فرهنگ و اندیشه 1397/11/25 |
![]() |
رتبه اول سرمقاله و تیتر جشنواره ملی "آیات، مطبوعات و رسانه" به نای قلم رسید |
از پایگاه خبری تحلیلی نای قلم "لعیا نورانی زنوز" رتبه اول بخش سرمقاله و "بهرنگ منتخبی" رتبه اول بخش تیتر را در جشنواره ملی "آیات، مطبوعات و رسانه" کسب کردند. به گزارش نای قلم، اختتامیه جشنواره ملی آیات و رسانه با حضور خبرنگاران و مسوولان کشوری و استانی در سالن خانه مطبوعات آذربایجانغربی با معرفی نفرات برگزیده به کار خود پایان داد. در بخش مصاحبه، لوح تقدیر و تندیس جشنواره آیات و رسانه به مهدی احمدی از خبرگزاری فارس استان تهران رسید و از استان سمنان نیز از علی آبک در عکس خبری تجلیل شد. در بخش سرمقاله و یادداشت از آذربایجانغربی و شهر ارومیه، لعیا نورانی زنوز از پایگاه خبری نای قلم رتبه اول را به دست آورد و شفیع بهرامیان از ارومیه و از دو هفتهنامه جاده تجارت به رتبه دوم رسید. در بخش خبر، از ارومیه توحید محمودپور از خبرگزاری ایرنا رتبه نخست را کسب کرد و در همین بخش طاهره زینالی از خبرگزاری رسا دوم شد. در بخش مقاله نیز از آذربایجانغربی و شهر ماکو رضا منصرف از هفتهنامه آوای ماکو برگزیده شد. در بخش تیتر از استان آذربایجانغربی و شهر ارومیه و از پایگاه خبری نای قلم بهرنگ منتخبی و از خبرگزاری جمهوری اسلامی، توحید محمودپور به ترتیب اول و دوم شدند. در بخش گزارش این جشنواره، از خراسان جنوبی و از خبرگزاری شبستان زینب رمضانی حائز رتبه برتر شد و نیز از ارومیه و خبرگزاری ایرنا، طاهره نویدآرین دوم شد. در بخش مصاحبه، لوح تقدیر و تندیس جشنواره آیات و رسانه به مهدی احمدی از خبرگزاری فارس استان تهران رسید و از روزنامه چهره، در استان اصفهان نیز سمیه مصور دوم شد. در بخش عکس خبری از استان سمنان علی آبک از خبرگزاری فارس لوح تقدیر و تندیس این جشنواره را دریافت کرد و از آذربایجانغربی و شهر مهاباد، رحیم بایزیدی از خبرگزاری ایرنا به مقام دوم دست یافت. در بخش ستون ویژه قرآن، از آذربایجانغربی و هفتهنامه عهد، ساقی نصیری و بهزاد یوسفی از روزنامه آبشار به ترتیب اول و دوم شدند. * 1095 اثر؛ تعداد کل آثار رسیده به دبیرخانه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی تعداد آثار رسیده به دبیرخانه «نخستین جشنواره ملی آیات و رسانه» را یک هزار و 95 اثر اعلام کرد. حجت الاسلام ناصر خدایاری افزود: 190 اثر مربوط به بخش سرمقاله و یادداشت، 145 اثر مقاله، 171 اثر گزارش، 130 اثر عکس، 100 اثر مصاحبه، 30 اثر برای ستون ویژه، 130 اثر پوستر و 69 اثر مربوط به بخش خبر بود. وی با بیان اینکه بیشترین آثار مربوط به آذربایجان غربی بود، اضافه کرد: 470 اثر از آذربایجان غربی، 247 اثر از گیلان، 114 اثر از خوزستان و 264 اثر دیگر نیز از استان های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سنندج، سمنان، اصفهان و قزوین به جشنواره ملی آیات رسیده بود. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد آثار رسیده متعلق به آقایان و ۴۰ درصد برای بانوان است، تصریح کرد: از ۱۶ نفر در این جشنواره تجلیل به عمل آمد. به گفته وی اعضای هیئت داوران با توجه به سراسری بودن جشنواره یک نفر از آذربایجانغربی و دو نفر از تهران بود. