اقتصاد و مردم 1398/01/25 |
![]() |
معضل مسکن؛ بزرگترین دغدغه مردم |
معضل مسکن نه موضوع امروز و دیروز بلکه سالهاست که جریان دارد. بازار مسکن این روزها تبدیل به بزرگترین دغدغه مردم شده و بسیاری از مستاجران نگران وضعیت نابسامان اجاره مسکن هستند. افزایش نجومی نرخ های اجاره و نایاب شدن رهن کامل واحدهای مسکونی از جمله مشکلات این حوزه محسوب می شود. اردیبهشتماه معمولا بهعنوان آغاز فصل جابهجایی مستاجران شناخته میشود. اما اکنون که در آستانه ورود به این ماه قرار گرفتهایم، بازار مسکن شرایط متفاوتی را نسبت به گذشته طی میکند. در شرایطی که مطابق هر سال صاحبان واحدهای مسکونی درصدد افزایش اجاره بها هستند، بهعلت افت تقاضا همچنان با قیمتهای سال واحدهای خود را به اجاره میگذارند، چراکه با کاهش قدرت خرید خانوارها، مستاجران دیگر توان پرداخت اجاره بیشتری نسبت به گذشته ندارند. در دیگر سوی بازار نیز خرید و فروش مسکن در رکود بهسر میبرد و پس از افزایش قیمت بیش از ۹۰درصدی که سال گذشته در بازار پایتخت اتفاق افتاد، بعید بهنظر میرسد در سال جاری تغییر محسوسی در قیمتها پیش بیاید. البته طبق کارکردهای اقتصادی پیشروی نرخ مسکن متناسب با شاخص تورم موجود چندان دور از ذهن نیست. بیشتر کارشناسان بر این عقیده هستند که این بخش از اقتصاد دیگر کشش جهش قیمت ندارد و اگر تغییری هم به وجود آید، جنبه اسمی و صوری دارد. با توجه به کاهش قدرت خرید دهکهای متوسط جامعه بعید بهنظر میرسد در معاملات واقعی بر اساس قیمتهایی که اعلام میشود خرید و فروش انجام بپذیرد. با اینکه از میانه سال گذشته نشانههای رکود در بازار مسکن هویدا شد، اما عرضهکنندگان همچنان به بالابردن قیمتها ادامه دادند تا در اسفندماه رکوردهای جدیدی در این بخش رقم بخورد و رکود با تورم توامان شود. مشاهدات میدانی حاکی از اصرار فروشندگان بر افزایش قیمتها دارد، چنانکه آنان بهطور هفتگی نرخ جدیدی برای واحد خود اعمال میکنند تا متوجه هیچگونه ضرری نشوند. در چنین شرایطی حتی صاحبان املاکی که نیازی به فروش ملک خود ندارند ترجیح میدهند با قیمتهای نجومی و غیرواقعی خانه خود را برای فروش بگذارند. بهنظر میرسد آنها جدیت چندانی برای معامله ملک خود ندارند و فقط درصدد آن هستند که «از آب گلآلود ماهی بگیرند». در واقع این افراد ملک خود را با نرخی بالاتر از ارزش واقعی به فروش میگذارند تا شاید فردی از روی ناآگاهی یا برای سرمایهگذاری اقدام به خرید ملک آنها کند. شاید عدهای توجیه کنند که هر فردی اختیاردار سرمایه و دارایی خود است و نمیتوان بر آنها خرده گرفت، اما باید توجه داشت که این فروشندگان صوری موجب هیجانیشدن و افزایش کذایی قیمت مسکن در بازار میشود. این افراد که معمولا در سایتهای اینترنتی برای دارایی خود نرخ تعیین میکنند، موجب میشوند تا فروشندگان واقعی با نگاه به آگهی آنها تصور کنند نرخها افزایشیافته و براساس آن خانه خود را قیمتگذاری کنند. در چنین شرایطی متقاضیان از بازار خارج میشوند که منجر به دامنزدن رکود میشود و یا سرمایهگذاران با همان قیمتهای غیرواقعی حاضر به خرید خانه میشوند که این امر خود تورمزاست. ماجرای بازار مسکن به همین جا ختم نمیشود. معمولا با نزدیکشدن به اردیبهشتماه مهلت یکساله بیشتر مستاجران به اتمام میرسد و آنها باید چاره تازهای برای انتخاب محل زندگی خود بیندیشند. موضوعی که با قرارگرفتن در روزهای پایانی فروردین به دغدغه اصلی مستاجران تبدیل شده است. بهویژه با اتفاقاتی که سال گذشته در حوزه اقتصاد رخ داد بسیاری از مستاجران قدرت خرید خود را از دست دادند و بخش مهمی از درآمد آنها اکنون صرف خرید مایحتاج اولیه میشود. در واقع اغلب آنها دیگر توان پرداخت اجارهبهای بیشتری ندارند. از اینرو کارشناسان پیشبینی میکنند ممکن است در تابستان امسال با رکود در بخش اجاره مسکن هم مواجه شویم. موجران یا باید به مبلغ قراردادهای قبلی رضایت دهند و با شرایط سال گذشته واحد خود را اجاره دهند و یا در صورت بالابردن نرخ اجاره ممکن است واحدهای آنها بدون متقاضی خالی بماند. مستاجران هم چارهای جز نقل مکان به نقاط پایینتر شهر و یا شهرهای اقماری ندارند. از اینرو ممکن است امسال نیز شاهد دور جدیدی از مهاجرتها به شهرهایی نظیر کرج باشیم. روندی که ادامه آن مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جدیدی به بار میآورد. با این حال باید توجه داشت اکنون با توجه به درآمد کارگران و کارمندان که بیشترین قشر اجارهنشین را تشکیل میدهند و کاهش قدرت خرید آنها طی یک سال گذشته دیگر کشش افزایش اجارهبها وجود ندارد. با این حال اردیبهشت هر سال یک شوک قیمتی در بازار اجاره مسکن به وجود میآید. امسال نیز با توجه به اینکه شروع ماه مبارک رمضان با روزهای پایانی اردیبهشت همزمان شده است بهنظر میرسد بسیاری از خانوارها دیگر منتظر تعطیلی مدارس نایستند و قبل از خرداد درباره محل زندگی خود تصمیمگیری کنند. امیر داداشی |