستند لذا جای خالی استفاده از حمل و نقل عمومی پاک در ارومیه مدیران شهری را به فکر راه اندازی تراموا در این کلانشهر چرخهای تراموا انداخت. به طوری که شهریورماه بود که خبري مبني بر اتمام مطالعات راه اندازی تراموا بر روي خروجي سايت اطلاعرساني شهرداري اروميه قرار گرفت. به دنبال انتشار اين خبر، کلیات مطالعات احداث مرحله نخست خطوط تراموا در ارومیه با آرای اعضای شورای هماهنگی ترافیک استان به تصويب رسيد. معاون اقتصادی و سرمایه گذاری شهردار ارومیه امروز در جمع خبرنگاران در ارتباط با آخرین وضعیت این پروژه گفت: خط یک تراموا با طول 10 کیلومتر از مرحله طراحی خارج و در حال انجام مرحله فاینانس برای پرداخت مبلغ در حدود 240 میلیارد تومان هستیم تا شرکت آلمانی مرحله اجرایی این پروژه را آغاز کند . داوود ندیم در زمینه مسیر تراموا افزود: خط یک این پروژه از ابتدای جاده دریا آغاز و بعد از عبور از کمربندی، بازار و خیابان امام در نهایت در ایستگاه پارک تخم مرغی واقع در خیابان ایثار پایان خواهد یافت و خط دوم به طول تقریبی 9.7 کیلومتر با آغاز از خیابان ایثار تا چهارراه مهاباد ادامه خواهد داشت ضمن اینکه هر دو مسیر به صورت رفت و برگشت خواهد بود، همچنین خطوط سه و چهار نیز در دست مطالعه قرار دارد. وی اظهار کرد: هر کیلومتر از تراموا در حدود 24 تا 28 میلیارد تومان هزینه در بر دارد و بانک شهر به عنوان بانک عامل قرار است مراحل فاینانس را انجام دهد. انتهای پیام/
|