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: رسانه قرآنی، با اشخاص برخورد نمیکند، بلکه فکر غلط و افکار نادرست را مورد مواخذه قرار میدهد، رسانهها در جهت ترسیم خطوط آینده و انتقال و آموزش فرهنگ، نقش استراتژیک دارند. خدایاری، اظهار کرد: استمرار چنین برنامههایی منوط به مطالعه و خروجی این جشنواره هاست تا انگیزهای برای برگزاری آن در سالهای آینده بوده و کمبودهای این جشنواره برطرف شود، تا آنچه که مطلوب رسانههاست، انجام شود. وی ادامه داد: فراخوان نخستین جشنواره ملی آیات، مطبوعات و رسانه از مهرماه اطلاعرسانی شد و از ۹ محور این جشنواره فقط در ۸ محور آثار دریافت شده و در بخش قصص قرآنی هیچ اثری دریافت نشد و امید است توفیقی باشد تا در سالهای آینده در بخش قصص قرآنی نیز آثار ارسال شود. خدایاری تصریح کرد: آنچه که مهم است این بوده که در رابطه با رسانه و آیات بحث میکنیم که دو مقوله ارزشمند هستند و ارتباط بین این دو میتواند بسیار تعیینکننده باشد و وقتی قرآن را مطالعه میکنیم، خواهیم دید که مثلثی با عنوان انسان، پیام و رسانه مطرح شده است. وی با بیان اینکه پیش از آنکه قرآن را رسانه تلقی کنیم، انسان خود یک رسانه است، تصریح کرد: انسان هرچه بیشتر شکوفا میشود، بیشتر پی به ابعاد وجودی خود میبرد، پیام، رسانه دوم بوده و قرآن، خود پیام دارد، قرآن، بزرگترین کتاب الهی و نسخه نهایی هدایت الهی انسانهاست. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی بیان کرد: نکته سوم بیان بوده و قرآن، قانون اساسی است و بنابراین یک ضلع که در قرآن مورد توجه بوده، انسان بوده که خلیفه خداوند روی زمین است و آیه آیه قرآن برای انسان پیام دارد. وی با اشاره به اینکه رسانه برای بازگویی پیامهایی است که دیگران از بیان آن عاجز هستند، تاکید کرد: از این رو وقتی رسانه با قرآن مرتبط میشود و بازتاب رسانهها را در قرآن مورد مطالعه قرار میدهیم، اینکه چقدر رسانهها به قرآن جهت میدهند و رسانهها باید حقمحور بوده و از باطل سخن نگویند و عدالتمحور، ارزشمحور، وحدتگستر و مهرگستر بوده و نیکیها، احسان، انفاق، بلوغ، عقلانیت، میهنپرستی، دینگرایی، معنویت، اخلاق و شایستگیها را گسترش دهند. خدایاری گفت: رسانه قرآنی، با اشخاص برخورد نمیکند، بلکه فکر غلط و افکار نادرست را مورد مواخذه قرار میدهد، رسانهها در جهت ترسیم خطوط آینده و انتقال و آموزش فرهنگ نقش استراتژیک دارند. *قرآن؛ بزرگترین منبع شناختی فرهنگ غنی اسلامی مدیرکل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با اشاره به اینکه فرهنگ غنی اسلامی، دارای بزرگترین منبع شناختی به نام قرآن است، گفت: اسلام، به عنوان مجموعهای از معارف قدسی، اصالتا از سنخ پیام بوده است. امیرنیا، اظهار کرد: قرآن، گرانقدرترین میراث معنوی جهان بشری و یادگار پیامبر مهربانیها حضرت محمد(ص) است. وی با اشاره به اینکه فرهنگ غنی اسلامی، دارای بزرگترین منبع شناختی به نام قرآن است، ادامه داد: اسلام، به عنوان مجموعهای از معارف قدسی، اصالتا از سنخ پیام بوده است امیرنیا افزود: در جامعه مختلف بشری از جمله منبر، تریبون، عکس، کتاب، روزنامه، رادیو، تلویزیون، سینما و اینترنت برآن شدیم تا با برگزاری این جشنواره با محتوای مفاهیم قرآن، ضمن تقویت این جریان، این جشنوارهها موجب ترغیب اصحاب رسانه و قلم شود. وی تصریح کرد: این جشنواره برای نخستین بار توانسته نظر کمی و کیفی علی رغم محدودیت در جهت تحقق اهداف عالیه نظام اسلامی در چهلمین سالگرد گام بردارد. مدیرکل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با اهداف اصلی جشنواره ملی آیات خاطرنشان کرد: هدف اصلی در این جشنواره این است که تمامی رسانهها و نه فقط رسانههای قرآنی، وظیفه دارند در راستای ترویج و توسعه فرهنگ غنی قرآن قدم بردارند. انتهای پیام/ |